הרב מרדכי דוד נויגרשל
הרב מרדכי דוד נויגרשלצילום: עצמי

שאלת השבוע שנשלחה לאדם כמוני מנוסחת שלא כראוי, ואין מקום לכתוב עליה 250 מילים. כל שיש לומר הוא שיש להפנות את השאלה למועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, והכרעתה היא היא התשובה.

כל תשובה אחרת שאענה, תהיה מתמיהה. גם לא אתפתה לנחש מה המועצת תחליט, שכן לו היה כל אחד יודע מה היא תחליט, לשם מה היא מתכנסת? ולכן אניח למועצת גדולי התורה להחליט בעצמה ואעסוק בספיחי הנושא בלבד.

אינני נמנה על צרכני התקשורת, איני קורא עיתונים או שומע רדיו ובוודאי לא משוטט ברשת, ואיני יודע מה הן התגובות להחלטתו המשונה של בג"ץ. אך מניח אני כי היו או יהיו קולות תרועה בסגנון "הגיע הזמן שתפסיקו להתבדל", "הגיע הזמן שתכירו בראשית צמיחת גאולתנו", "הגיע הזמן שתישאו בנטל האחריות" ושאר קלישאות מקובלות המתעלמות מלב הוויכוח.

הסבה שבעטיה נמנעו נציגי יהדות התורה מלקבל על עצמם תפקידי שרים הייתה דקלרטיבית בעיקרה. הרי איש אינו יכול להתעלם מהעובדה שמבחינה מעשית אין הממשלה יכולה לקבל החלטה אם אין ברקע הסכמה קואליציונית, וממילא כל חברי הקואליציה שותפים לכל החלטה, חיובית או שלילית. וזאת, בין אם משתתפים הם השתתפות ישירה בממשלה בין אם לא.

אלא שגדולי התורה שאין דעתם נוחה מהעובדה שמדינת ישראל מתנהלת שלא על פי תורה, וחוקיה ומשפטיה אינם חוקת התורה, נאלצו להורות לנציגיהם להשתתף בכנסת, כדי לאפשר קיומה של תורה וקיומם של חיי תורה בארץ ישראל. יחד עם זאת, הורו להם לא להשתתף בממשלה, ולהביע בכך בעיקר מהבחינה הדקלרטיבית את אי שביעות רצונם (אם לדבר בלשון המעטה) מהמצב. ברגע שאין הם מצטרפים ברצון אלא בהוראת בג"ץ, ממילא אין בהצטרפות זו כל אמירה, מלבד הצורך להיכפף לכפייתו הדורסנית של בג"ץ ויצא כל העוקץ מהמעשה.

ומאידך, בימינו לא הכנסת ולא הממשלה הן הגוף שמחליט סופית איזו החלטה תהיה אכן מעשית ופעילה, אלא בג"ץ. הוא הפך להיות לשליט-על ונטל בידו את הסמכות לאשר החלטה ואף לכפות על הכנסת והממשלה לפעול כפי שנראה לחבריו, ובידו לבטל במחי יד כל החלטה שהתקבלה בהליך דמוקרטי תקין. ממילא, כיום אין להשתתפות או אי השתתפות בממשלה את המשמעות שהייתה לה פעם, ושהייתה אמורה להיות לה.

יחד עם זאת, השמחה לאיד במחנות השונים היא פתטית. הרי שוב ראינו כיצד בג"ץ עושה כל מאמץ לחסל את הדמוקרטיה ולהחליף אותה. כל אימת שחוג אחד סובל מדורסנותו של בג"ץ הרואה עצמו כשליט עליון, המתנגדים לאותו חוג ולדברים היקרים ללבו שמחים ומריעים ואינם מבינים שהם כורים את בור קבורתם הם, שהרי מחר בג"ץ יכריע באותה צורה ברוטלית תוך רמיסת כל סממן דמוקרטי ותחת מסווה של מילים מהוקצעות בנושאים הקרובים ללבם ויפגע ביקר להם. או בקיצור – היום אנחנו, מחר אתם.

אם חפצי חיים אנחנו עלינו לשנס מותנים ולהיאבק נגד התנהלותו המתנשאת של בג"ץ אשר נוטל לעצמו סמכויות לא לו, בלי כל קשר לעמדתנו האידיאולוגית בנושאים השונים, וגם אם במקרה זה או אחר דבריו נעימים לאוזנינו.

הרב מרדכי דוד נויגרשל