מעיין
מעייןצילום: פלאש 90

החלק הצפוני של שביל ישראל נחשב מתוייר יותר, כנראה משום שמסלולים באזור הצפון מוכרים יותר ויש בו יותר מקורות מים משיש בשאר השביל.

כמו במרכז, גם כאן מומלץ לגוון, לסטות ולא רק "ללכת בתלם" שמסמני השביל בחרו לנו. אמנם השביל יפהפה, אבל יש עוד המון מקומות יפים שלא נכללו בו ונמצאים במרחק הליכה.

הכרמל ששב לחיים - מציע נופים משכרים

נתחיל את המסלול באזור מפתיע שלא מטויל כל-כך לאחרונה – הכרמל. מאז השרפה התמעטו המטיילים באזור הכרמל וחבל. אמנם לא הכול ירוק כמו פעם, אך חלקים גדולים בהר ירוקים ופורחים. התוואי של השביל שוּנה מעט בעקבות השריפה וממשיך מחניון נחל אורן במסלול חדש. בחניון יש הסבר על התוואי החדש.

איך מגיעים? המסלול מתחיל צמוד לצומת אורן בחניון נחל אורן ועולה מזרחה לכיוון הכפר הדרוזי עוספייה. בדרך אפשר לראות את בית אורן ואת הכרמל המחלים אט אט מפצעיו. העצים מתחילים לצמוח שוב, ושוב אפשר לראות ניצנים ירוקים בין הגזעים השחורים והשרופים. בתחילת המסלול אפשר לקפוץ למערת אצבע הנמצאת מעל צומת אורן ולהתפעל מנוף הכרמל היורד לים.

ממשיכים לכיוון עוספייה ולאחר מכן יורדים לקיבוץ יגור. מי שכוחו במותניו יכול להמשיך לכיוון המוחרקה (קרן הכרמל). במקום לפנות צפונה בבקעת אלון לכיוון עוספייה, ממשיכים מזרחה לכיוון היישוב הדרוזי דליית אל-כרמל. מהמוחרקה יש נוף מהמם לכיוון כפר חסידים ועמק יזרעאל ואפשר להמשיך מזרחה בשביל שיורד לכיוון צומת התשבי.

חלק מהקטעים היפים בשביל אם לא היפים ביותר נפגוש בימים האחרונים של השביל. מהר מירון לכיוון דישון, רמות נפתלי ויפתח, היישובים הנושקים לגבולה הצפוני של המדינה. נציע כאן שני מסלולים, אחד זריז וקצרצר והשני ארוך ומפותל.

נחל קדש – אוצר מוסתר היטב

המסלול מתחיל ממצודת ישע שבה יש בסיס של מג"ב ומאחוריה אנדרטה ותצפית לכיוון עמק החולה. באנדרטה הסבר על הקרבות שהיו פה בתש"ח ואיך כבשו את המצודה. בקרבות נהרגו עשרים ושמונה לוחמים ועל שמם היא נקראת גם מצודת כֹ"ח.  

איך מגיעים? המצודה נמצאת כמה קילומטרים מזרחית לצומת ישעעל כביש 90. מהמצודה יורדים צפונה לנחל שמכוסה בהמון עצים עבים וצפופים, תתחילו להתרגל לנוף של אלונים, חרובים ושאר עצים שורשיים וחזקים שמשאירים את הברוש והאורן קצת מאחור... הירידה אל הנחל והעלייה ממנו תלולות מאוד ומיועדות למיטיבי לכת, המסלול קצרצר מבחינת מרחק אך הוא לא פשוט להליכה, אבל אל תתלבטו יותר מדי – הוא שווה כל מאמץ! את המסלול אפשר לסיים בכביש המוביל לכיוון יפתח או להמשיך על שביל ישראל לכיוון רכס רמים.

נחל דישון – ארוך אבל קליל

איך מגיעים? המסלול מתחיל מחִ'רבת חממה על הר מירון (ליד בית ספר שדה הר מירון). בשביל רגלי יפהפה ומוצל בחלקו. הדרך יורדת לנחל צבעון ומשם לנחל דישון. בתחילת נחל דישון יש כמה מעיינות קטנים בצדי הדרך.  בהמשך הנחל נפתח ומתרחב. בקיץ בדרך כלל יבש אבל בחורף הנחל זורם ושוצף! כמה מאות מטרים לפני שהנחל מגיע לכביש יש שביל להולכי רגל שעולה לכיוון מושב דישון. השביל נמצא כקילומטר וחצי אחרי דרך עפר שעולה אף היא לכיוון דישון (צפונית לנחל).

המסלול ארוך יותר אך גם פשוט להליכה יותר מנחל קדש. מי שמגיע ברכב יכול עוד באותו יום לקפוץ לקרן נפתלי ולתצפת על עמק החולה. למי שמגיע ברגל מומלץ לטפס לקרן נפתלי למחרת בבוקר ולראות את הזריחה המרהיבה מעל הרי גולן.

שביל ישראל נגמר בקיבוץ דן בבית אוסישקין. אמנם השביל נגמר אך המסע עדיין לא תם. מכאן אפשר להמשיך לטפס לפסגת החרמון ולהמשיך לשביל הגולן (מסורת שראוי לה להתפתח). תזכרו ששביל ישראל חוצה את הארץ לאורכה, מי שרוצה לטייל גם לרוחבה של הארץ לא יכול לוותר על טיול מים לים. אך כל זאת ועוד נשאיר לפעמים הבאות.

אהבתם את הכתבה? הצטרפו עכשיו למנויי מגזין "מקום בעולם"