"על הדרך" - עולים על רכבת העמק

שישים ואחת שנה לאחר שנדם שקשוק קרונות רכבת העמק, שוב אפשר לראות את תוואי מסילת הברזל ההיסטורית שקשרה בין חיפה לדמשק ובין חיפה לצמח.

במרכז אחד מקטעי מסלול הנסיעה ולאורך נחל הקישון משקמים בימים אלו, חברת נתיבי ישראל ואנשי הקק"ל, את פארק הקישון, ובמרכזו קרון מן הרכבת ההיסטורית ותחנת הרכבת שפעלה כאן. זאת ועוד. לא הרחק מפארק הקישון סמוך ליישוב אל רואי חידשו בימים האחרונים גם את אחת מתחנות העצירה של הרכבת תחנת אל רואי.

קרונות, מסילת ברזל עתיקה וחדשה, גשרים ושיקום נחל הקישון כל אלו חברו יחדיו.

סיפורה של רכבת העמק והאגדות שנרקמו סביבה הם אחד מהסיפורים היותר עסיסיים הקשורים לאותה התקופה. כל מי שנסע ברכבת הזו אי פעם ממהר לספר על "מהירותה" של הרכבת. כך מספרים שבימי החורף עת פרחו הכלניות בצדי הדרכים, יכול היה הנוסע הרומנטי לרדת תוך כדי הנסיעה מן הרכבת לקטוף כמה זרי כלניות ( אז הן לא היו עדיין פרח מוגן) ולעלות שוב לאותה הרכבת. או לשמוע את סיפור ביצי ציפור הפשוש שהיו מועמסות בחיפה ובהגיעה הרכבת לצמח, כבר בקעו גוזלים מן הביצים...

ימי רכבת העמק הם ימי תחילת התיישבות החדשה בארץ בתחילת העליות. הימים, ימי סוף תקופת התורכים בארץ ואלו ובראשם הסולטן רוצים לבנות מסילת ברזל אשר תטיב את דרכם של עולי הרגל למכה ותאפשר קיום חיי מסחר בין חיפה לדמשק. אך בין הרצון למעשה ארוכה הדרך והפרויקט "נתקע".

בתחילת המאה ה-20 כאשר מבחינים באימפריה העותמנית כי זמנם קרב לקיצו הם משקיעים סכום עתק של 20,000 לירות תורכיות ומקצים 9500 פועלים אשר יבנו מסילה בין חיפה לדמשק.

בשנת 1905 נחנכה המסילה כשלאורכה 8 תחנות: בחיפה, בתל חנן, תל שמן, כפר יהושע, עפולה, בית שאן, גשר , צמח ואל חמר. אלו היו התחנות הקבועות, כאשר לצדן פעלו עוד מספר תחנות כמו זו שבמרכז פארק הקישון, שהיו תחנות "לפי הצרכים". יש עולים, יש יורדים -עוצרים וממשיכים הלאה. גם רוחב המסילה היווה בעיה. הקרונות שיובאו מחו"ל התאימו לרוחב מסילה של 105 ס"מ בעוד רוחב האדנים שנבנו כאן היה צר יותר. מה עושים? מלבישים מסילה על מסילה, מרחיבים ומצירים והכל כיד הדמיון והמעשה.

צרה הכתבה מלפרט את כל הקשור לרכבת וכל מי שיסייר בפארק המתחדש יוכל לראות במו עיניו את הדברים, ולקרוא עליהם בספרים. כדי לשמוע ממקור ראשון, סעו לפאתי הישוב אל רואי. שם ,מטפח בן היישוב נחום לוי את תוואי המסילה ואת הקרונות שנסעו כאן בשנת 1935. בחפץ לב ובתיאום מראש הוא מספר ותאר את הקשור במעלליה ובסיפוריה של הרכבת ההיסטורית. ויש לו גם אמונה, לא בלתי מבוססת. "בתוך כמה שנים תנוע הרכבת הזו מחדש", הוא מבטיח. בקרוב זה גם יתממש. סעו להיסטוריה ולנוף המתחדש.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 75 עד לצומת תשבי, ממשיכים עד לכיכר החדשה. פונים שמאלה ( מערבה) לעבר קרית חרושת.

נוסעים בכביש מערבה לכיוון אל רואי. נסיעה של 5 דקות עד לתחנת הרכבת של אלרואי. טל. נחום לוי להסברים מרתקים 052-82339248

אחרי ההיסטוריה להווה.

לאחרונה הסתיים, בסמוך לאלרואי, אחד האתגרים הגדולים בפרויקט הענק של משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל להקמת מסילת רכבת העמק. אורכו של הגשר שהוקם מעל כביש 70, הינו כ- 750 מטרים והוא מתנשא לגובה של כ- 17 מטרים עליו תיסע רכבת העמק, בין תל עוור לתל קשיש.

