בחינת בגרות
בחינת בגרותצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע היום (רביעי) על נכונותו לתמוך ביוזמת שר החינוך, נפתלי בנט להעלאת הבונוס הניתן לקבלה לאוניברסיטאות בגין לימודי חמש יחידות מתמטיקה.

במסגרת כך, תלמידים שייבחנו ב- 5 יחידות לימוד יקבל בונוס מוגדל של שלושים נקודות לפחות. הבונוס ב - 4 יח"ל לא ישתנה ויישאר 12.5 נקודות.

גובה הבונוס הסופי יקבע על ידי כל אחת מהאוניברסיטאות מתוך כוונה לאפשר את מתן הבונוסים במתכונת החדשה מוקדם ככל האפשר. ועד ראשי האוניברסיטאות ביקש משר החינוך לפעול להקמת ועדה משותפת לוועד ראשי האוניברסיטאות ולמשרד החינוך שתלווה את המהלך וכן תבחן את הבונוסים הניתנים בתחומי לימוד נוספים.

השר בנט פעל מאז כניסתו לתפקיד לחיזוק לימודי המתמטיקה. היוזמה החדשה להגדלת הבונוסים ללימודים מוגברים במתמטיקה היא תוצאה של הנתונים המדאיגים מהשנים האחרונות:

בין השנים 2006-2013 חלה ירידה של כ-30% במספר הניגשים לבחינות הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה, מלמעלה מ-13,000 מסיימי חמש יחידות מתמטיקה אל מתחת ל- 8,500.

מרכז טאוב פרסם מחקר שמצא מתאם חיובי בין בוגרי 5 יח' מתמטיקה לבין הישגים בשוק התעסוקה וגובה ההכנסה. הירידה במספר התלמידים משפיעה על ההון האנושי שישתלב בתעשיות עתירות ידע. ישנו חוסר באנשי מקצוע ההנדסה בוגרי 5 יח"ל, וכתוצאה  מכך ישנה גם השפעה שלילית על כלכלת מדינת ישראל.

 למדינת ישראל הישגים משמעותיים בתחום המחקר, הפיתוח וחברות הסטארט-אפ בזכות הבוגרים של מגמות המתמטיקה המוגברות, בזכות המצטיינים והמחוננים. מעל 90% ממסיימי תואר ראשון בפקולטות להנדסה באוניברסיטאות במדינת ישראל הם בוגרי 5 יח' מתמטיקה. 

שר החינוך ויו"ר המל"ג בנט אמר "עם כניסתי לתפקיד הצבתי את העלאת מספר הניגשים ל-5 יח"ל במתמטיקה בראש סדר העדיפויות. מדינת ישראל צריכה את בוגרי חמש יחידות להמצאת כיפת ברזל, להיי-טק. לצערי, המצב כיום הוא שתלמידים חוששים ממתמטיקה, ומעדיפים ללמוד בהיקף של 3 או ארבע יחידות כי זה 'משתלם' יותר. זה חייב להשתנות. זהו הצעד הראשון שעשינו יחד עם ועד ראשי האוניברסיטאות ובשיתוף פעולה מלא, לשינוי התמריצים.

אני שמח כי באוניברסיטאות היו שותפים לעמדתי שלימודי מתמטיקה מוגברים הם יעד לאומי. בימים אלה אנו בונים תכנית לאומית בנושא המתמטיקה. חשוב לנו שתלמידים ותלמידות יבינו שמתמטיקה היא בסיס לקידמה, לטכנולוגיה, לחשיבה ולהצלחה אישית ולאומית".

פרופ' פרץ לביא, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון אמר "אנו עוקבים בדאגה אחר המגמה של ירידת מספר התלמידים הלומדים בהיקף של חמש יחידות מתמטיקה. בשל כך פחות ופחות תלמידים מגיעים לאוניברסיטאות עם רמת לימודים מספקת במתמטיקה מה שדורש מאתנו יישום של תכניות שנועדו להקנות להם את בסיס הידע שרק לאחר השלמתו ניתן להתקבל ולהצליח בלימודים במדעים מדויקים ובהנדסה.

''בשאיפה למצוינות ולהובלה ברמה הבין-לאומית, עלינו להתחיל מנקודת פתיחה שתאפשר לאוניברסיטאות ולתעשייה לעמוד בשורה הראשונה של המחקר ושל הידע. זוהי מגמה שהשינוי שלה צריך לעשות בבתי הספר ואני מברך על היוזמה של שר החינוך שידע לשים את הדגש על הנושא ולקדם אותו מתוך המערכת".

הבלשנית ומנכ"לית חברת ''הלן דורון'' ללימודי אנגלית, הלן דורון, הגיבה להחלטה ואמרה כי "לאור העובדה שהשר בנט הצביע פעמים רבות על רמת האנגלית הירודה של תלמידי ישראל כמחסום עיקרי להשתלבותם של רבדים גדולים באוכלוסייה בכלכלת העולם, אני מקווה מאוד שגם בתחום זה יוביל השר להובלת השינוי המתבקש לטובת כל ילדי עם ישראל.

''לצערנו גם בסוגיית לימודי האנגלית אנו מצויים הרחק מאחור ולראייה הישגי התלמידים הנמוכים בבגרויות ובמבחני המיצ"ב שמציבים אותנו בתחתית דירוג מדינות ה-oecd. זאת בשל מדיניות בעייתית של משרד החינוך שמתחיל את לימודי האנגלית בבתי הספר רק בשנה ג' ושאוסר לימוד אנגלית חוויתית בגנים ממלכתיים, ובניגוד גמור למדיניות האיחוד האירופי בנושא", דברי דורון.