ח"כ זחאלקה
ח"כ זחאלקהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מעט לאחר שוך סערת העימות בין חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה לחברת הכנסת סתיו שפיר, ביקשנו מחבר הכנסת זחאלקה להסביר ביומן ערוץ 7 מה יש לו נגד מפלגת העבודה והאם אכן בעיניו מעשיה של מפלגת העבודה כלפי ערביי ישראל חמורים מאלו של הימין הישראלי.

זחאלקה משיב וקובע, "מי שכבש את הארץ ב-48' זו בעיקר תנועת העבודה הישראלית, ההגנה ובן גוריון הוא שעשה את הפינוי הגדול של הצווים, הוא שיצר את בעיית הפליטים והרס את הכפרים. הוא שעשה את הנכבה הפלשתינית. התפקיד של הגורמים האחרים היה בשוליים".

עוד מוסיף זחאלקה ואומר כי גם לאחר הקמת המדינה "מי שהוביל את המדיניות של האפליה, הדרת הערבים והרחקתם, הפקעת הקרעות, אפליה בחינוך ובהקצאת המשאבים, זו יצירה של מפלגת העבודה. עד 77' הם היו רשמית בשלטון אבל הרוח שלהם השפיעה על השלטון גם שנים ארוכות לאחר מכן. בעצם מבנה השלטון שלהם מתקיים בצורה כזו או אחרת עד היום למרות שהליכוד היה שנים ארוכות בשלטון".

"קח לדוגמא את הממשל הצבאי שאותו עשתה מפלגת העבודה וחירות הייתה נגד. הציבור אולי לא יודע אבל זו המציאות. אולי אם היה הימין בשלטון היה חמור יותר, אבל העובדה היא שמי שעשה את זה היה מפלגת העבודה. בזמנו חשבו שזו הדרך של מפא"י לשלוט בערבים ולהבטיח את קולם וזו הדרך לשלטון המפלגה האחת. מפא"י הייתה אז לא רק ראש הממשלה אלא השב"כ, המשטרה וכו'".

"אנחנו כמובן גם נגד הימין וגם נגד השמאל הציוני, אבל רציתי להבהיר שהם לא טלית שכולה תכלת אלא הם עשו מעשים נוראיים והם צריכים להצטנע קצת כשהם באים לעוץ לנו עצות או לדבר עלינו מלמעלה בשם הערכים האוניברסאליים. אתה לא יכול לקחת לי את האדמות ולדבר איתי בשם האוניברסאליות", אומר זחאלקה ומציין כי הנתון שהזכיר בכנסת אודות הקיבוצים שקמו על חורבות כפרים ערבים הוא עובדה.

"קח לדוגמא את המקום שאני יושב עליו. אני מסתכל דרומה ורואה את קיבוץ ברקאי שקם על חורבות הישוב הערבי שנקרא ואדי ערה ויש שם עוד בית ערבי אחד או שניים. אם אני מסתכל צפונה אני רואה את קיבוץ רגבים במקום הישוב הערבי קניר. הם קמו על חורבות הישובים הערבים. רק בסביבה הקרובה שלי יש עשרה קיבוצים כאלה".

ובאשר להתנחלויות שבנאומו ציין כי קמו רק ליד ישובים ערבים ולא על חורבותיהם, מבהיר זחאלקה כי אינו מבקש להעניק להן לגיטימציה והוא סבור שיש לעקור את ההתנחלויות מהשורש "אבל הם לא קמו על חורבות הישובים הערבים. הם קמו ליד ועל אדמות מופקעות שזה דבר מאוד גרוע והקיבוצים לא יותר טהורים אלא יותר גרועים מבחינה מוסרית".

הסערה האחרונה שחולל זחאלקה בכנסת הזכירה את המפגש הטעון בינו לבין העיתונאי דן מרגלית באולפן 'ערב חדש'. זחאלקה אז טען שהאולפן נמצא על חורבות שייח' מוניס וגורש על ידי מרגלית מהאולפן. "לא העליתי דרישה אלא הזכרתי עובדה היסטורית", מחדד זחאלקה ומציין כי ראה באתרי אינטרנט ימניים כי דרש דרישה כלשהי, "לא דרשתי לעקור קיבוצים אלא רק ציינתי עובדות".

