להאיר פנים בלי לנסות להיות ליברלים. כנס היסוד של ארגון 'בנועם'
להאיר פנים בלי לנסות להיות ליברלים. כנס היסוד של ארגון 'בנועם'צילום: באדיבות הארגון

מכירים את זה שהשכן החילוני בא ומבקש עזרה בכל מה שקשור לענייני דת? לפעמים זה בגלל שהוא צריך להגיד קדיש ולא יודע איפה ומתי, או שהבן שלו הגיע לגיל מצוות ואין לו מושג איך עולים לתורה ואיפה. אולי פשוט נולד לו נכד, והוא לא יודע איך בוחרים מוהל.

ואז ברגע אחד אתם הופכים לרב של הבניין. גם עונים על שאלות הלכתיות וגם מנסים לקשר את השכן לרב שהוא צריך. לוואקום הזה שנוצר במתן שירותי הדת בישראל נכנס לאחרונה הארגון החדש 'בנועם'. הגוף שם לו למטרה להנגיש את שירותי הדת לכל אדם שזקוק לכך, ולספק מענה בכל נושא הקשור לחיים היהודיים במדינה.

התשובה לצוהר ובית הלל

מאז הוקם הארגון לפני כחודש, החלו לפעול במסגרתו שני פרויקטים הנוגעים לבריתות ולשיעורי יהדות. כעת יוצא הארגון במיזם חדש שמתפרסם כאן לראשונה: פגישה של חתן בר המצווה עם הרב הראשי לישראל. בארגון נערכים לגייס עשרות מלמדי חתני בר מצווה בכל הארץ שיוכשרו על ידי הרבנים הראשיים. המלמדים יכינו נערים לבר המצווה, ובסיום הלימוד יוכל כל נער יחד עם בני משפחתו להיפגש עם הרבנים הראשיים לישראל ולקבל את ברכתם לקראת הגיעו לגיל מצוות. הרב ישראל ריאני, ראש ארגון 'בנועם' ורב קהילה בכפר גנים ג' בפתח תקווה, מסביר: "הרעיון הוא לחבר את הרבנות הראשית לילדי בר המצווה. שברגע המרגש הזה שבו הם מגיעים לעול מצוות, הם גם ילמדו וגם יבקרו בבית הרבנות הראשית ויקבלו ברכה מהרבנים הראשיים. הרגע הזה יטביע את חותמם של הרבנות הראשית ושל הרב הראשי בקרב הנער ובני משפחתו לעוד שנים רבות", מעריך הרב ריאני.

לאורך השנים הורגש בציבור הכללי ואקום גדול בכל הקשור להנגשת שירותי הדת בישראל. לוואקום הזה נכנסו גופים שונים, כדוגמת 'צוהר' ו'בית הלל', ששמו להם למטרה לאפשר לכל אדם לקבל מידע ושירותים דתיים ללא תשלום ובמאור פנים. מתוך רצון להתמודד עם ארגונים אלה, שלא אחת תקפו את הממסד הרבני בישראל, הוחלט על הקמת ארגון 'בנועם' בברכת, ואולי אפילו בהובלת, הרבנים הראשיים לישראל. ארגונים כמו 'צוהר' נתפסים בעיני אנשי הרבנות הראשית כליברליים, כשהשיא מבחינתם היה כאשר ראשי הארגון הקימו לאחרונה בית דין עצמאי לגיורים, מהלך שגרר גינויים גם בקרב זקני רבני הציונות הדתית, כדוגמת הרב חיים דרוקמן והרב יעקב אריאל.

מטרה נוספת ולא פחות חשובה בהקמת הארגון היא חיזוק מוסד הרבנות הראשית ומעמד הרבנים הראשיים. אלה האחרונים חשים כי הם מותקפים ציבורית ותקשורתית, וכי אין להם משאבים ותקציבים להגיע לכל אזרח, ולנסות לסייע לו ללא תיווך. גם רבני הערים והשכונות מתקשים להגיע לאנשים רבים. כל הרבנים החברים בארגון 'בנועם' תומכים ברבנות הראשית ומקבלים את סמכותה.

