אסדת גז
אסדת גזצילום: משה שי, פלאש 90

פרופ' עידית אברהמי, ראש המחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל, מסרבת להיכנס לבהלה בעקבות גילויי הגז הטבעי במצרים. בראיון ליומן ערוץ 7 היא מסבירה כי הגילויים יכולים להפוך להזדמנות גדולה עבור הטכנולוגיה הישראלית ולשיתופי פעולה בין המדינות.

אני לא נכנסת לפאניקה מהגילויים האלה. גז יש בכל העולם. ממיפוי שנעשה לפני כעשר שנים ידוע שיש מאגרי גז רבים בכל אזור הים התיכון וזה רק עניין של זמן עד שהם יתגלו", היא אומרת ומבהירה: "יש כאן בשורה כלכלית, אבל גם ובעיקר בשורה טכנולוגית".

לטעמה של פרופ' אברהמי הגילויים החדשים מכניסים את ישראל והטכנולוגיות שפיתחה עמוק אל תוך המשחק הכלל עולמי של תחום הגז הטבעי.

"אם מסתכלים על מדינות עולם שלישי – כשיש להן משאבים ואוצרת טבע, הן מוכרות את זה כחומרי גלם ובכך הן מעשירות את בעלי ההון וזה מייצר בעיקר פערים ואוליגרכיה. מדינות מפותחות שהופכות את המשאבים הללו למוצרים מדע וטכנולוגיה מתעשרות באמת".

לדבריה בישראל קיימות הטכנולוגיות המתקדמות הנדרשות כדי להפוך את המשאבים לרווח של ממש, הן במוצרים ובשימושים שיוכלו להיעשות בגז הטבעי והן בפיתוח וקידום טכנולוגיות להפקה נקייה יותר של הגז "אם אנחנו כמדינה עם יתרונות משמעותיים של ידע נדע לייצר טכנולוגיה מהגז, אז גם הגילוי המצרי יהווה יתרון עבורנו".

"מצרים היא מדינה ענייה ורעבה, וכשכל אחת מהמדינות עצמאית מבחינה אנרגטית זה אמנם משנה את יחסי הכוחות אבל זה עדיים מייצר שיתופי פעולה אנרגטיים. הם ייעזרו בנון ביכולות הטכנולוגיות.

"כך היה בנושא המים כשפיתחנו יכולות וידע שאנחנו מספקים לכל העולם. כך גם בביטחון, סייבר ותחומים נוספים. אני בטוחה שכשישראל תפתח טכנולוגיה בנושא הגז במדינות רבות יראו בנו שותפים ויצטרכו אותנו גם בגלל הידע ולא רק בגלל הגז שיש לנו באדמה".

לדבריה של אברהמי קיימים די שיתופי פעולה בין ישראל למדינות במזרח התיכון. "משרד ראש הממשלה דוחף חזק מאוד דרך מנהל תחליפי נפט את כל הנושא של תחליפי דלק לתחבורה ציבורית שעובדת על גז. יש מעל 160 מרכזי מחקר בנושא הזה של אנרגיה חלופית.

"אצלנו באוניברסיטת אריאל פתחנו מסלול תואר ראשון להנדסת טכנולוגיית גז טבעית. זה לא היה בעבר בארץ. הידע הולך ונעלם ויש מקום להכשיר מהנדסים וחוקרים חדשים. יש שיתופי פעולה עם ארה"ב, רוסיה ומדינות המזרח הרחוק ומדינות המזרח התיכון כמו ירדן ומדינות נוספות. מדובר בשיתופי פעולה גם בתחומים הטכנולוגיים של הפיכת הגז למוצרים כמו אמוניה ופלסטיק".