''בעימות עם דן מרגלית דיברתי על כך שאוניברסיטת ת"א ואולפני 'ערב חדש' קמו על חורבות הכפר הערבי שייח' מוניס ועדיין יש את בית הקברות שם ואף אחד לא מתכחש לעובדה הזו. זו הוצאת שלד מהארון. יש שלד שהחביאו אותו בארון וזה מה שקרה ב-48' ולא רוצים לדבר עליו, אבל זו בעיה שלהם. אנחנו לא נשכח".

עם זאת בנאומו מול חברת הכנסת שפיר אמר זחאלקה כי יש לחלק את האדמות מחדש. בשיחה עמו הוא מבהיר את כוונתו: "את האדמות שהפקיעה לנו מפלגת העבודה, אמרתי שלקחתם לנו את האדמות, תחזירו לנו אותן. לדוגמא, אני יושב בכפר קרע שהשטח שלו בשנת 48' היה 28 אלף דונם והיום עשרים אלף דונם מופקעים ו-8,000 דונם זה השטח אחרי הרחבות.

''אומרים שבצפון יש אדמות נרחבות שמיועדות לפיתוח, אבל אין פיתוח ואין בטיח, אז למה שלא יחזירו אותם? הדין והצדק אומרים שאם הפקעת למטרה מסוימת ולא השתמשת בהם למטרה הזו אז יש לי זכות לקבל אותם בחזרה".

"לא אומר על המקום שבנו, אבל מקום שהפקיעו ולא עשו את מה שתכננו שיחזירו את האדמות לזוגות צעירים, לפיתוח עירוני, לאזור תעשייה. מפלגת העבודה היא שהפקיעה את האדמות הללו".

זחאלקה נשאל בשיחה עמו כיצד הגיב הרחוב הערבי לעימות עם חברת הכנסת שפיר. לדבריו "99 אחוזים אמרו לי שאני צודק. זו מפלגת העבודה וזהו השמאל הישראלי. זה המצב. יש כעס אדיר כלפי מפלגת העבודה והם לא מבינים את זה. זה שהם נגד הימין זה לא מספיק. הם הרי היו בממשלת נתניהו. הם אומרים שזחאלקה חבר לימין אבל אני נגד הימין יותר מהם. אני נגד החוקים האנטי דמוקראטיים שנתניהו מקדם. מפלגת העבודה תומכת בחוק האזרחות שמביא להרס משפחות ערביות. הם תמכו בהרבה חוקים כאלה כמו חוק הטרור".

באשר לטענותיה של חברת הכנסת שפיר אודות דיל שנרקם בין הרשימה המשותפת לנתניהו, קובע זחאלקה כי "הם לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. לא היה דיל", הוא אומר ומזכיר את ההצבעה הערבית נגד מתווה הגז. לדבריו "אם עלה בליבה חשד הייתה יכולה להרים טלפון לאחד מחברי הרשימה ולשאול אותו אם זה נכון והיא הייתה שומעת את התגובה".

זחאלקה מציין כי חבר אחר בסיעתה של שפיר ש"שמע את הכותרות בדק את הדברים מול אחד מחברי הסיעה וקיבל תשובה שזה לא נכון והכול ספין תקשורתי והוא לא עשה עם זה כלום. הרי הצבענו נגד מתווה הגז".

ומה באשר למפגש בין חברי הסיעה הערבית לנתניהו? זחאלקה אומר "לא היה דיל כי הממשלה לא מוכנה לדון בדרישות שלנו. דובר על דרישות מינימום של הישובים הערבים. לא יכולנו לפתוח שנת לימודים בלי תקציב מינימאלי וקיבלנו חצי. זה לא הותנה בשום דבר".