בני נוער, אילוסטרציה
בני נוער, אילוסטרציהThinkstock

העידן המודרני על שלל המצאותיו הנהדרות והקדמה הטכנולוגית שמתלווה לו, לא פתרו את אחת הבעיות המציקות: איך מדברים עם ילדים על דברים שלא נוח לנו לדבר עליהם. כשחושבים על זה מבינים שהעולם המודרני רק החמיר את המצב, כך שבסופו של דבר נשארנו אנחנו להתמודד עם השאלה: אז איך מדברים עם ילדים על גופינו?

"להורים נוח להישאר במקום הרגוע ולהימנע מלדבר עם הילדים שלהם על נושאים מביכים", אומרת יפה צוקרמן, מומחית בחינוך למיניות בריאה ומנחת קבוצות. "אני רואה ונפגשת עם בני הנוער שלנו ואני אומרת לכם שהנוער לא רגוע. אין חברה החל מנוער בסיכון גבוה, ועד לבנות אולפנה ובחורי ישיבה, שלא רוצים לדבר על זה. והם לא ילכו לדבר עם הורים שמשדרים תחושה שאין על מה לדבר".

על מה בעצם אנחנו מדברים?

"גיל ההתבגרות קשור לשינויים פיזיולוגים, נפשיים וחברתיים והם משפיעים על כל מה שקורה לנער או לנערה", אומרת צוקרמן, שתעסוק בנושא בפאנל מיוחד בכנס צהר לחינוך וחברה, שיתקיים ביום רביעי הקרוב. "גם כשזה חברתי או נפשי זה קשור לנושא הפיזיולוגי ולהפך, ולכן אם לא שמים את זה בהקשר הנכון אז השיחה שתתנהל לא תועיל. כי אפשר לדבר עם נערה עד מחר על השינויים שחלים בה, אבל אם היא מרגישה שהיא שונה מכל הבנות בכיתה, היא חווה את זה כבושה. וכל המשמעות הנפלאה שיש בשינויים האלה, בכלל לא מדברים אליה, אם לא מבינים את המצב הנפשי והחברתי שהיא נמצאת בו".

אז מה עושים?

"הדבר הכי חשוב זה להקשיב. לא לתפוס את כל נפח השיחה. לא לכוון דווקא למקום שאני רוצה להגיע אליו. להעלות נושא ולתת לילד שלכם ללכת איתו. ילד צריך לדעת ולהרגיש שמותר לו לדבר עם ההורים שלו על זה. והוא ירגיש את זה אם הם לא יהיו שיפוטיים כלפיו. וכדי שיהיה אפשר לנהל שיחה כזו ממקום בריא, צריך לאפשר התייחסות בריאה וטבעית כבר מגיל מאוד קטן. מותר להחמיא לילד על מראה חיצוני, לעשות ספורט, לא להתעלם מהגוף".

מה בעצם מטריד אותם בגיל הזה?

"הפחד הקמאי בעיקר בגיל ההתבגרות, הוא להיות שונה. לא להיות כמו כולם. הם רוצים להיות ולהרגיש אהובים ולפעמים הם חושבים שזה אומר לאמץ התנהגויות מסוימות. הם מרגישים שבוחנים אותם כל הזמן. את הבנות מאוד מטריד דימוי הגוף. צריך לזכור שככל שהמדיה התפתחה יותר, כך נוצר מודל יופי אוניברסלי וכמעט בלתי מושג. מי שיש לה מודל יופי כזה, לא התאמצה בשביל זה, אלא לרוב פשוט נולדה כך. המודל הקיים מעוות את כל תפיסת הגוף. זה משפיע גם על איך שמכינים זוג לפני חתונה. המדיה חושפת מודלים שונים של מערכות יחסים וכל מה שהיה ברור לנו בעבר, שהוא עניין של קדושה, היום צריך להסביר. יחד עם זה, היתרון שיש לנו היום לעומת העבר, הוא שהיום יש נכונות לדבר על זה ולא משאירים אותם לבד עם כל השאלות".

ומה חשוב לדעת?

"שאף אחד לא עובר את גיל ההתבגרות בשלווה גמורה. אין דבר כזה", אומרת יפה צוקרמן, "הכול שאלה של יחסיות ויש כאלה שעוברים אותו בשלום יחסי".

הכותבת תשתתף בכנס צוהר שיתקיים ביום רביעי הקרוב.

לתוכנית הכנס ולהרשמה