נאום ראש הממשלה וראש האופוזיציה המיועד

חברי הכנסת התכנסו הערב (חמישי) במליאת הכנסת לקראת הטקס בו תושבע הממשלה. נתניהו יחזיק גם בתיק הבריאות, החוץ, התקשורת ושיתוף פעולה אזורי.

בנימין נתניהו - שר החוץ, הבריאות, התקשורת ושיתוף פעולה אזורי.
משה יעלון - שר הביטחון 
משה כחלון - שר האוצר 
סילבן שלום - שר הפנים והמשנה לראש הממשלה 
יובל שטייניץ - שר האנרגיה והתשתיות 
אריה דרעי - שר הכלכלה ופיתוח הנגב והגליל 
נפתלי בנט - שר החינוך והתפוצות 
זאב אלקין - שר הקליטה ולעניינים אסטרטגיים 
אופיר אקוניס - שר ללא תיק (מיועד לכהן כשר במשרד התקשורת) 
בני בגין - שר ללא תיק
אבי גבאי - שר להגנת הסביבה
יואב גלנט - שר הבינוי
גילה גמליאל - השרה לאזרחים ותיקים ושוויון מגדרי
ישראל כץ - שר התחבורה והמודיעין 
חיים כץ - שר הרווחה והשירותים החברתיים 
מירי רגב - שרת התרבות והספורט 
יריב לוין - שר התיירות, ביטחון הפנים והשר המקשר בין הממשלה והכנסת
דני דנון - שר המדע והחלל
דוד אזולאי - שר הדתות 
אורי אריאל - שר החקלאות 
איילת שקד - שרת המשפטים
יעקב ליצמן - סגן שר הבריאות 

ציפי חוטובלי תכהן כסגנית שר במשרד החוץ עם סמכויות רחבות ואיוב קראסגן שר במשרד לשיתוף פעולה אזורי.

גלעד ארדן לא יהיה שר בממשלה החדשה. ארדן אמר לקול ישראל כי באופן אישי עצוב לו על השתלשלות העניינים אבל עוד יהיה זמן לדבר על אופן הקמת הממשלה. "מה שחשוב שמוקמת ממשלה חדשה שתשרת את אזרחי מדינת ישראל", דברי ארדן.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בפתח הישיבה "מבלי להיכנס לסיבות לכך, והן רבות- תחושת האזרח בבית היא שמשהו כאן לא עובד היטב. ששיטת הממשל הזו איננה יעילה דיה, שאיננה ראויה. צאתה לדרך של כל ממשלה היא לכאורה סיבה לחגיגיות, אולם, בנסיבות שנוצרו, אני מוכרח לומר שגם באולם הזה, גם בקרב החלק הקואליציוני שלו, אני מתקשה לראות שמחה מתפרצת".

הוא הזכיר שכמעט חודשיים תמימים חלפו מאז יום הבוחר, "הציבור עומד ומשתאה: כמה זמן באמת נדרש כדי לצרף אלו לאלו, את מי שהוגדרו "שותפות טבעיות"? האמנם נדרש פרק זמן כמעט אינסופי כזה, במונחי המתנה של אומה שלימה? האם נכון וראוי לאפשר מצב שבו חמישה וחצי חודשים יפרידו בין יום ההחלטה על פיזור הכנסת התשע-עשרה ועד כינון הממשלה החדשה? 

אני סבור, שיש לתת את הדעת על משך הזמן הקבוע בחוק יסוד: הממשלה, ולקצר את פרק הזמן הקבוע בו, הניתן בידי המועמד שהנשיא הטיל עליו להרכבת ממשלה. לטעמי, יש עוד איזה "פיל" שכמו ניצב כאן באולם, ונוכחותו ניכרת עוד יותר בעקבות מה שעברנו כולנו בחודשים האחרונים. ניתן לכנות אותו בשם הכולל: שינוי שיטת הממשל.

