שיחות בין המעצמות לאיראן
שיחות בין המעצמות לאיראןצילום: רויטרס

היום היה אמור להיות יום הדיונים האחרונים בדרך להסכם קבע בין איראן והמעצמות, אבל כיוון שסיכום כזה טרם הושג, השיחות כנראה יימשכו עוד זמן מה, כשבישראל מעריכים שהסכם בין הצדדים הוא רק עניין של זמן.

ד"ר רז צימט, מהחוקרים הבולטים של איראן בשנים האחרונות, טוען בשיחה עם ערוץ 7 כי יכול להיות שישראל טועה בגישתה לנושא. "העמדה של ממשלת ישראל אינה ריאלית, משום שאין אף גורם בינלאומי שמוכן לאמץ את העמדה הזו, וזה פוגם ביכולת להשפיע על ההסכם", הוא אומר.

לדבריו, "אין טעם להשתמש במונחים של הסכם טוב או רע. אני מאלה שסבורים שהקונספציה הישראלית, שהעמקת הסנקציות על איראן תביא לפשרה, אינה נכונה. מי שהכי התחזק מהסנקציות היו משמרות המהפיכה. מעמד הביניים, שקרא תיגר על השלטון כמעט ונמחק כי הוא עסוק בהישרדות. ישראל צריכה לשנות דיסקט, בהנחה שיהיה הסכם והוא לא יהיה אידיאלי".

ד"ר צימט מעריך שהמשטר באיראן זקוק לאופציה הגרעינית כמו אויר לנשימה. "איראן וחמינאי רואים באופציה הגרעינית-צבאית את תעודת הביטוח ההכרחית שלהם לשמירת יציבות המשטר, משום שלדידו של המנהיג, איראן נמצאת על סף איום קיומי. לכן הם לא מוכנים לוותר על האופציה הזו, משום שהיא תעודת הביטוח האולטימטיבית נגד שינוי המשטר".

לדבריו יש מספר נקודות שלא מגיעות לפיתרון במגעים עד כה. "הפערים בין הצדדים הם על אופן הסרת הסנקציות, הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במתקנים צבאיים, ונושא חקירת מדעני הגרעין".

עם זאת ד"ר צימט מפתיע כשהוא מגלה שעל פי הנתונים שבידיו, לא בטוח שאיראן שואפת לעבור במהירות את הסף, אלא רוצה לשמר בידיה את האופציה הזה.

"בעיניים איראניות, המעבר מאופציה גרעינית ליכולת גרעינית הוא כמו מעבר מנכס לנטל. כרגע זה נכס עבורם – כשהם במועדון של מדינות על סף הגרעין. נשק גרעיני זה צרות – עלול להזמין בסבירות גבוהה תקיפה צבאית, הגברת הלחץ הכלכלי. בניגוד למה שמקובל לחשוב איראן אינה מדינה מטורפת, אלא פרגמטית", הוא מבהיר.

ומה בעצם מוביל את האיראנים במאבק הזה? "חמינאי טוען שהגרעין הוא רק תירוץ בידי המערב להפעיל לחץ על איראן ולהחליש אותה. לדעתו למערב יש רצון לשינוי אחר, ללא קשר לאיראן גרעינית, אלא בהקשר של המשטר האיסלאמי. לטענתו, אם יטופל הגרעין, ימצאו המעצמות משהו חדש", הוא מסכם.