הבתים במערב בית אל
הבתים במערב בית אלצילום: אריה מינקוב

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', איש 'הבית היהודי', משוכנע כי קיימת דרך למנוע את הרס המבנים בבית אל, גם אם מדובר במהלך שאינו פשוט לנוכח התנהלות הגורמים הרלוונטיים בחודשים ובשנים האחרונות.

"זה לא קל כרגע", אומר סמוטריץ' בראיון ליומן ערוץ 7 ומבהיר כי כאשר כבר קיים פסק דין סופי-חלוט המשימה אכן מסובכת ומורכבת יותר, אך בכל זאת היא עדיין אפשרית.

"היה פסק שערורייתי לפני תשעה חודשים", מזכיר סמוטריץ' וקובע כי האשם מוטל לא רק לפתחו של בג"ץ אלא גם לפתחה של המדינה ש"גררה רגליים כשאמרה שתסדיר את המבנים ולא הסדירה, עד שבג"ץ אמר שאם המדינה לא רצינית ולא מסדירה אז שתהרוס". לדבריו פקידים, בעיקר במערכת המשפטית, תקעו מקלות בהליכי ההסדרה, כך שתשובת המדינה לעתירות נגד המבנים לא כללו הסדרה אלא לכל היותר הצהרות והבטחות להסדרה.

ממשיך סמוטריץ' ומזכיר את ההליכים שהובילו למציאות הנוכחית ומציין כי שוב, גם  הפעם, המערכות התעוררו רק כאשר כבר קיים פסק ולא רגע לפני. "אחרי שניתן הפסק המדינה התחילה בהליכים וחזרו לבג"ץ וביקשו לבטל את הפסיקה אבל בג"ץ דחה את הבקשה של הבעלים והמדינה". את הדחייה הזו הוא מגדיר כ"שערורייה שאין למעלה ממנה". לדבריו "זה פסק דין הזוי ומעוות שמוכיח עד כמה רטוריקה משפטית יכולה להוביל לעיוותים מוסריים".

את דבריו אלה מסביר חבר הכנסת סמוטריץ' בקביעתו כי בסוגיות מנהליות לא ניתן כלל לטעון את טענת סופיות הדיון, הטענה שבשמה מורה בג"ץ לבצע את ההרס ולאחר מכן לדון מחדש באישורים. לדבריו רק בסוגיות אזרחיות קיים מושג שכזה ולמעשה בית המשפט ממציא כאן מושג על מנת להכשיר משפטית את עמדותיו. "במדינה דמוקרטית קובעי המדיניות אלו נבחרי הציבור. תפקידו של בית המשפט הוא לבדוק שהמדינה מתנהלת על פי הכללים שהיא קבעה, ולכן במשפט מנהלי אין דבר כזה 'סופיות דיון', כי אם המדינה משנה מדיניות זו זכותה וחובתה, ומרגע זה התיק נפתח מחדש והנושא צריך להידון מחדש".

מחריף סמוטריץ' את דבריו ומציין כי במקרה זה בג"ץ מוסיף שערורייה על גב שערורייה כאשר הוא אוסר על הממשלה לשנות את מדיניותה.

כאמור, על אף כל אלה סבור סמוטריץ' כי "אפשר למנוע את ההריסה". הוא מציין כי קיים ערוץ משפטי של בקשה לדיון מורחב, וגורם כלשהו צריך לפנות ולבקש את ההליך הזה. "עד הדיון הזה (בהרכב המורחב) צריך לדאוג לכך שיהיו היתרי בנייה סופיים ולא רק הצהרות ולא רק דיבורים על כוונות והתחלת הליכים. שהבתים יהיו מוסדרים סופית". להערכתו כאשר לדיון זה יגיעו נציגי ההתיישבות עם היתר בנייה מוחלט לא תהיה ברירה לשופטי העליון אלא להפעיל את השכל הישר ולהתיר את המשך הבנייה במקום.