הצורך הזה, כבר איננו מותרות: הוא צורך אמיתי! הוא צורך בוער! זהו שם כולל לסדרה של כשלי תפקוד הממשל שלנו, ואין זה המקום להיכנס לפרטים ולהמלצות הרבות שכבר עלו במקומותינו בשנים האחרונות. אבל השורה התחתונה היא, שכל אזרח ואזרחית מבינים, שמשהו חייב להשתנות בשיטה הזו: יש הכרח להגביר את היציבות השלטונית, את יכולת המשילות האפקטיבית ואת יכולת הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת. לפיכך, בכל מה שנוגע לחלק שלנו, של הרשות המחוקקת - בכוונתי לפעול בכנסת זו, כדי למצוא דרכים להגברת הפיקוח היעיל שלנו על הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במליאה כי יש להרחיב את הממשלה ולשנות את שיטת הממשלה. "הערב בעזרת השם נקים ממשלה בישראל, נשמור על הביטחון, נחתור לשלום, נפתח את הכלכלה ונצמצם את הפערים בחברה ונעשה את כל זה לטובת כל אזרחי ישראל".

חברי הכנסת מסעוד גנאים, ג'מאל זחאלקה, ובאסל גטאס הוצאו מן האולם לאחר שנקראו לסדר שלוש פעמים תוך כדי שהזכירו לנתניהו את אמירתו ערב הבחירות על נהירת הערבים לקלפיות.

נתניהו המשיך בדבריו: "התוצאות של הבחירות היו חדות מאוד, הליכוד קיבל 30 מנדטים, המחנה הלאומי קיבל 67 מנדטים וזה היה מובהק ברור וחד משמעי. אבל מיד עם סיום הבחירות התחיל תהליך לא פחות ברור של עיוות רצון הבוחר, שהתאפשר בגלל שיטת הממשל שלנו. זה קרה למשל כשלקחו 6 קולות והעבירו אותם מצד אחד לצד אחר.

הדבר הזה מעודד דרישות מופרזות גם מצד מפלגות וגם מצד יחידים. כל אחד מבין שבמצב הזה שממשלות חוזרות אליו פעם אחר פעם, כל שנתיים בממוצע ישראל מחליפה ממשלה. השיטה הזו חייבת להיות מוחלפת. אני משאיר את הדלת פתוחה להרחבת הממשלה משני טעמים. הראשון כי אני חושב שהמדינה זקוקה לזה, והשני הוא משום שהדרך הזו היא הדרך היחידה לעשות את התיקון ולשנות את השיטה שמחזרת את המפלגות הגדולות ואת ראש הממשלה".

נתניהו הוסיף, "אני משער שיו"ר האופוזיציה יגיד שהוא לא יכנס לממשלה אבל אנחנו צריכים לחבור יחד ולשנות את השיטה. אני חושב שרוב אזרחי ישראל מבינים את מה שאמרתי עכשיו. הם מבינים שטובת המדינה מחייבת שינוי שיטת ממשל, זה משרת את המדינה. אני מקווה שהדברים שלי חודרים ללב וגם לשכל".

לסיום קרא ראש הממשלה לגלעד ארדן לשקול מחדש את אי הצטרפותו לממשלה, "וזה כמובן יחייב שינוי בהרכב הממשלה הנוכחי". 

ח"כ יצחק הרצוג, המיועד להיות יו"ר האופוזיציה תקף במליאת הכנסת את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הקרקס של נתניהו הוא ממשלת חטוף כפי יכולתך, ממשלה שהוקמה ברגע האחרון ממש, כמעט בחצות הליל, ועל חודו של קול, ממשלה שהוקמה בכל מחיר ולמטרה אחת ויחידה: כדי שאתה – תמשיך ותשרוד בכיסא ראש הממשלה. הקמת אדוני, ממשלה ללא דרך וללא מצפן. ממשלה בלי חזון. בלי קווי יסוד אמיתיים. בלי תוכנית עבודה. ממשלה בלי תקווה".

הרצוג הדגיש, "דרכי היא לא דרכך. דרכנו היא לא דרכך. אני עומד בראש המחנה הציוני, שהוא האלטרנטיבה לליכוד בהובלת המדינה. אני עומד בראש תנועת העבודה, שיש לה מניות יסוד בהקמת מדינת ישראל ובביסוסה.

תנועתי היא התנועה שהכריזה על הקמת המדינה. מגל וחרב, דונם אחר דונם, חומה ומגדל. עד שהגשימה את חזון הנביאים וכיסופי הדורות. אני עומד בראש תנועת העבודה, שאיחדה מחדש את ירושלים בירתנו הניצחית".