החזון שלו והאמת שלהם. אהרון ברק
החזון שלו והאמת שלהם. אהרון ברקצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, מתייחס למינויה של איילת שקד (הבית היהודי) לשרת המשפטים והביע רצון לסייע לה בעצות.

"תמיד חשבתי שביקורת על בית־המשפט היא טובה וראויה, אבל היא צריכה להיות עניינית. לכן אשמח להשיב לה על כל שאלה ביקורתית, להודות בדברים שבהם היא צודקת, ושהיא תודה בדברים שבהם היא לא צודקת".

ברק הוסיף בראיון לעיתון ידיעות אחרונות כי "חשוב לזכור שדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. דמוקרטיה היא שלטון הרוב כאשר הרוב פועל ומגשים מערכת מסוימת של ערכים. דמוקרטיה שפוגעת בזכויות אדם היא בעיניי לא דמוקרטיה.

בגרמניה של תחילת שנות ה־30, בית־המשפט העליון לא יכול היה לפסול חוקים. אני מאמין באמונה שלמה שאם היה אז לגרמניה בית־משפט חזק וביקורת שיפוטית, אפשר היה למנוע את היטלר. כשהוא כבר היה בשלטון אי־אפשר היה לגעת בו".

ואתה אומר שאנחנו צריכים לשמור על בית־המשפט העליון כדי שלא יקרה כאן מצב דומה?

"לא, אני לא אומר את זה. אני אומר רק שקיומו של בית־משפט עליון ששומר על זכויות הפרט והמיעוט הוא אחד ממרכיבי הזהות שלנו כדמוקרטיה חוקתית נצחית.

דמוקרטיה היא סוג של מאזניים, שבצד האחד שלהם נמצא הרוב, בצד השני נמצאות הזכויות, והדמוקרטיה היא האמצע הזה".

"אבל בישראל הגרעין הדמוקרטי שברירי, בגלל שלוש תופעות: ראשית, השורשים הדמוקרטיים שלנו לא עמוקים. נקודה שנייה היא המתח הביטחוני שעלול לפגוע בזכויות. הגורם השלישי לשבריריות הוא היעדר תרבות שלטונית".