שער הכנסייה בהר ציון
שער הכנסייה בהר ציוןצילום: בועז כהן

למרות הוראת בית המשפט ולמרות סיכומים עם עיריית ירושלים בחרו אנשי הכנסייה היוונית אורתודוקסית לסגור את הדרך המובילה להר ציון ולהותיר פתח זעיר.

בועז כהן, בעל הקיוסק שבצד הדרך ממשיך במאבקו לפתיחת הדרך המובילה לקברות מלכי בית דוד.

בראיון ליומן ערוץ 7 ממשיך ומגולל בועז כהן את סיפורו של המאבק שהוא מנהל מזה חמש שנים וכבר מתפרס על פני שלושה משפטים שונים שניהל כהן נגד הכנסייה.

"מאז שנת 67' הכנסייה היוונית השתלטה על המעבר הציבורי שמוביל לעשרה דונם בלב הר ציון וסגרה אותו. בגלל בעיות פוליטיות כאלה ואחרות מול הכנסיה, מול יוון ומול האפיפיור כולם סתמו את הפה", מספר כהן ומציין כי פעמיים כבר הגיש תלונה נגד ראש עיריית ירושלים לאחר שהוראת בית המשפט לפתוח את הדרך לא קוימה על ידי העירייה.

נזכיר כי הדרך נחסמה באופן בלתי חוקי על ידי הכנסייה בחומת אבן רחבה וגבוהה שמנעה מהתיירים והמבקרים במקום לעלות אל הר ציון. כהן מצידו מבהיר כי אמנם הוא עצמו נפגע בהיותו בעל עסק במקום, עסק שנפגע מכך שמבקרים כבר אינם עוברים במקום, אך מאבקו הוא מאבק של העם כולו ולא רק של בועז כהן הפרטי. "הר ציון הוא לא שלי לבד, הר ציון שייך לכל עם ישראל. לא יתכן שיסגרו שטח ציבורי של עשרה דונם", הוא אומר.

באשר למתרחש בימים אלה הוא מספר כי בערב חג השבועות הופתע לראות כי הכנסייה עצמה החליטה להוריד את החומה, לאחר שהוא עצמו כבר נואש מהדיבורים ומהמשפטים והודיע ליועצי ראש העיר כי בכוונתו לפעול עצמאית להסרת החומה אם העירייה או הכנסייה לא יבצעו את המעשה בעצמן.

"בחג שבועות מגיעים 500-600 יהודים לחגוג בקבר דוד. הם היו צריכים לדלג על גדר אבן של 2.5 מטר. מדובר באנשים מבוגרים, עם סלים ועם אוכל", הוא מספר. "אמרתי ליועצי ראש העיר שאני מוכן לעברה פלילית. אמרתי שלא יכול להיות במדינה נורמאלית שקורה דבר כזה. אני רוצה לראות שתתלוננו ותעצרו כשאבוא עם כל ה-500 איש להוריד את הקיר".

ואז, כאמור, הפתיעה הכנסייה עצמה והחליטה מיוזמתה להוריד את החומה שהוקמה, אך האופן שבו בוצע הרס החומה היה מוזר. כהן מספר כי "הכנסייה הביאה משאית שהרימה את הטרקטור אל הצד הפנימי של החומה כדי לבצע את ההרס". בתחילה לא הבין מדוע לא הורסים את החומה מבחוץ, אך מהר מאוד הבין שהכנסייה מתכונת להציב במקום שער ברזל גדול הבנוי משתי דלתות ענק שכל אחת מהם באורך 2.5 מטרים ובאמצע דלת קטנה, 60 סנטימטרים רוחבה. כששאל מדוע מציבים את שערי הברזל נאמר לו כי מדובר בהסדר שהתקבל בין הכנסייה לעירייה. "שאלתי אם יש לשער היתר. אמרו לי שאין היתר אלא הסכם", הוא מספר.

"הם טוענים שהם חוששים שמכוניות יעברו. זה שטויות. אפשר לשים שני עמודים או תמרור ואף אחד לא ייכנס. אנשי הכנסייה פשוט לא מסוגלים לראות פתח בהר ציון. מאז 67' הם רגילים שהכול סגור. הפטריארך יושב בפנים ומתצפת ונותן הוראות".

מוסיף כהן ומספר כי בעקבות הסרת החומה יהודים שהגיעו להר ציון ולקבר דוד בחג השבועות חגגו את האירוע כמעט כנס גלוי, ואולם בשבוע שעבר חל השינוי כאשר אנשי הכנסייה החליטו להלחים ולסגור באופן מוחלט את שער הברזל הגדול ולהותיר את הדלת הקטנה בלבד למעבר מבקרים. "מה יקרה אם יעברו שני אנשים? איך נכה יעבור? מה פתאום הם סוגרים? איך נותנים להם לבצע עבירה?", הוא שואל ומבהיר כי בכוונתו לעתור לבית המשפט העליון, אם כי כעת עדיין אינו יודע אם ימצא את עורך הדין שיתנדב למשימה המשפטית ציבורית הזו. "כרגע צריך להגיע לבית המשפט העליון. אני מקווה שמאזינים יתגייסו למען הר ציון. צריך להעמיד עורך דין שיגיש תביעה שכל אחד יכול לעתור כי זה שטח ציבורי".

עוד אומר כהן כי פנה גם לעוזרת השר לענייני ירושלים, השר זאב אלקין, וזו נדהמה לגלות את נתוני הפרשה. כהן מבקש שיסייעו לו גם בזירה זו ויפנו לשר אלקין בדרישה לבצע את החלטת בית המשפט ולאפשר את פתיחת המעבר לאתר ההיסטורי. הוא מדגיש כי מדובר בהחלטה פוליטית בלבד שכן ההחלטה המשפטית כבר ניתנה וכעת יש רק לקיימה.

בדבריו מספר כהן כי מיד לאחר הרס הקיר בידי הכנסייה הגיעו למקום אנשי התכנון ורשות העתיקות על מנת להכשיר ולהכין את הקרקע ולהכשיר אותה למעבר מבקרים. כאשר שאל את אנשי הרשויות מדוע הגיעו רק כעת על מנת לקדם את תכניות העירייה, השיבו לו שהמתינו עד שהוא עצמו יביא להסרת החומה.

לזאת הוא מוסיף ומספר כי הוא אמנם מקווה שהדבר לא יתרחש, אך חשוב לקחת בחשבון את דבריו של אחד מאנשי הכנסייה שלאחר אירוע בו נשבר בריח שער הברזל "הוא אמר לי בחוצפה ש'יכול להיות שנהיה במצב של בעל הבית השתגע ונחזיר את החומה'. אמרתי לו ש'זה לא יהיה'. הם מבינים שמבחינתם עשו טעות שהחליפו את החומה בשער והם עלולים להחזיר את החומה", הוא מזהיר.