גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס אחר הצהריים (רביעי) לשביתת הרעב של המחבל, מוחמד עלאן.

"כחלק מהמאבק הבלתי מתפשר בטרור, מדינת ישראל מפעילה מעצרים מנהליים שנועדו לסכל פיגועים בשטח ישראל", כתב ארדן בפייסבוק, "מדינת ישראל איננה המדינה היחידה שעושה שימוש בכלי זה. גם בריטניה, ארצות הברית, אוסטרליה ואירלנד, מדינות שלא מאותגרות ביטחונית כמונו, נוקטות בצעד הזה".

ארדן הסביר כי לעיתים יש צורך לעשות שימוש במעצר מנהלי כדי למנוע חשיפה של עדויות וראיות שעלולות לפגוע במאמץ המודיעיני לסיכול הטרור, "העצירים המנהליים, בגיבוי עמותות שמאל, החליטו להילחם במעצרים המנהליים באמצעות שביתות רעב. הם חושבים שבזכות שביתת הרעב שלהם ישראל תיכנע ותשחרר אותם. אי לכך, בדומה למדינות רבות בעולם, החלטנו להילחם בכך באמצעות הליך הזנה רפואי".

השר לביטחון פנים ציין כי השימוש בהזנה קיים במדינות דמוקרטיות רבות בעולם כגון ארה"׳ב, אוסטריה, אוסטרליה וגרמניה, "יתרה מכך, בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע במפורש שהחוק הבינלאומי אינו אוסר הזנה של אסירים בניגוד לרצונם אם יש חשש לנזק בלתי הפיך. בית המשפט קבע במפורש שאם יש צורך אמיתי להצלת חייו של אסיר, הזנה בניגוד לרצון אינה מפרה את כללי האתיקה של אגודת הרפואה העולמית.

משום מה, יו"ר ההסתדרות הרפואית שמטיל אימה על חבריו ממניעים שהשכל הישר לא יכול להבין, אוסר על הרופאים באופן נחרץ לטפל בשובתי רעב. הוא אוסר על הרופאים במקרה של מוחמד עלאן אפילו לבדוק את מצבו הרפואי. מבחינתו שהוא ימות".

"האם רופאים לא מחויבים להציל כל אדם באשר הוא? האם זה לא חלק משבועת הרפואים? לאידלמן התשובות. ההזנה הרפואית נועדה מצד אחד להציל חיים של אדם, ומצד שני למנוע מצב ובו למחבלים יהיה כלי לחץ יעיל נגד המדינה שיוביל לשחרורם מהכלא".

עוד הוסיף השר ארדן כי מי שלא מבין את זה "והופך את נושא שביתות הרעב לענייני 'זכויות אדם', מתעלם מהמציאות וחוטא לאמת, בטח אחרי שבית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע במפורש שהחוק הבינלאומי אינו אוסר על הזנת אסירים בניגוד לרצונם, במקרה של סכנת חיים וחשש לגרימת נזק בלתי הפיך.

אני לא מוכן לראות את רחובות ישראל מתמלאים במאות מחבלים שפלים ששבתו רעב והשתחררו. הגיע הזמן שגם ההסתדרות הרפואית תבין זאת".