חשיפה לשמש – טוב או רע?

חשיפה ממושכת לשמש מהווה תועלת לצד נזק מסוכן שעלול להגרם מהחשיפה הזו. אחות אחראית במחלקת אונקולוגיה ב'לניאדו' מסבירה.

תגיות: בריאות שמש
זיוה חנוכה , ח' בתמוז תשע"ה

זיוה חנוכה
זיוה חנוכה
צילום: יח"צ

עונת הקיץ והחופש הגדול מזמנים חשיפה ארוכה לשמש. יציאה משפחתית לטיול, בילוי בחוף הים, שחייה בבריכה או שהות קצת יותר ממושכת בגינה הציבורית הופכים לחלק מהלו"ז המשפחתי. חשיפה ממושכת לשמש מהווה תועלת למערכות רבות בגוף האדם לצד נזק מסוכן שעלול להגרם מהחשיפה הזו. מהם הסיכוים ומהם הסיכונים ?

סיכויים:

השיח הציבורי הרווח בשנים האחרונות עוסק בסיכונים של החשיפה לשמש, אולם, כדאי לזכור כי עד תחילת המאה ה-20 היה נהוג לטפל בחולים ממגוון מחלות ע"י ליותרפיה – טיפול בעזרת קרני שמש. החשיפה לקרני השמש מייצרת במערכות הגוף השונות מספר תגובות :

1. ייצור של ויטמין D

ויטמין D חיוני למערכת העצבים ולמערכת החיסונית, הוא שומר על בריאות העצמות והשיניים, חיוני לספיגה מקסימאלית של מינרלים אחרים, מווסת את רמות הסידן בגוף, ומווסת את גדילת התאים - גורם חשוב בהתפתחות סרטן. אם לא היינו סובלים ממחסור בוויטמין D, היינו יכולים למחוק 25 מחלות ברשימת המחלות הכרוניות מהם אנו עלולים לסבול בעתיד. ויטמין D מעורב במניעה של סרטן פנימי כמו סרטן המעיים, סרטן השד, סרטן הערמונית,סרטן השחלות, מחלות אוטואימוניות כמו טרשת נפוצה וסוכרת תלוית אינסולין ועוד.

בנוסף, מחקרים הוכיחו כי אנשים הנמנעים מחשיפה לשמש, סובלים מרמות נמוכות של סרוטונין (מוליך עצבי הקשור לדיכאון). מחקרים מראים כי שיעור מקרי ההתאבדות, בקרב תושבי מדינות אירופה הצפונית (נורבגיה ופינלנד), החיים מספר חודשים בחשכה מדי שנה, גבוה באופן משמעותי מאשר אנשים החיים באזורים מוצפי שמש על פני הגלובוס.

2. ייצור מוגבר של הורמונים בבלוטת התריס ע"י קרניים אולטרא-סגוליות והאצת תהליך המטבוליזם

הקרניים האולטרה-סגוליות של השמש ממריצות את בלוטת התריס וגורמות לה לייצר כמות גדולה יותר של הורמונים, ובכך הן מאיצות את המטבוליזם של הגוף. דבר זה עוזר בירידה במשקל ומשפר את התפתחות השרירים. בנוסף, חשיפה רגילה של הגוף לאור האולטרה-סגול (UV) המטהר, של השמש, מאפשרת לשלוט בהדבקות מחיידקים, או בזיהומים כמו קרדית ועובש. האור האולטרא סגול מסייע גם בהורדת לחץ הדם, שמירה על קצב הלב, הפחתת רמת הכולסטרול ועוד. זו הסיבה שחשיפה לאור השמש נחשבת כגורם מעכב מחלה החשוב ביותר.

בנוסף, ישנן מספר מחלות עור שהשמש מועילה להן, כמובן בחשיפה הדרגתית ללא כוויה לעור.

3. פסוריאזיס

קרני השמש מועילות לפסוריאזיס ולכן האנשים החולים במחלה שכיחה זו, נהנים מהטבה במצבם בקיץ. חשיפה הדרגתית של עורם לשמש תורמת לשיפור מצב הפסוריאזיס. קיים יתרון לחשיפה לקרני השמש באיזור ים המלח, אך גם קרני השמש שלאורך חופי הים התיכון או בשפלה מסייעת.

4. אקנה (פצעי בגרות) - מצב פצעי הבגרות משתפר בקיץ כתוצאה מחשיפה לשמש.