צילום: יעל שביט

לא הרחק משם, אחת מבין התחנות הראשיות והמרשימות ביותר של רכבת העמק הנבנית בימים אלה, הממוקמת בסמוך לתחנה כפר יהושע הישנה, ונותנת כבוד לעבר, לסגנון העיצובי ולארכיטקטורה הטמפלרית ההיסטורית.

בתחנה החדשה מוקם מגדל מים חדש, הדומה למגדל ההיסטורי, ששוקם וניצב לצד תחנת הרכבת הישנה.

סמוך ל"תחנת הקפה", שיקמה חברת נתיבי ישראל את שרידי מסילות הברזל והעץ הישנות לצד התחנה החדשה, אותן ניתן לראות בשטח, לנוח על ספסלי העץ לצדן וליהנות מהנוף, מבתי כפר יהושע ושדות החיטה.

ובחזרה להיסטוריה במרכז המבקרים "רכבת העמק" בכפר יהושע. שמעון צפריר, מהמועצה לשימור אתרים יושב במשרדו ומחכה לרכבת.

מבני התחנה שעומדים עד היום על תילם, נבנו בסגנון טמפלרי ושימשו את מנהלי התחנה, העובדים, משפחות העובדים וכמובן הנוסעים. במרכז המבקרים ישנה תצוגה מרהיבה וחווייתית המספרת את סיפור רכבת העמק על צדדיה השונים באמצעות סרט, תמונות, מוצגים היסטוריים ורכבת מיניאטורית התואמת את רכבת העמק שנוסעת בתצוגה. במהלך ביקור באתר ניתן להתרשם מיופי המבנים, לצפות במגדל המים ובבאר, להתרשם משרידי קרונות אוטנטיים ושרידי המסילה. לפרטים : 04-9866196

בקרוב תדהר שם רכבת בדיוק כמו לפני 109 שנים.

עוד תחנות ( תרתי משמע ) לטיול בדרך:

תחנת בית שאן ישנה

לצד התחנה החדשה שופצו ונשמרו על ידי חברת נתיבי ישראל בשיתוף המועצה לשימור אתרים והרשויות המוניציפאליות, שמונה מבנים מהתקופה העות'מאנית ומימי המנדט הבריטי, שסכנת קריסה ריחפה מעליהם, כולל מבנה אבן מפואר, ששימש מגורי עובדים, מבנה בטון של מנהלת התחנה, טרמינל נוסעים, בית משאבות מנדטורי ומגדל מים.

תחנת רכבת היסטורית - כלא שאטה

תחנת שאטה ממוקמת לאורך תוואי הרכבת בין עפולה לבית שאן ונותרה כמעט בשלמותה, מהתחנות הראשונות של רכבת העמק. התחנה שירתה את הכפר הערבי הסמוך שאטה, ומאוחר יותר גם את קיבוצי האזור: בית השיטה, בית אלפא ואחרים. סגנון הבנייה של התחנה דומה לזה של התחנה בכפר יהושע- מרובע ובנוי אבן גלילית.

כיום ניתן עדיין לראות את הסוללה שעליה הונחה המסילה, בלב אדמות העמק ושרידים של המסילה עצמה.

תחנת גשר נחלים ותחנת נהרים נמצאות בסמיכות/ כחלק מאתר המורשת גשר הישנה:

גשר נחלים- התחנה הנמוכה ביותר בעולם, 247 מ' מתחת לפני הים. תחנה זו היוותה צומת דרכים חשוב של סחורות ויבולים שהובאו אליה משני צידי הירדן ונשלחו ממנה מערבה לחיפה וצפונה לדמשק. ליד בית הרכבת הוקם קיבוץ גשר השני שלאחר מלחמת העצמאות העתיק את מיקומו למושבו הנוכחי. מרבית בנייני התחנה נהרסו במלחמת העצמאות ע"י הירדנים. במתחם נותר בית משטרת טיגארט מרשים (אחד מ-55 מבני טיגארט שהוקמו בתקופה הבריטית ברחבי הארץ ושמשו כמשטרות מקומיות). על גשר הרכבת שנותר על נהר הירדן הוצבו ארבעה קרונות משוחזרים כעדות אותנטית לימים שבהם חלפה כאן רכבת מספר פעמים ביום.

נהריים- תחנת רכבת ייחודית, היחידה שנבנתה בסגנון הבינלאומי (הבאוהאוס). נמצאת כיום בשטח ירדן אך הגישה אליה מתאפשרת דרך אתר נהריים (כיום אתר גשר הישנה). התחנה בנהריים נחנכה ב-1937 בשל קשריו של פנחס רוטנברג שייסד בנהריים מפעל הידרואלקטרי (ייצור חשמל באמצעות כח מים) שכחלק לחברת החשמל בנהריים. מאות עובדי המפעל נסעו באופן קבוע על רכבת העמק וחלק גדול מהציוד הכבד שנמצא היום בתחנה ההיסטורית כגון: טורבינות, גנרטורים, דוודים, טרקטורים ועוד הובא למפעל החשמל מנמל יפו באמצעות רכבת העמק. מפעל החשמל חדל לפעול ב-1948 עת נכבש ונבזז ע"י הירדנים במלחמת העצמאות. בית תחנת הרכבת התפורר עם השנים אולם עדיין עומד על תילו ויש לקוות שמתישהו יחלו בו בעבודות שימור ושיקום.