לזאת הוא מוסיף ומציין כי קיים גם ערוץ פעולה נוסף שהוא למעשה מעין איום של הזירה הפוליטית על מערכת המשפט והאפיק הכלכלי נראה בעיניו כאפיק ראוי ונכון לפעול בו לשם כך. "הייתי מצפה משרת המשפטים לגלות אחריות ולהודיע שהיא מוכנה לקיצוץ בתקציב משרד המשפטים לטובת הילדים הרעבים. יש סדרי עדיפויות. יש הרבה צרכים חינוכיים שניתן להעביר אליהם את התקציב ממשרד המשפטים... יש שמיכה קצרה וצריך לתעדף לפי סדרי עדיפויות. לפעמים מקצצים בביטחון ולפעמים במערכת המשפט... המערכת הפוליטית יכולה להעביר מסרים", הוא אומר ומיד מבהיר כי "בעניינים משפטיים אסור לנהוג כך, אבל כאן זה לא נושא משפטי אלא נושא פוליטי. כל ילד יודע זו. הניסיון לעטות מעטה משפטי זו צביעות. ארגוני שמאל מנסים לנצל את הזירה הזו כשהם מפסידים בזירה הפוליטית. כולם יודעים שמהרס הבתים לא ייצא שום דבר טוב, אלא רק חוכא ואיטלולא מהמערכת".

שב סמוטריץ' ואומר כי להערכתו "אם המדינה תבוא בעוד חודש וכבר יהיו היתרי בנייה אני מעריך שהשכל הישר יביא את השופטים להבין שאין טעם בהרס כשמחר בבוקר יבנו מחדש. מותר לשופטים להפעיל גם שכל ישר". אך לשם ביצוע מהלך שכזה "שר הביטחון צריך לתת פקודה חד משמעית" ולאפשר את מתן ההיתרים לבנייה זו.

כשנשאל אם הוא רואה את מפלגתו ממשיכה לשבת בממשלה שבה הורסים עשרות יחידות דיור בלבו של ישוב ותיק, אומר סמוטריץ' כי "זה מאוד תלוי איך תיראה ההריסה. אם יגיעו להבנות ויסכימו להרוס בתמורה לדברים אחרים שיקבלו, הבית היהודי ימשיך לשבת בנוחות בכסאותיהם. אם תהיה התנגדות אמיתית והתקוממות מצד ציבור גדול בבית אל ובהתיישבות ואם תהיינה תמונות כמו של עמונה וצפונה מכך הבית היהודי יזוע באי נוחות על הכיסאות. עד לאן זה יגיע? האם זה יפיל אותנו? אני לא יודע לומר".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי אינו מקבל את הגישה המציירת את המערכת הפוליטית מתוך ראיה של 'להיות או לחדול' – המשך ישיבה בממשלה או הליכה לבחירות, מהלך שאיש אינו רוצה בו. "המשוואה הזו לא נכונה. יש מספיק כלים פוליטיים שאתם ניתן לפעול. ראה איך דרעי וכחלון גרמו לנתניהו להזיע כשסרבו לבוא להצבעה על מתווה הגז בניגוד למחויבות הקואליציונית. אפשר לגרום לראש הממשלה שר יעלון להזיע גם בלי להפיל ממשלה. יש הרבה הצבעות חשובות בכל יום שני ורביעי בכנסת, והבית היהודי צריכה להסביר שהיא לא תהיה ילד הכאפות השכונתי ולהוריד כפפות. הדברים החשובים לה יצטרכו להיות מטופלים ולא רק מה שחשוב לשותפות הקואליציוניות. על התנגדות להריסה מקוממת ומיותרת כזו, ועל הדרישה להמשך הבנייה, צריך לזעזע את אמות הסיפים גם בלי לפרוש ובלי לפרק ממשלה. יש הרבה כלים בדרך".

סמוטריץ' מציין כי בני שיחו סביב סוגיה זו אינם אומרים שאין סיכוי להצעותיו ו"בודקים את כל האפשרויות. הנושא עלה בישיבת סיעה ששם העליתי את הדברים. אמרתי שאני חושב שיש פתרון ברמה המערכתית ולכן על הבית היהודי להתעקש. אני רוצה מאוד לקוות שעמדתי תתקבל".