סיכונים:

החשיפה לשמש מהווה גורם משמעותי בעליית שיעורי תחלואת סרטן העור, ההתחממות הגלובאלית שמייצרת הכלכלה המודרנית הופכת את החשיפה לשמש למסוכנת עוד יותר

1. העלאת שיעור התחלואה מסרטן עור

חשיפה מוגברת וכוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות סרטן עור, במיוחד לסרטן עור ממאיר במיוחד מסוג מלנומה בנוסף, שכיחות המלנומה גבוהה יותר באזורי קו המשווה מאשר באזורים- שאינם שטופי שמש. עובדה נוספת היא שהמלנומה שכיחה פי 10 יותר באוכלוסייה לבנה מאשר בכהה עור.

2. פגיעה במערכת החיסונית

החשיפה לשמש עלולה לפגום ב- DNA ובתפקוד תאי הדם הלבנים. תפקיד תאי הדם הלבנים הוא לשמור על המערכת החיסונית של הגוף במלחמתו במחלות וזיהומים שונים. כוויה או הופעת אודם על העור מבטאת שינויים בדופן תאי העור ושינויים ב-DNA. כתוצאה מכך פוחתת יכולת ההגנה של העור לשינויים סרטניים ולתגובות אלרגיות בעור. הופעת פריחות ואלרגיות מופיעות דווקא באזורים חשופים לשמש ומבטאים בכך את השינוי של המערכת החיסונית כתוצאה מקרינת השמש.

3. מחלות נוספות כמו: קטרט

חשיפת יתר לשמש עלולה לגרום לנזקים חריפים לעיניים. כמו: כוויות בשכבה החיצונית של העין (אפיתל הקרנית), גידולים סרטניים על עור העפעפיים, התפתחות נגעים על לובן העין (פינגואקולה) ואף נגעים שמטפסים על הקרנית, העלולים לגרום לנזק לראייה ודורשים ניתוח להסרת הנגע. במקרים חמורים קרינת השמש יכולה לתרום גם להתפתחות של ניוון של הרשתית בגיל מבוגר, פגיעה בלתי הפיכה העלולה לגרום לנזק לראייה. מחקרים אחרונים הצביעו על קשר מסתמן בין חשיפה מתמשכת לקרינת שמש לבין היווצרות קטרקט. מה שיכול לגרום לירידה בחדות ובאיכות הראיה, עד כדי אובדן ראיה מלא למעט אור וצללים.

4. האצת תהליך ההזדקנות

חשיפה בלתי מבוקרת לשמש יוצרת נזקים שניתן לראותם היטב באיזורים החשופים לשמש , כלומר: הפנים, מחשוף החזה, אמות וגב הידיים. הביטויים של נזקי שמש בעור יראו בצורת:

קמטים
נמשים
כתמים (כהים ובהירים) והיפר-פיגמנטציה
שינוי בגוון העור - צהבהב
רפיון העור או שינוי במרקם העור - גס ומחוספס
התרחבות של נימיות הדם
נגעים טרום ממאירים

כשמשווים את מראה העור החשוף למראה העור המוגן מהשמש באנשים מבוגרים, ניתן לראות בבירור כי עיקר ההזדקנות של העור נגרם מקרינת השמש.

אז מה עושים?

כמו בכל תחום בחיים, אנחנו נדרשים לשמור על איזון בין ההשפעה החיובית של חשיפה לשמש, ובין ההשפעה החמורה והשלילית של חשיפת יתר. רצוי לצאת מדי יום לשמש להליכה קצרה של כ-15 דקות לקראת השקיעה על מנת לקבל את יתרונותיה הרבים של השמש. אולם, יציאה לשמש בשעות צהריים החמות או לזמן ממושך דורשת היערכות הכוללת:

לבוש ארוך וקל (ניתן למצוא לבוש קליל שלא יהווה מטרד) – המטרה היא לחשוף לשמש כמה שפחות עור.
מריחת קרם הגנה על העור החשוף תכשיר הגנה בעל מסנן קרינה 15 לפחות, חצי שעה לפני החשיפה לשמש, ולחזור על המריחה לאחר הזעה או שחייה במים.
בשהות ממושכת בשמש יש לחזור על המריחה כל שעתיים.
חבישת כובע המצל על הפנים והעורף בחשיפה ממושכת לשמש
חבישת משקפי שמש למניעת קטרקט
שתיית מים למניעת התייבשות והגנה על בריאות ולחות העור
לתזונה שלנו יש משקל כבד מאוד. אוכל שומני, מטוגן, משקאות קלים ועוגות הם חומציים ובעזרתם אנו מוסיפים אש למדורה. לכן עלינו להרבות בירקות ופירות יותר כדי לכבות את השריפה כך גם נימנע מחלות והזדקנות מוקדמת.