באופן פרדוקסלי נוצר מצב שבו גופים דתיים לאומיים הנשענים על תורת הרב קוק מכרסמים במעשיהם במעמד הרבנות הראשית, ובכך למעשה מצטרפים לגישה החרדית האנטי-ציונית שאינה מכירה ברבנות הראשית כגוף ההלכתי המוסמך, מסבירים בארגון 'בנועם'. ואילו רבנים חרדיים, תומכי הרבנים הראשיים, מוצאים עצמם מחזקים את מוסד הרבנות, למרות תפיסתם האנטי-ציונית.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, סיפר ל'בשבע' כי עוד לפני כניסתו לתפקיד עמד על הצורך להקים ארגון שיסייע לרבנים בהפצת היהדות, אולם הדבר לא התאפשר בשל קשיים משפטיים. לדברי הרב, הוא שמח לראות כי היוזמה החדשה היא בדיוק הדבר שאליו שאף. "הרעיון הוא שארגון רבנים יעסוק בהפצת תורה והנגשת היהדות, ושרבנים ייתנו יד לכל אחד. אני שמח שב"ה יש דרישה גדולה מצד הציבור, ועוד ועוד רבנים מצטרפים כדי לסייע בהפצת התורה והיהדות", דברי הרב הראשי.

ראש הארגון, הרב ריאני, מסביר את הפער שבין פעילות רבני השכונות, הערים והקהילות, שרובם ככולם עושים עבודת קודש, ובין הביקורת החריפה הקיימת בתודעה הציבורית על מוסד הרבנות. "מאות רבני קהילות בארץ עושים פעילויות רחבות וחשובות מאוד, ונותנים מענה בכל הנוגע לשירותי דת בכל הארץ. אבל הרבנים הללו נתפסים כישויות בודדות. הציבור הכללי יכול להיפגש כל חייו עם רבנים שנותנים לו את השירותים הטובים ביותר, אבל בסוף הוא מזהה את אותו רב כבודד שעזר לו ושהיה בשבילו. התחושה שלו, שהוא מקבל אותה גם מהתקשורת וגם התחושה הכללית, היא שהרבנות כגוף איננה מתפקדת, לא יוזמת ולא פועלת בשבילו. בו בזמן שיש לנו רבנים ראשיים שעובדים קשה מאוד, נמצאים כל היום ברחבי הארץ, פוגשים הרבה מאוד אנשים, ובסופו של דבר - זה לא נצרב בתודעה של הציבור".

הרב ריאני סבור שפעילות ארגון 'בנועם' תצליח לגשר על הפער הזה: "כשאנחנו נגבש את כל רבני הקהילות, ויהיה אתר אינטרנט שבו כל אדם מהציבור הכללי שיש לו נקודת ממשק עם היהדות יוכל לקבל מענה ושירות מיידי - זה יביא בשורה לציבור, שיראה שהוא יכול לקבל את השירותים הטובים והמיידיים ביותר. זה גם יעצים את הרבנות הראשית, מכיוון שמדובר כאן במאות רבנים שרואים בה את הגוף בעל הסמכות העליונה בארץ לפסיקת הלכה ולהנהגה רוחנית, ובסופו של דבר הקרדיט ילך לרבנות הראשית. אנחנו ניצור שינוי תודעתי בעם ישראל בכל הקשור להתייחסותו לרבנות הראשית, ואיך הוא תופס אותה", דברי הרב ריאני.

