אורי אריאל ונפתלי בנט
אורי אריאל ונפתלי בנטפלאש 90

בראיון לערוץ 7 מביע השר אורי אריאל תקווה ואמונה ביכולת של מפלגתו לפעול היטב ובאופן ענייני מול ראש הממשלה ומול שאר השותפים, ומתייחס גם לאפשרות הרחבתה של הממשלה בקרוב.

בראשית הדברים נשאל השר אריאל איזו ירושה הוא משאיר ליורשו במשרד הבינוי, חבר הכנסת יואב גלנט. אריאל מספר כי הוא "משאיר ליואב גלנט צוות מצוין במשרד הבינוי, צוות שהוכיח את עצמו והביא לשיווקים יוצאי דופן שלא היו מעולם במדינת ישראל – בשנת 2014 מעל חמישים אלף יחידות דיור. בתחום הזה יש הרבה חומר לקדם אותו.

''התחום השני הוא תחום הדיור הציבורי שבו הבאנו למפנה שלא היה כמותו 15 שנה – אנחנו גם מוכרים דירות לזכאי עמידר והחברות האחרות וקונים בכסף שנכנס דירות חדשות לדיור הציבורי בהיקף של מיליארד שקלים. זה סכום אדיר וכך יהיה גם בשנה הבאה וגם בשנה שלאחריה וכך נפתור את תור הממתינים לדיור ציבורי".

השר אריאל נשאל אם המשמעות היא שגלנט צפוי לגזור סרטים רבים שהוא עצמו כרך. לאריאל אין כל בעיה עם המציאות הזו והוא מבהיר: "שיגזור כמה שיותר סרטים. אשמח בשמחתו ובעיקר בשמחת אזרחי ישראל שיקבלו פתרונות. אני מאוד מקווה שהוא יצליח ואני מאחל לו הצלחה רבה עם שר האוצר שמתכלל אצלו את כל נושא הדיור, וכך אזרחי ישראל יהנו ויקבלו את מה שמגיע להם".

עוד נשאל השר אריאל גם את השאלה המטרידה סביב תפקודה הצפוי של הממשלה הבאה, ימים ושבועות לאחר מו"מ עכור ורווי האשמות בין מפלגתו לליכוד. "אני אומר בנושא הזה דברים מאוד חדים וברורים – נעבוד ביחד עם ראש הממשלה וניתן לו תמיכה בדברים שהוא יביא לממשלה ולכנסת, כך גם עם שר האוצר כחלון, וכך גם עם ליצמן ודרעי.

''חייבים לעבור לעבודה רצינית. בזבזנו חצי שנה בגלל הבחירות. יש עוד כמה חודשים עד שיהיה תקציב וחייבים להדביק את הפערים ולכן ניתן גיבוי כל אחד במשרדו, אלא אם יהיו דברים מאוד יוצאי דופן, מה שלא סביר שיקרה כי את הדברים הללו מתאמים מראש ומגיעים להבנות. כך אני אפעל וכך גם שאר חברי הסיעה בראשותו של השר בנט ואני מקווה שהתגובה תהיה הדדית, כך שנימצא כולנו נשכרים לטובת אזרחי ישראל".

ומה לגבי הרחבת הממשלה, מהלך אותו רואה ראש הממשלה כיעד? האם מהלך שכזה יבוצע רק בתיאום עם 'הבית היהודי'? השר אריאל מבהיר: "צריך לדייק כאן במינוח - זה לא יעבור דרכנו, אבל דברים כאלה נעשים מתוך שיח בין השותפים.

''ראש הממשלה אמר מפורשות והדבר גם כתוב בהסכמים שיש כוונה להרחיב והשאלה היא מה תהיה ההרחבה, ואני רוצה להסב את תשומת הלב לכך שאנחנו בשלב שאחרי שנקבעו קווי יסוד ויש הסכמים קואליציוניים שלא קל ולא סביר להפר אותם, ואני מעריך שמי שירצה להצטרף זה לא יהיה בזמן הקרוב. יהיה גם תקציב לשנת 2015-2016 כך שמי שמצטרף במידה רבה מאוד בא אל המוכן ואל עבודה שהיא כבר קיימת ואל ממשלה שיש לה קווי יסוד, כך שהדברים אפשריים אבל אם הם יקרו או לא, לי נראה שעד אחרי התקציב אני לא רואה מי מצטרף לממשלה הזו".

