פסי רכבת בשוויץ. ארכיון
פסי רכבת בשוויץ. ארכיוןפלאש 90

רגע לפני שאלפי תיירים יהודים מכל רחבי העולם יצאו לנופש בשוויץ, מתפרסמת מגמה מדאיגה: ב־2014 נרשמה עליה משמעותית באירועים אנטישמיים חמורים בשוויץ.

ב־ 2014 רשמו הפדרציה השוויצרית של הקהילות היהודיות והארגון נגד גזענות ואנטישמיות, 66 תקריות אנטישמיות - פי שלושה ממספרן בשנת 2013. הצהרות אנטישמיות דיגיטליות אינן כלולות במספר זה.

על פי הדו"ח, חלק גדול של התקריות האנטישמיות התרחש בחודשי הקיץ, במהלך ההסלמה הצבאית במזרח התיכון – ובזה אין חדש. אך ב־2014 , לעומת זאת, היתה עליה דרמטית ומספר האירועים היה גדול בהרבה מאשר בשנים קודמות, הן מבחינת מספרם והן מבחינת חומרתם.

ב־ 2014 מדובר היה ברוב המקרים בהצהרות אנטישמיות. תוכנן של ההצהרות היה לרוב עוין במיוחד.

במהלך השנים האחרונות היה תוכן ההצהרות על גבול הביקורת הלגיטימית על ישראל, אך ב-2014 זכו יהודים להעלבות ולגינויים. פעמים רבות הופנו כלפיהם איומים כי יהרגו אותם. בשנה האחרונה הפך הטון כלפי היהודים להרבה יותר אגרסיבי.

מה שמדהים הוא שחלק גדול מאלה שהסיתו נגד יהודים היו גברים צעירים בגילאי 15 עד 30 . לרובם יש רקע מוסלמי, כפי שניתן להניח על סמך הודעותיהם והפרופילים שלהם.

בשל הצטברות אירועי התעמולה האנטי-היהודית על ידי מוסלמים, ארגונים בשוויץ החלו להקדיש פעילות מיוחדת השנה לנושא "אנטישמיות בקרב מוסלמים".

הפעילות גובשה על ידי הפסיכולוג המפורסם אחמד מנסור. מנסור הוא ערבי ישראלי ומתגורר כיום בברלין. הוא עובד עם נוער מוסלמי בנושאים של קיצוניות ואנטישמיות והשתתף בכנס האסלאם שהתקיים בגרמניה.