תמיכה של רבנים בכירים

ראשי 'בנועם' מדווחים כי עד כה הצטרפו לארגון כ‑1,000 רבנים ממגזרים שונים, בהם חרדים, דתיים לאומיים, ספרדים ואשכנזים. מספר הרבנים הציוניים עומד על כ‑400, ובכנס היסוד של 'בנועם' נכחו בין היתר רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי, ראש ישיבת מרכז הרב הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מצפה רמון הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת רמת גן הרב יהושע שפירא, וראש מכון צומת הרב ישראל רוזן. כנס היסוד של הארגון התקיים בהיכל שלמה בירושלים, מקום מושבה ההיסטורי של הרבנות הראשית, כמה ימים לפני ג' באלול בשנה שעברה, שבו צוין יום פטירתו ה‑80 של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, מייסד הרבנות הראשית.

עד כה החלו לפעול שני מיזמים של הגוף החדש, כשהפרויקט שצבר את התאוצה הרבה ביותר נקרא "ברית מילה בחינם", ובמסגרתו נערכות בריתות ללא תשלום. עד עתה הצטרפו לפרויקט כ‑50 מוהלים מכל רחבי הארץ, כולם מחזיקים ברישיון לביצוע בריתות מטעם הרבנות הראשית ובעלי ניסיון. מסתבר שגם בחו"ל מתעניינים במיזם, ולאחרונה מוהל בארצות הברית ביקש להצטרף לפרויקט, והציע את שירותיו בחינם במדינתו.

המיזם השני שכבר החל לפעול הוא "שיעור פרטי ביהדות בחינם", המאפשר לכל מי שירצה, לקבל שיעור ביהדות במקום מגוריו על ידי אישיות תורנית שהוכשרה לכך. השיעור יתקיים בשפות עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית. לדברי ראשי הארגון, בכוונתם להוסיף עוד תחומים, ולמעשה לתת מענה לכל מגוון שירותי הדת בישראל, למעט נושאים פוליטיים טעונים. תקציבי הארגון מגיעים מתורמים פרטיים, ובימים אלה אושר התקציב לשנה הבאה, ואיתו יצאו לדרך.

לארגון יש קו טלפון שבאמצעותו אפשר להזמין ללא תשלום את הפרויקטים השונים. בקרוב יועלו אתר אינטרנט ואפליקציה, ומתוכנן גם קמפיין תקשורתי שיכיר לציבור הרחב את הגוף החדש. עוד אמצעי להגיע לציבור הוא הרבנים החברים בארגון, המהווים חוליה מקשרת לפעילויות 'בנועם'.

באירוע השקת הגוף החדש, שהתקיים במעמד הרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, וכן שר הדתות ח"כ דוד אזולאי מש"ס, האשים הרב לאו כי מוסד הרבנות בישראל נתון למתקפה חריפה, אשר עלולה לפגוע בעולם התורה: "רבני ודייני ישראל נמצאים בתקופה האחרונה במתקפה לא קלה, תקשורתית, ארגונית וציבורית. מאז ומעולם עמדה ההנהגה הרבנית כנגד שינויים שעלולים לפגוע בתורה, בהלכה ובשלמות העם היהודי. גם אנו במשמרת שלנו נעשה כל שניתן כדי להאהיב שם שמיים על הבריות, להנגיש את היהדות לעם ישראל כולו, אך מאידך לא נוותר על תורת ישראל, ועל ההלכה המסורה לנו מדור דור".

הראשון לציון הרב יצחק יוסף התייחס בכנס לטענות על כך שהרבנות מחמירה ובכך מכבידה על הציבור הכללי, ואמר: "את ההלכה לא קובעים בדיזנגוף, אלא בבית המדרש. אם אפשר להתיר משהו אז מתירים, לא כל דבר זה כוחא דהיתרא ובית הלל. לא הכול פרוץ והכול 'מותרים לכם'. רוצים שנכשיר בשר חזיר. אי אפשר להכשיר בשר חזיר. חזיר הוא חזיר. אני רואה פה רבנים מכל החוגים שרוצים להיות מאוחדים, ולהסביר לציבור מה זה בית הלל, ומתי אפשר להשתמש בכוחא דהיתרא", דברי הרב יוסף.