ראש מדינת מאהרשטרה, דוונדרה פאנדוויס, עם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר
ראש מדינת מאהרשטרה, דוונדרה פאנדוויס, עם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטרצילום: קובי קנטור

ראש מדינת מהרשטרה בהודו, דוונדרה גנגאדהארו פאדנאויס, המבקר בישראל, קורא להקים במדינתו פארק תעשייה משותף ישראלי-הודי, שיאפשר להביא טכנולוגיה ישראלית להודו – ולנצל את כוח האדם המיומן הזמין שם בתחומי הייצור.

פאדנאויס דיבר אמש (שני) באירוע שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, שם נפגש עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר,עם חוקרים ועם נציגי חברות ישראליות – כמו גם עם סטודנטים ממדינתו, הלומדים באוניברסיטת תל אביב.

מהרשטרה, המדינה השנייה בגודלה בהודו, בה שוכנת בין השאר הבירה העסקית של הודו, מומביי, נחשבת ללב הכלכלי והתעשייתי של הודו.

המדינה תורמת כ- 15% מהתמ"ג ההודי, ו- 30% מהייצוא ההודי.

לדברי פאדנאויס, "למומביי הזדמנות להפוך למרכז פיננסי עולמי, אשר כל השחלקנים הגדולים בשוק הבינלאומי יפעלו ממנו. כשמהרשטרה צומחת – הודו צומחת" הכריז האורח, "אני מרגיש שישראל היא מדינה שאיתה יכולה הודו לפתח קשרים רבים. לישראל יש טכנולוגיה ומוח, ולהודו יש יכולות ייצור ורצון לשתף פעולה. שיתוף פעולה כזה יכול ליצור סביבה כוללת נהדרת, וקהילה שתפעל למימוש מטרות משותפות". במיוחד ציין האורח את אפשרויות שיתוף הפעולה בתחומי החקלאות, המחשוב והתקשורת, והייצור הבטחוני. "אנחנו פתוחים לשתף פעולה בתחום הערים החכמות, ניהול מים, ובניית סביבה תעשייתית מתקדמת כוללת. עכשיו הזמן המתאים לשיתוף פעולה ישראלי-הודי".

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, הציג בפני האורחים מהודו את הפעילות באוניברסיטה בכלל ובתחום הסייבר בפרט. הוא ציין שבמהלך ביקורו של פאדנאויס, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין אוניברסיטת תל אביב ובין אוניברסיטת MNIMS במומביי, המרחיב את שיתוף הפעולה אותו מנהלת כבר האוניברסיטה עם מוסדות מקבילים בהודו.

"אוניברסיטת ת"א מביטה כיום מזרחה – גם אם באופן מסורתי נטינו להתבונן מערבה, אל אירופה", אמר קלפטר וציין כי האוניברסיטה נהנית כיום מרשת קשרים באקדמיה ההודית ומעבר לה, אותה היא מעוניינת להמשיך ולהדק.

שגריר הודו בישראל, ג'יידיפ סרקר, עמד באירוע על חשיבות הצורך לשתף פעולה ולשלב את הכלכלה והתעשיה בשתי המדינות – באמצעות הבנת התרבות הההודית בכלל. הוא ציין במיוחד את חשיבות הפעילות המשותפת בתחום השירותים, המהווה את המגזר הצומח ביותר בישראל ובהודו כאחד.

הקונסול הכללי של ישראל במומביי, דוד אקוב, ציין את הפוטנציאל הגבוה להידוק הקשרים בין שתי המדינות, בתחומים דוגמת חקלאות, קידום מיזמי ערים חכמות, בריאות, בטחון המולדת וסייבר.

מנהל חברת הפיתוח של מהרשטרה העוסקת במגוון רחב של תחומי משק וכלכלה, בהושן גאג'ראני, ציין כי רשימה ארוכה של חברות ישראליות כבר מנצלות את המיקום אסטרטגי, המשאבים הטבעיים, כוח האדם ומערכות החינוך הגבוה של מהרשטרה ובירתה, מומביי – על מנת לבסס פעילות במקום. בין החברות האלה, ניתן למצוא שמות דוגמת נען, אמדוקס, טלדור, רד, אבגול ואחרות.

עוז דשא, מבכירי חברת ההשקיה הישראלית נען הפועלת במהרשטרה בשיתוף פעולה עם חברת ג'יין, ציין את הסינרגיה הנרחבת המתפתחת בעקבות הפעילות הזאת. "חקלאים במהרשטרה נהנים מהטכנולוגיה הישראלית – ומצד שני אנחנו רוכשים מג'יין מוצרים שמיוצרים בהודו, ומשלבים אותם בפרוייקטים שלנו. יש לנו תרבות משותפת, ואנו מתכוונים להישאר שם לאורך זמן".