תרגול רעידת אדמה בבית ספר. ארכיון
תרגול רעידת אדמה בבית ספר. ארכיוןצילום: אורן נחשון. פלאש 90

יו"ר וועדת הביטחון במרכז השלטון המקומי וראש מועצת בית אריה, אבי נעים, קורא לתקצב התקנה של מערכות התראה מרעידות אדמה בבתי ספר ומוסדות חינוך.

בראיון לערוץ 7 מבהיר נעים כי מערכות הכרחיות אלו אינן יקרות כל כך וכי ניתן למצוא תיקצוב לייעוד זה מכספים שמשרד האוצר מעביר לחיזוק מבני מוסדות החינוך, תקציבים שאינם מנוצלים ושלמעשה שוכבים בקופת האוצר כאבן שאין לה הופכין.

"מערכת ההתראה נותנת מרחב זמן לפעול על פי ההנחיות, לצאת למרחב הפתוח וכו'", אומר נעים המזכיר כי "רעידת אדמה נמצאת בפתח. הרעידה הקשה ביותר הייתה ב-1927 והמומחים מדברים על כל שמונים שנה. כבר עברנו את הטווח הזה".

"כדי ליצור מצב שיצמצם את מספר הנפגעים צריכה להיות אינדיקציה לצאת החוצה, בעיקר במוסדות חינוך שרבים מהם בנויים מלפני עשרות שנים ורבים מהם בנויים בסטנדרטים ירודים של ממש", הוא אומר ומספר על התקציב המוטל ללא ניצול. "ניהלנו מאבק כשהבנו שמעבירים בכל שנה שישים מיליון שקלים לחיזוק מבני חינוך ולמעשה הכסף שוכב ללא שימוש. אמרנו שניקח חלק מהתקציב להתקנת מערכות התראה".

עוד מספר נעים כי כאשר הוכנה תכנית לתקצוב מערכות התראה ל-1600 מוסדות הדבר הוזיל את מחירן של המערכות מעשרים אלף שקלים ליחידה לחמשת אלפים שקלים בלבד. לטעמו נכון להתקין במחיר שכזה מערכת התראה בכל מבנה גבוה בישראל ואף להתנות את אישור המגורים בקיומה של מערכת שכזו, כשם שקיימת התנייה המחייבת קיומו של ממ"ד וגלאי עשן.

"היום בונים בסטנדרט גבוה ונותנים פתרון, אבל במקומות כמו טבריה, שבהם הסכנה גדולה כי הם נמצאים עלך השבר הסורי אפריקאי הסכנה גדולה והמבנים לא ערוכים, חלקם בנויים על עמודים", הוא אומר ומציין כי רק בבודדים מבתי הספר הותקנו מערכות התראה. "בשנים האחרונות מחייבים התקנה" ואכן הותקנו כאלה, אבל במוסדות שנבנו לפני שנים לא מעטות כבר אין חיוב שכזה "ולרשויות אין מוטיבציה להתקין. זה תפקידה של המדינה – לקבוע שלכל היותר בתוך שנה או שנתיים כל בתי הספר יהיו מרושתים במערכות התראה. חיי עשרות אלפי ילדים יינצלו", הוא קובע.

עוד מציין נעים כי הועדה הלאומית שהוקמה לבחון את הסוגייה דרשה החל משנת 2010 להתקין מערכת התראה אזורית על מנת שלא בכל נקודה ונקודה יהיה צורך בהתקנת מערכת "אבל המערכת לא בפיילוט ולא מבצעית".

אם הדברים כל כך פשוטים, למה הם לא יוצאים לפועל? נעים מטיל אחריות על פקידי האוצר ומספר: "כשאני מגיע לדיונים בכנסת, בוועדת המשנה למוכנות העורף, במרכז השלטון המקומי ובשיחות עם אישים מהזירה הציבורית כולם מסכימים. אבל כשמגיעים לאוצר הדברים נתקעים – האוצר מעדיף להשאיר את הכסף בקופה הציבורית. זו שיטה שלטעמי היא פסולה. אפשר להביא תקציב לכל 4500 בתי הספר ובהמשך לכל הגנים והמעונות", הוא אומר ומדגיש כי לשם יישום התכנית שלו אין צורך ביותר מחלק מהתקציב המיועד ממילא לחיזוק מבני חינוך, ולשם כך התקנת המערכות תבוצע במקביל לפעילות הממשית לחיזוק מבני החינוך, פעילות שעשויה להתפרס על פני שנים אחדות, שנים שבהן הסכנה עודה אורבת.