עוד מוסיף השר אריאל ומתייחס גם לאפשרות שילובה, למרות הכול, של מפלגת העבודה, ואומר כי הוא "שומע את ליצמן שאומר שהוא לא ישב עם לפיד. אני לא חושב שמישהו פוסל כפסילה על הסף כניסה של מפלגה אחרת ככל שהיא משתלבת בממשלה הקיימת על קווי היסוד שלה, על התקציב ועל ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו נגיב כשהדבר יהיה אקטואלי ונראה מה הדרישות והבקשות. אם יסתרו דברים מהותיים מאוד בדברים שאנחנו מחשיבים כליבת העניין נשקול את הדברים, אבל כרגע הדבר נראה תיאורטי מאוד".

ובאשר לענייני משרדו החדש, משרד החקלאות, נשאל השר אריאל אם הוא ערוך למאבק על חייה של החטיבה להתיישבות לנוכח התנגדות היועץ המשפטי לממשלה. אריאל מצידו סבור כי "אין צורך במאבק אלא בהידברות שתיעשה עם היועץ המשפטי לממשלה עם כניסתי לתפקיד".

''הכנסנו להסכמים הקואליציוניים את המשך תפקודה של החטיבה להתיישבות. ליועמ"ש יש מספר הערות שראויות לעיון לימוד ופתרון ואנחנו נשב ונמצא את הפתרון כדי שהחטיבה שביצועיה זוכים להערכה גם במשרד המשפטים תשומר. נמצא את הדרך לעשות זאת בצורה המוסדרת והראויה ביותר".

לדברי אריאל סוגיית השקיפות בהעברת תקציבי החטיבה אינה הסוגיה היחידה הראויה לדיון לימוד ופתרון, אם כי הוא מציין כי תהיה שקיפות בפעילות החטיבה הזוכה למחמאות גם מחבר הכנסת חיים ילין וגם מאיתן ברושי, מזכ"ל התק"מ, "החטיבה להתיישבות היא גוף מפואר שאין לו מה להסתיר אלא על מה להתגאות".

לדבריו הבעיה העיקרית היא שמדובר בגוף השייך להסתדרות הציונית העולמית ומתוקצב על ידי ממשלת ישראל במסגרת תקציב המדינה. "זה דבר שבאמת יש בו בעייתיות מסויימת ואנחנו חושבים שיש דרכים לפתור את זה. נשב ביחד ונמצא את הפתרונות לשאלות שהועלו על ידי גורמים שונים".

בהמשך הדברים נשאל השר אריאל אם ההחלטה שלא לכלול בקווי היסוד של הממשלה את השאיפה לקידום המו"מ המדיני ומנגד גם לא את השאיפה להרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון, האם החלטה זו התקבלה כדי לייצר איזון ולאפשר קידום מהלך של הרחבת הממשלה הן לימין והן לשמאל.

לדברי אריאל ההחלטה נועדה "כדי שלא לעלות על מוקשים שלא חייבים לעלות עליהם ולפוצץ אותם. השאלה היא מבחן המעשה. זה שלא כתוב לא אומר שלא עושים. אם ראש הממשלה ילך למו"מ מדיני הדבר יכול להיות. גם בממשלה הקודמת לא פסלנו את המו"מ מראש אלא רק אמרנו שהשאלה היא על מה ידברו ולא האם ידברו.

''אותו הדבר גם לגבי ההתיישבות בירושלים שראויה לקבל יותר מכפי שהיא קיבלה עד עכשיו. המבחן של הממשלה יהיה בביצוע ואני מקווה מאוד שהיא תעמוד בו בכבוד רב".

לקראת סיום השיחה עמו נשאל השר אריאל אודות המשמעות של הרס המבנים אתמול בתקוע, אם ניתן לראות בכך עדות להמשך מגמת ההרס של מבנים, הרס שבוצע במרוצת החודשים האחרונים ברחבי יהודה ושומרון. אריאל משיב ואומר כי "לצערי הרב אכן היה הרס של שני בתים בתקוע. הדברים מיותרים כי אמורה לקום ועדה בהקדם, בתוך שבועות מספר, על פי בקשתנו בהסכם הקואליציוני, והוועדה הזו אמורה לקיים דיון ולהביא הצעות להסדרת המקומות והבתים הללו.

''אפשר היה להמתין את השבועות הללו ולקבל המלצות, לאמץ אותן ולאחר מכן לפעול. לצערי הרב זה קרה. אני פועל שהדברים הללו לא יישנו, ואני מקווה מאוד שימתינו עד שיהיו המלצות הוועדה ולפי זה נפעל".