מחקר שערכו ד"ר יניב ממה וד"ר מיכל איכט מאוניברסיטת אריאל בוחן עד כמה יש צורך לתרגל את הזיכרון הלימודי גם בתקופת החופש הגדול.
בשיחה עם יומן ערוץ 7 מציג ד"ר ממה את עיקרי הדברים ולפיהם אכן ללא תירגול הזיכרון הדברים יישכחו, והדברים הכרחיים בעיקר כשמדובר בחומר לימודי חדש ובלתי מוכר.
ד"ר ממה מדגיש כי נכון וראוי לתת לילדים המצויים בחופשה את המרגוע לו הם זקוקים ו"לא לשבת להם על הוריד", אך עם זאת נכון לשוב ולתרגל חומר נלמד, ואם אפשר נכון לעשות זאת באופן חווייתי חיובי תוך שילוב משחק
במחקרם קובעים ד"ר ממה וד"ר איכט כי הזיכרון הוא דינאמי ומשתנה. החוויות שאנו חווים מידי רגע נכנסות למאגר הזיכרון ומשנות את ההרכב שלו. כך, זיכרונות חדשים נוצרים באופן רציף. בו בזמן, זיכרונות ישנים ולא רלוונטיים – נמחקים. אנו "מוחקים" גם אירועים טראומטיים, לא נעימים וכאלו שנעדיף לשכוח. לזיכרון יש חלק גלוי, בו נמצאים זיכרונות שאנו מודעים אליהם, וחלק סמוי שמכיל מידע שאנו לא לגמרי מודעים לקיומו. ניתן גם לחלק את הזיכרון לקצר-טווח (או מיידי) וארוך טווח.
החוקרים בתחום הזיכרון מנסים לחפש טכניקות שונות לשיפור יכולת חשובה זו. ואכן ישנן דרכים רבות להשפיע על הזיכרון, ולשפר אותו. למשל, רמת העיבוד שאנחנו עושים למידע חדש משפיעה על למידתו – ככל שהעיבוד של המידע עמוק ומשמעותי יותר, כך המידע ייזכר טוב יותר. למידה שמעורב בה רגש – גם היא מביאה לשיפור של הזיכרון. ניתן לזכור רשימת מילים על ידי יצירה של מעיין "סיפור" או תמונה ויזואלית ממילים אלו.
ד"ר ממה מציין כי חוויית הזיכרון גוברת כאשר מעורבים בה יותר חושים יוצרים מאשר חושים קולטים, כלומר כאשר אדם כותב את שהוא משנן הזיכרון חזק יותר מאשר כאשר הוא רק שומע או רואה את החומר הנלמד. כך גם קריאה בקול מסייעת לחיזוק הזיכרון יותר מאשר קריאה מחשבתית.
עוד מעיר ד"ר ממה בהקשר זה ומציין כי תרגול עצמי נכון משפר את הזיכרון בכארבעים אחוזים.
ממה עצמו אינו פורס שיטות לחיזוק הזיכרון הלימודי אצל ילדים, ולטעמו נכון להותיר את הסוגיה הזו בידיהם של פדגוגים, אך במחקר המשותף מציינת ד"ר איכט דוגמאות למשחק חווייתי לימודי תוך כדי משחק: תירגול אוצר מילים באנגלית תוך כדי משחק זיכרון עם תמונות, תירגול לוח הכפל תוך כדי משחק כדור שבו אומרים כפולות של מספר מסוים, וזורקים כדור מאחד לשני, מי שתופס את הכדור אומר את הכפולה הבא – 6, 12, 18, 24.