בית הדין בהאג
בית הדין בהאגצילום: רויטרס

במערכת המדינית בישראל החליטו לשנות את המדיניות שנקטו עד כה, ולפתוח בשיחות הבהרה עם ראש בית הדין הפלילי בהאג, בנוגע לחקירות המתבצעות סביב מבצע צוק איתן.

לערוץ 7 נודע כי המהלך מוגבל מאוד בהיקפו, ומטרתו היא להבהיר שתי נקודות: הראשונה שישראל מסוגלת לחקור ולהסיק מסקנות בעצמה מאירועים מעין אלה, כפי שגם נרמז בדו"ח הוועדה לזכויות האדם, והשנייה, שאין לבית הדין סמכות לדון בתלונות פלסטיניות, משום שלא מדובר במדינה של ממש.

בימים האחרונים נערכו מספר שיחות בנושא בין נציגים מצידו של ראש הממשלה נתניהו, לבין פקידים במשרדי החוץ והמשפטים, וסוכם על הקמת צוות מיוחד שיצא להאג ויוועד עם בכירים בבית הדין.

במערכת המדינית מדגישים שלא מדובר בשיתוף פעולה עם החקירה המקדמית שנפתחה בעניין מבצע צוק איתן, אלא צעד שנעשה מתוך רצון לגנוז את החקירה הזו.

הגורמים הרשמיים בישראל מסרבים לפי שעה להתייחס לנושא, אך לערוץ 7 נודע כי הדיאלוג הראשוני עם בית הדין, אכן מתקיים בימים אלה.

עד כה סירבה ישראל באופן מוחלט להתייחס לבית הדין הבינלאומי בהאג, והיא אינה מכירה בסמכותו. זאת חרף העובדה שאחד ממנסחי האמנה שהקימה את בית הדין, הוא היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ אלן בייקר. הממשלה בירושלים, כמו גם ארה"ב ורוסיה, אינן מכירות בסמכות בית הדין.

ישראל נמנעה מלהשיב לפניות של התובעים בהאג עד כה, ולא מן הנמנע שהמצב יישאר כמות שהוא, שכן שיתוף הפעולה מוגבל אך ורק לבדיקה המקדמית הנוגעת לצוק איתן.