אופניים חשמליים. אילוסטרציה
אופניים חשמליים. אילוסטרציהפלאש 90

האופניים החשמליים שוב בכותרות. אחרי המלצות המשטרה לחייב רישיון נהיגה על אופניים חשמליים, דנה אתמול (שלישי) בנושא גם ועדת הכלכלה של הכנסת.

אביטל אפל-פנקס, מנהלת קשרי חוץ וממשל בארגון ''בטרם'' לבטיחות ילדים, הזכירה בשיחה עם ערוץ 7 את המלצות הארגון בכל הנוגע לאופניים חשמלים. "חשוב להבהיר שהכלי הזה מסוכן עבור ילדים. הוא לא נועד לילדים ולבני נוער. אנחנו ממליצים רק מגיל 16 ולא לפני כן.

פנקס, שהשתתפה בדיון בכנסת אמרה כי "היה ברור שלאור ההחרפה בנתוני ההיפגעות - עלייה של מאות אחוזים השנה לעומת שנה שעברה, לאור זאת מבינים שהתקנות עדיין לא מספקות, והייתה קריאה לבוא ולבחון את כל הנושא של הרחבת סמכויות האכיפה לא רק על ידי המשטרה אלא גם על ידי פקחי הרשויות המקומיות".

בדיון עלו פתרונות נוספים לצמצום הסכנות, כפי שמספרת פנקס. "כמו תמיד עלה הנושא של סלילת שבילי אופניים או סימון נתיבי אופניים בכבישים, מכיוון שעל המדרכות הם מסכנים את הולכי הרגל, ועל הכביש הם מסתכנים בעצמם מפגיעת רכבים הרכבים''.

לדבריה יש לפעול בשני מישורים במקביל - אכיפה וחינוך. "לכן דרשנו את הרחבת הסמכויות גם לפקחים מעבר לשוטרים. כמו כן דרשנו תכניות חינוך שיעסקו בנושא. הבעיה גדלה באופן כל כך מהיר שחייבים להדביק את המציאות הקשה".

אחריות חשובה מוטלת גם על ההורים. "בנוסף חשובה גם ההסברה להורים והחינוך לבני נוער ולימוד שלהם את חוקי התעבורה, שיכירו גם את החוק וגם את הסכנות שיש בכלי המסוכן הזה.

"יש כלים תקניים שמוגבלים ל-25 קמ"ש, והורים הולכים למוסכים על מנת להסיר את המגבלה ולאפשר נסיעה במהירות גבוהה הרבה יותר. גם ההורים חייבים לקחת אחריות על הילדים שלהם", אומרת פנקס.

מנתוני הלמ"ס ומכון גרטנר עולה כי בשנתיים האחרונות נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 275, בהם 32 במצב קשה או אנוש, בתאונות בהן היו מעורבים אופניים או קורקינט חשמליים.

גם פנקס מתייחסת לנתונים המצטברים, "עד יולי 2014 לא הייתה שום חקיקה או הסדרה בנושא, מאז הרשויות החלו לפעול, אבל גם כמות ורמת הנפגעים עלו בצורה משמעותית. כיום יש כ-120,000 אופניים חשמליים על הכביש, ובשנת 2014 ניתנו רק 3,000 דו"חות ובחצי שנת 2015 רק 1,500 דו"חות. זו טיפה בים. כולם מבינים שהאכיפה לא מספקת".