צמח

אחת התחנות החשובות בקו רכבת העמק. שימשה את יישובי עמק הירדן טבריה. הייתה התחנה הגדולה האחרונה בשטח ארץ-ישראל, שוטרי הגבול ופקידי המכס ישבו בה, בדקו את הנוסעים והחתימו דרכונים. מתחנה זו יצאה מדי בוקר ה"רכבת החלב" לכיוון חיפה שאספה את כדי החלב מיישובי עמק יזרעאל. סמוך לתחנה נבנה מזח, שממנו הפליגה ספינת-מנוע לטבריה. התחנה היפה משומרת בימים אלו ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ועבודות השימור בה צפויות להסתיים בחודשים הקרובים. בתחנה נמצאים שני פריטים ייחודיים: מבנה אובאלי לאכסון מים, בנוי מאבן בזלת שחורה. וה"קרוסלה" או "סובבן" – מסילה מעגלית, שאיפשרה לקטרים לעשות פנייה של 180 מעלות ולחזור לחיפה.

במבנה הדו קומתי ששימש את מנהל התחנה התגלה מרתף – מפלס שלם שלא ידעו על קיומו. עם סיום עבודות השימור ביוני 2015, התחנה מתוכננת להפוך לחלק מקומפלקס מכללת כינרת.

אל חמה

תחנה מאוד יפה שנטושה כיום. כוללת כמה מבנים, שלשה מהם נטושים ואחד מהם בתוך חמת גדר. באחד המבנים השתכנה קהילה נדירה של עטלפים ועל כן קשה לשקמו מחשש הפגיעה בקהילה.

כדי ללמוד על כל הרכבת ההיסטורית , פנו לכם זמן או לפני הסיור או לאחריו לביקור במוזיאון הרכבת בחיפה.

המוזיאון שוכן בינות לבנייני האבן ההיסטוריים של תחנת המוצא של רכבת העמק המיתולוגית, תחנת חיפה מזרח. במוזיאון מגוון מוצגים ותצוגות המספרים את תולדות הרכבות בארץ-ישראל ואת תרומתן להתפתחותה מאז קו הרכבת הראשון בשנת 1892 בין יפו לירושלים ועד למאה ה-21 ותוכניות הפיתוח של רכבת ישראל לעתיד. הסיור במוזיאון מציג במקביל את העבר המרתק ואת ההווה החדיש של הרכבות בארץ, על רקע הפעילות השוטפת של רכבת ישראל בתחנה והנוף הרחב של חיפה ושל הר הכרמל.

הבניין הראשי של המוזיאון שוכן במוסך הקטרים המשופץ של הרכבת החיג'אזית, שנסללה עבור עולי-רגל מוסלמים מדמשק למדינה ולמכה שבערב הסעודית. באמצעות שלוחתה לחיפה, הידועה בכינוי 'רכבת העמק', ניתן היה לנסוע מחיפה לדמשק שבסוריה ולעמאן שבירדן.

המשך הביקור עובר מעל גשר הולכי הרגל שחוצה את קווי הרכבת הפעילים של התחנה, ומציע נוף מרהיב של הרכבות החולפות ושל חיפה בשיפולי הכרמל. מעברו השני של הגשר נמצא בניין המוצגים הקטנים של המוזיאון ובו ציוד וכלים היסטוריים, תמונות, כרטיסים, בולים ודגמי רכבות, בין היתר.

חוויה מומלצת לכל המשפחה, בכל הגילאים ומומלץ לשלבו עם נסיעות ברכבת ישראל וביקור בכרמלית של חיפה, הרכבת התחתית היחידה בישראל, שתחנתה נמצאת במרחק של 10 דקות הליכה בלבד.

לצד המוזיאון- מבנה לשימור- תחנת חיפה שהיום קרויה חיפה מזרח הייתה תחנת היציאה והסיום של הקו המקורי בתוואי הרכבת החיג'אזית. מבנה התחנה המרשים כולל חלק מהמבנה המקורי. בסמוך אליו מוצבת אנדרטה גדולה ובה חקוקים דברי שבח לסולטאן עבדול-חמיד. באנדרטה מגולף קטר קיטור המושך אחריו קרונית פחם. התחנה משמשת כיום להעברת מטענים. זוהי תחנה גדולה מאחר ובה ישבה מנהלת הפרויקט החיג'אזי. ליד התחנה מבנה מוזיאון רכבת ישראל המתחבר לתחנה באמצעות גשר עילי. טלפון: 04-8564293 שעות פתיחה: ראשון עד חמישי 08:00-16:00

עבר והווה חברו יחד והמסילה נוע תנוע.