דני גונן
דני גונןצילום: באדיבות המשפחה

הרב ישראל סמט, רב הגרעין התורני בלוד, מספר ביומן ערוץ 7 על אישיותו הייחודית של דני גונן הי"ד שנרצח ביום שישי בפיגוע הירי סמוך לדולב ואמש (מוצאי שבת) הובא למנוחות בעירו, לוד.

הרב סמט מציין כי בשנים האחרונות משפחתו של דני חיה בשכונת רמת אלישיב ו"דני היה חלק מחבורת הבוגרים בסניף עזרא, היה מדריך, אישיות יקרה מפז. דני היה איש שהכול אהבו. עזר לכולם. כל מי שהצטרך עזרה בעניין כלשהו ידע שהכתובת הוא דני".

מוסיף הרב סמט ומספר כי "בגיל מאוד צעיר דני הפך לאחראי על משפחתו כאשר אביו נפטר. הוא שימש כדמות מרכזית שעליו נשענה כל  המשפחה".

"דני היה איש אמת שתמיד שואל שאלות נוקבות וחושב על דברים באופן לא שגרתי. בכל מקום שבו הוא היה הוא חיבר בין עולמות רבים. דני היה בן העדה הגרוזינית למד בישיבת נחלים ואחר כך בישיבת ההסדר במעלה אדומים, והשתדל לחבר בין העולמות השונים. בשנים האחרונות למד הנדסת חשמל והתעתד להיות המשען הכלכלי למשפחתו".

"דני היה אוהב תורה. תמיד עסק והתעניין בנושא תורני כלשהו, תמיד דרש וביקש עוד. החבורה שלו הייתה נפגשת באחד הבתים ויושבת לדון וללמוד משהו והוא תמיד היה זה שדורש עוד".

על קבוצת בוגרי הסניף שדני היה חבר מרכזי בה, קבוצה שנולדה וגדלה בלוד והשתלבה עם חברי הגרעין התורני שהצטרף אל העיר, מספר הרב סמט כי "לא היה הבדל בין הבחורים והבחורות שהגיעו עם הגרעין התורני אל העיר לבין הבחורים והבחורות שגדלו כאן. הם הותכו להיות קבוצה אחת של בוגרי סניף עזרא וכך הם ממשיכים לתפקד כיחידה חברתית אחת. אין הבדל".

על האמת שהייתה בדני דיברה גם אמו, דבורה, כאשר ספדה לבנה טרם קבורתו. הרב סמט מתייחס לתכונה זו שהייתה בדני ואומר כי "אמת זו צורת חיים שבה הדברים צריכים, על פי תפיסתו של דני הי"ד, כפי שהם צריכים להיות, ללא ניפוח. דני היה איש עניו שהשתדל לראות את הדברים כפי שהם.

''למידת האמת הזו הייתה גם משמעות על צורת החשיבה שלו על עולמו החברתי, הדתי והכול נעשה בדרך מאוד אמיתית, כלומר הוא היה שואל את השאלות הכי נוקבות. מברר את הבירורים בכל עניין תורני אמוני חברתי וכו', עד הסוף, ולא מניח לדובר שמולו, רב, מעביר שיעור או חבר בדיון, עד שהדברים היו מניחים את דעתו. זו הייתה מידת האמת של דני".

מאפיין נוסף באישיותו של דני הי"ד היא אהבתו לארץ, אהבה שגם עליה דיברה אמו במהלך ההספד. הרב סמט רואה כביטוי לאהבה זו לא רק את הטיולים בארץ אלא גם את עצם החיים והישיבה בלוד. "החלטה לבנות בית בלוד ולחיות בתוכה זה כבר סוג של אהבת הארץ. לדאבונינו בעבר הייתה מגמה של יציאה מתוך העיר. המגמה הזו לא רק נעצרה אלא גם התהפכה. אנחנו זוכים לכך שמשפחות רבות מבקשות לבוא אל תוך העיר.

''אפשר לחיות בתודעה של אהבת הארץ גם כאן, בהבנה שמצוות ישוב הארץ כוללת את הצורך לשפר כל מקום, כולל העיר לוד. כבר בממד הזה הייתה בו אהבת הארץ, הבנה של צורך ורצון להיות שותף בהליך של בניה תיקון ושיפור במקום הזה. מעבר לכך הוא אהב את ארץ ישראל במובן הרחב יותר, אהב לטייל עם חבריו בכל הארץ, כפי שהדברים התפרסמו בנסיבות הנוראות הללו".

לקראת סוף הדברים נשאל הרב סמט אם כבר החלו אנשי הגרעין והעיר לחשוב על דרכי הנצחתו של דני. הרב סמט מבהיר כי הדברים מעט מוקדמים מדי. "אנחנו עדיין בשוק. התבשרנו את הבשורה הנוראה עם כניסת השבת ורק אתמול קברנו אותו אבל מכיוון שאישיותו הייתה כל כך אהובה ומשמעותית על הכול, הייתה לו אישיות קורנת, אני משוכנע שעוד ייעשו דברים להנצחתו".

לדברים אלה מצטרפים דבריו של השר אורי אריאל להנצחת שמו וזכרו של דני במעין שבו טייל סמוך לישוב דולב. הרב סמט עצמו מוסיף ומזכיר את דבריו של ראש עיריית לוד שהודיע על הנצחת שמו של דני בטקס חלוקת מלגות שדני היה צריך להשתתף בו כמקבל מילגה, טקס זה ייקרא על שמו.