הרובע היהודי בירושלים
הרובע היהודי בירושליםמאיר סלע

תושבי הרובע היהודי זומנו למפגש עם נציגי עיריית ירושלים שדיווחו להם על פרויקט חדש שיוביל לסגירת הכביש היחיד המוביל אל הרובע היהודי בלילות למשך כשנתיים עד שנתיים וחצי.

על המפגש ותחושת התסכול והמרמור בקרב התושבים סיפר לערוץ 7 אפרים הולצברג, תושב הרובע מזה עשרות שנים. בראשית הדברים מדגיש הולצברג כי מדובר בכביש היחיד המוביל לרובע היהודי, זהו הכביש העולה משער יפו דרך הקישלה ועד לחניון הרובע היהודי והלאה אל הכותל המערבי.

"מישהו תמהוני", כך מגדיר הולצברג את מקבלי ההחלטה ומספר כי לא די בכך שהשיפוץ שבוצע בעבר באזור רחבת שער יפו וכביש האספלט  נעטף בחיפוי אבן ירושלמים הגורמת לכלי הרכב העוברים במקום לרעוד ולרטוט, אל שכעת הוחלט לשנות את כל תוואי הגישה הנמשך מאזור זה ולחפות את כולו באבני פסיפס "כדי שייראה יפה", הוא אומר ומיד קובע כי הדבר, ובעיקר המצור המתוכנן על הרובע בתקופה זו יוביל לכך שמי שעוד מתגורר באזור זה ינטוש אותו.

במפגש עם נציגי העירייה הובהר לתושבים כי העבודות המתוכננות יימשכו כשנתיים עם אפשרות להארכה לעוד שישה חודשים. זאת במידה ולא יימצאו במקום ממצאים ארכיאולוגיים. במידה ויימצאו כאלה הדבר עשוי להוביל להארכת התקופה עד כדי ארבע שנים. בכל תקופת העבודה ייסגר ציר התנועה למעבר משעה 22:00 ועד שש בבוקר שלמחרת.

הולצברג מתאר תרחישים אפשריים כצורך במעבר אמבולנס בשעות הלילה או מציאות ביטחונית רגישה המחייבת נתיב גישה רכוב. כל אלה לא יקבלו מענה לאור הכוונות העירוניות.

בדבריו הוא מעלה גם תמיהה באשר לאורכה של התקופה בה מתוכננות העבודות. לדבריו בארה"ב עבודות מסוג שכזה נמשכות בחודש ובסין יומיים. "בירושלים פותחים וסוגרים, פותחים וסוגרים, שנתיים וחצי".

הולצברג מעריך בדבריו כי נתיב היציאה היחיד מהרובע, נתיב שער האשפות, המשמש כנתיב היציאה מהכותל המערבי יהפוך לכאוס תעבורתי גם בשגרה ועל אחת כמה וכמה באירועים מיוחדים, השבעות, חגים, אירועים ממלכתיים ועוד.

עוד הוא מסםר כי משיחותיו עם רבני הרובע עולה כי בכוונתם לנקוט בכל דרך נגד המהלך. "הרב נבנצל רואה בזה פיקוח נפש שאין כדוגמתו. שיעשו כביש שחור שאותו אפשר להשלים בתוך שבוע".

לדבריו במפגש ניסו התושבים להתקומם. היו ביניהם אנשי צבא ומשטרה בכירים בדימוס, אך אנשי הערייה הבהירו להם שההחלטה התקבלה, נקבע אדריכל והעבודות צפויות לצאת לפועל גם אם יתנגדו. "הם אמרו שאין לנו 'סיי' בעניין", הוא אומר ומציין כי בכוונת התושבים לבחון גם פנייה לערכאות על מנת לבטל את ההחלטה.

הולצברג מספר כי את הרגישות לחשיבות התנועה החופשית באזור צפוף זה קיבל כבר לפני שלושים שנה: "לפני שלושים שנה ילד מהרובע נפל לבור וריסק את גזע המוח. הייתה אז השבעה בכותל. מפקד המשטרה הפעיל את הצופר והוביל את האמבולנס נגד כיוון התנועה. הם נסעו מרחק של מאה מטר במשך שעה וחצי והילד נפטר". אותו מקרה קשה הוביל את הולצברג לקבלת החלטה אישית לפעול לנתיב חירום לרובע היהודי.

בהקשר זה הוא מספר כי בימיו כראש עירייה הכין טדי קולק המנוח "תכנית גרועה יותר מזו לניתוק הרובע מהכותל. מצאתי ניירות שבהם קולק עידכן את כל ראשי הכנסיות על התכנית שלו. פניתי לשר הדתות, זבולון המר ז"ל ושאלתי אותו האם קולק יידע גם אותו כמו את ראשי הכנסיות. הוא אמר לי שלא, ובחכמתו ידע איך "להרוג" את התכנית מתוקף תפקידו כשר הדתות וההבנה שצריך גישה למקומות הקדושים".

הולצברג סבור כי על מנת לסכל את התכנית יהיה צורך לגייס גם את שר הדתות, אך הוא מקווה שיועצים שסביבו לא יסכלו את הכוונה מחשש לעימותים ורצון להעביר את הסוגיה לזירה המוניציפאלית.

מתוך המצגת שהוצגה לתושבי הרובע:

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענות כי "העירייה באמצעות חברת מוריה יוצאת בפרויקט לשדרוג צייר התנועה מהמרכזיים בעיר העתיקה, לרווחת תושבי העיר העתיקה ומיליוני התיירים והמבקרים בה. בשל מורכבות העבודה בתוך העיר העתיקה הוחלט על מספר הסדרים, בשיתוף תושבי הרובע, שימנעו ככל הניתן את ההפרעה לשגרת היום של התושבים והמבקרים בעיר העתיקה. העבודות בשטח יבוצעו אך ורק בשעות הלילה מהשעה 22:00 בלילה ועד השעה 06:00 בבוקר. בשעות היום הכביש יהיה פתוח לתנועה כפי שהוא כיום".

עוד מציינים בעירייה כי "מדובר בעבודות נרחבות הכוללות ריצוף, תאורה, נגישות, תשתיות שימור, ריצוף נתיב התנועה באבן (ולא באספלט), בהתאם לקיים בעיר העתיקה ועוד. יש לציין כי העבודות מבוצעות עפ"י תכנית אב המאושרת במקום. חשוב להדגיש כי בשל מורכבות האזור שבו לא ניתן לעבוד במועדים וחגים של שלוש הדתות, ובנוסף באירועים חגיגיים המתקיימים בעיר העתיקה, העבודות צפויות להימשך כשנתיים".