כשחושבים על הסחת דעת בזמן הנהיגה, התרחיש שמיד עולה לראש הוא של נהג מסמס, או לפחות מדבר בטלפון סלולרי. אין ספק שמכשירי הסלולר מהווים הסחת דעת מסוכנת, אולם הם רחוקים מלהיות היחידים או אפילו העיקריים המסיחים את דעת הנהגים מהנעשה על הכבישים. מה נכלל ב"הסחת דעת"? פעולת הנהיגה היא פעולה מורכבת המשלבת פעולות חושיות, מוטוריות וקוגניטיביות, ודורשת קשב. באמצעות החושים אנחנו קולטים את הנעשה בסביבה, הקוגניציה מאפשרת לנו לקבל החלטות במהירות המתאימה ולהפעיל את המערכת המוטורית כדי להגיב לנעשה בכביש. דמיינו אדם הנוהג בכביש עירוני ופתאום קופץ מולו כלב. כדי להימנע מפגיעה, עליו לקבל החלטה ולבצע פעולה מהירה - לדוגמה לבלום בלימת חירום. דברים רבים יכולים לפגוע בביצוע הפעולה הנכונה בסופו של דבר. אם הנהג לא שם לב שיש כלב בכביש, לדוגמה, כל התהליך לא יקרה. גם אם הנהג שם לב, אבל היה טרוד בדברים אחרים יתכן וההחלטה לא תתקבל בזמן, או שלא יילקחו בחשבון גורמים נוספים, כגון הבעלים של הכלב שעומד על המדרכה ליד. ככלל, כשמדובר על הסחת דעת אפשר לדבר על הסחת דעת חושית (ויזואלית או שמיעתית), מוטורית או קוגניטיבית (למשל הירדמות או חלימה בהקיץ). היסח דעת shutterstock מהי הסחת הדעת הנפוצה ביותר ומה המסוכנת ביותר מסתבר שהסחה קוגניטיבית היא הנפוצה ביותר. רענן סעד, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל שיווק בביטוח ישיר המתמחה בתחום ביטוחי הרכב , מציין כי על פי מחקר שנערך בארה"ב - 62% מגורמי הסחת הדעת בזמן הנהיגה הם תוצאה של חלימה בהקיץ. טרדות מיום העבודה שחלף, הרהורים על הבית והעתיד, התמקדות מוגזמת בשיר ברדיו - כל אלה מסיחים את דעת הנהג ממה שהכי חשוב עבורו כאשר הוא אוחז בהגה – הנעשה על הכביש. למרות שסוג זה של הסחה הוא הנפוץ ביותר, ייתכן ואינו המשמעותי ביותר. אם למשל נסתכל על השפעת הגורם המסיח ביחס לסיכוי למעורבות בתאונה, נגלה כי דיבור בטלפון סלולרי מעלה את הסיכוי לתאונה ב- 30%, אבל חיוג מעלה את הסיכוי לתאונה ב- 300%, למרות שאין ספק כי פעולה זו שכיחה פחות. איך מתמודדים עם הסחות הדעת בזמן הנהיגה? ישנן הסחות דעת שקשה מאד להתמודד עמן, למשל עייפות. בסיום יום העבודה כאשר מאגרי האנרגיה הגופנית והנפשית מוצו, הסיכוי להרדם גבוה. דרך מונוטונית ומוכרת תורמת לסוג הסחה זה. אחת הדרכים עימן ניתן להתמודד עם בעיה זו היא באמצעות שינוי – שינוי למשל של מסלול החזרה הביתה. עצירות רענון גם הן חיוביות, אולם כדאי לזכור כי מרבית התאונות מתרחשות דווקא בתפר שבין קבלת ההחלטה לעצור להתרעננות ובין העצירה עצמה בגלל רמת הביטחון העולה מרגע שהוחלט על העצירה. הסחת דעת נפוצה מאד נוספת היא ילדים ברכב: תינוק בוכה, ילדים רבים וכדומה. מבוגר נוסף ברכב שיהיה אחראי על הטיפול בילדים יכול לפתור את הבעיה, אך לפעמים פתרון זה אינו זמין. אם יש ילד בוגר אפשר למנות אותו כאחראי על הבטחון בנהיגה, למצבים אחרים כדי להתכונן מראש לפני הנהיגה, או לעצור בצד במידה והם מחייבים התערבות. מוצץ המחוזק בקליפס לחולצת הילד, בקבוק נוסף בהישג יד, מוסיקה מוכנה להשמעה שנבחרה עוד לפני התחלת הנסיעה – כל אלו ימנעו את הצורך להסיח את הדעת מהכביש או לסובב את הראש כלפי הילד. סיבוב כזה מעלה את הסיכוי לתאונה במאות אחוזים. לפני נסיעה, צריך להתכונן מראש למצב בו הילד יבכה shutterstock הסחת דעת בזמן הנהיגה היא עניין נפוץ וקטלני. כדאי לקחת אחריות מראש ולהימנע ממצבים מסיחי דעת – לא לדבר בטלפונים סלולריים וודאי שלא לחייג או לסמס, כתובות באפליקציית GPS צריך להכניס לפני תחילת הנהיגה, יש לשמור על ערנות, לדאוג לפתרונות טיפול בילדים עוד לפני הנסיעה ובמידת הצורך לעצור בצד לפני המשך הנסיעה לטיפול בבעיה דחופה, זכרו שחלימה בהקיץ היא גורם הסיכון הנפוץ ביותר בתחום זה, הידיעה עצמה עשויה לעזור לכם לשמור על עצמכם מרוכזים.