שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ'צילום: פלאש 90

הצעת חוק חדשה מבקשת לבטל את הסעיף שמונע מעיתונאי רשות השידור להביע את דעתם האישית ולעגן בחוק את "חירות הביטוי" של העיתונאים.

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מהמחנה הציוני שהיו עיתונאים בעברם: שלי יחימוביץ' (חדשות 2, קול ישראל, גל"צ), מרב מיכאלי (ערוץ 2, ערוץ 1, גל"צ, הארץ) מיקי רוזנטל (חדשות 2, ערוץ 10, ידיעות אחרונות) וקסניה סבטלובה (ערוץ 9, ג'רוזלם פוסט).

הצעת החוק נולדה בעקבות הסעיף שהתווסף לחוק השידור הציבורי שאושר השבוע, ומחייב את עיתונאי רשות השידור להיצמד לעובדות, להיות אובייקטיביים ולא להשמיע דעות אישיות.

לדברי יחימוביץ, "הזעזוע שחולל הסעיף הדרקוני והחשוך שהוכנס לחוק בגנבה, הוא הזדמנות מצויינת לעגן בחקיקה דווקא את ההיפך ממנו, שהוא בבחינת מובן מאליו שכנראה אינו מובן מאליו – חירות הבטוי של העיתונאי".

על פי הצעת החוק, עיתונאי השידור הציבורי יהנו מחופש ביטוי מוחלט ויפעלו על-פי מיטב שיקול דעתם המקצועית למימוש זכותו של הציבור לדעת. "עיתונאי השידור הציבורי יחתרו לגילוי האמת, לחשיפת עוולות, עיוותים, אי-צדק ושחיתות – בלא מורא ובלא משוא פנים", נכתב.

בדברי ההסבר כותבים הח"כים, "תיקון זה נועד לעגן את חירות הביטוי וחופש העיתונות בשידור הציבורי, ולהחליף את הסעיף בחוק השידור הציבורי האוסר על הבעת דעה אישית.

"הסעיף המוצע מגדיר באופן הנהוג בעולם המערבי, החופשי והדמוקרטי, את היסודות של חירות הביטוי השמורה לעיתונאים. איסור על הבעת דעה מעקר מכל תוכן את העבודה העיתונאית לסוגיה, הן בשידור ציבורי והן בכלי תקשורת בבעלות פרטית, בתקשורת המשודרת, המקוונת והמודפסת. איסור כזה מעניק בפועל בידי הממונים כלי חסר גבולות לדיכוי ולענישה של עיתונאים, שכן כמעט כל מלה נאמרת היא בגדר עמדה כלשהי".

נציין כי מוקדם יותר הבוקר, הודיע ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו כי יביא לביטול הסעיף שאושר השבוע במסגרת חוק השידור הציבורי, שמונע מעיתונאי רשות השידור להשמיע את דעתם האישית במהלך השידור.

"ראש הממשלה מאמין שכללי אתיקה עיתונאיים אינם צריכים להיקבע בחקיקה ראשית, והחליט להביא לתיקון הסעיף המדובר", נמסר מלשכת נתניהו.

"רשות השידור צריכים להיות משרתי הציבור ולא האדון"

הסעיף המדובר שעורר את זעמם של העיתונאים והפוליטיקאים משמאל, הוכנס על ידי הסתייגות שהגיש ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ומשפיע רק על רשות השידור הנוכחית ולא על תאגיד השידור החדש שיוקם לאחר פירוק רשות השידור.

"בשידורי הרשות יש להימנע מחד-צדדיות, ממשפט קדום, מהבעת דעה אישית, ממתן ציונים והדבקת תגים, מהעלמת עובדות או מהטעמתן באורח סלקטיבי שלא לפי ערכן החדשותי", נכתב בסעיף שהוסיף לחוק ח"כ אייכלר.