האמין שאסור להפלות בין ילד לילד. הרב מרדכי אליהו זצ"ל
האמין שאסור להפלות בין ילד לילד. הרב מרדכי אליהו זצ"לפלאש 90

"אסור להפלות בין ילד לילד. עולים שהגיעו ארצה ומוכנים לשלוח את ילדיהם לבית ספר דתי או תורני – אף על פי שאינם שומרי תורה ומצוות – מצווה לקבלם בסבר פנים יפות, לעזור ולסייע להם, ובשום אופן אין לדחות אותם".

את הדברים הללו לא אמר היועץ המשפטי של משרד החינוך. אמר אותם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, בדומה לדברים דומים שאמרו גדולי ישראל כמו הרב שפירא, הרב גורן ועוד, ביחס לקבלת תלמידים שאינם שומרי תורה ומצוות.

בשבוע האחרון נתקלתי בעוד מקום שבו ישנם הורים שפועלים על מנת שלא לאפשר קבלת תלמידים שבאים מבית מסורתי לכיתה א'. ואכן, אותו ילד אינו מגיע מבית "כמונו". האבא לא למד בישיבת הסדר, יש כבלים בסלון והנורמות ההלכתיות נמוכות וכוללות לעתים שמירת שבת בצורה הסמלית ביותר. לכאורה, ילד זה עלול להסב נזק חינוכי גדול מאוד לסובבים אותו.

האומנם?

ראשית, עשו בדיקה פשוטה ועברו בין רבנים ואישי חינוך ושאלו אותם מי מהם גדל בבית מסורתי שכזה. התשובות מעידות על כך שיש להיזהר בבני מסורתיים, שמהם תצא תורה ושהאחריות לכלל עם ישראל גם משתלמת.

אך מעבר לכך, דווקא בחיסרון נמצא היתרון הגדול. כשילד בכיתה ה' רואה את חברו הולך למסיבה ברוח התרבות הנהנתנית, הדבר יכול להוות אתגר מצוין להוריו ומחנכיו. גם בגיל זה, קל באופן יחסי לשבת עם הילד, להסביר לו את אמונתנו וליצור אצלו אבחנה מובנית בינו ובין אחרים. קל יחסית לאסור עליו ללכת, ולא קשה להציע אלטרנטיבות ערכיות שתהיה בהן תועלת הן לילד והן לחברו.

באופן זה, דווקא לימוד משותף עם תלמידים שבאים מבתים מסורתיים מגבש את עולמו הפנימי של הילד, מרגיל אותו שלא להיסחף ומחשל אותו בפני פיתויי העולם.

בעולם שאנו חיים בו ממילא אי אפשר לגדל ילד בחממה. אם הוא לא ייחשף לקיומם של תכנים בעייתיים בגיל הילדות, הוא ימצא אותם היטב בגיל הנערות, כאשר קשה יותר לעקוב אחריו, לחנך ולאסור. ואכן, מחקרים שבחנו את מידת חשיפתם של נערים לתכנים אסורים, לא מצאו הבדל בין אלו שלמדו במוסדות דתיים הומוגניים ובין אלו שלמדו במוסדות שמקבלים אוכלוסייה רחבה יותר. כולם נחשפו באותה מידה.

הדברים הללו מלמדים אותנו שהפחד מהציבור המסורתי לא רק שאיננו נכון, הוא גם עלול לגרוע. דווקא ההתמודדות בגיל צעיר יותר תצמצם אצל הילד את עוצמת ההתפרקות בגיל מבוגר יותר. יש להכיל את האוכלוסייה המסורתית לא רק בגלל יראת השמיים שבה, אשר חזקה לעתים רבות יותר מזו של הדתיים הרגילים. יש להכילה גם בשביל עצמנו, על מנת להכין את ילדינו להתמודד עם העולם כבר מגיל קטן.

הכותב הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה