מטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינה
מטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינהרויטרס

הוועידה השנתית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דחתה הערב (חמישי) ברוב של 61 מתנגדים מול 43 תומכים הצעה להטיל פיקוח גרעיני על ישראל.

35 מחברי הוועידה נמנעו בהצבעה שיזמו המדינות הערביות העוינות לישראל. חשוב לציין שהאיחוד האירופי הצביע כגוש אחד נגד ההצעה, למעט רוסיה.

מדובר בהצבעה שהפכה כמעט למסורת, אבל בדרך כלל נדחתה ברוב משמעותי. בשנה שעברה הצביעו 58 מדינות נגד ההצעה, 45 תמכו ו-27 מדינות נמנעו.

בישראל חששו שדווקא ההסכם שנחתם באחרונה עם איראן ומסדיר, לפחות כביכול, את סוגיית הפיקוח על מתקניה הגרעיניים, עלול לשחק לרעת ישראל, ולשנות את דפוס ההצבעה בנושא, אך הדבר לא קרה בסופו של דבר.

בלשכת ראש הממשלה אומרים בעקבות תוצאות ההצבעה: "זהו ניצחון גדול לישראל בזירה הבינלאומית. בשבועות האחרונים נעשה מאמץ לאומי משולב בהובלת ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי, משרד החוץ והועדה לאנרגיה אטומית.

ראש הממשלה נתניהו הוסיף: "שוחחתי באופן אישי עם למעלה מ-30 נשיאים, ראשי ממשלות, ושרי חוץ. בשיחותיי הסברתי שאין מקום לקיים דיון מסוג זה בעוד הבעיה העיקרית במזרח התיכון היא ניסיונות ההתחמשות הגרעינית של איראן והצהרותיה הברורות על כוונתה להשמיד את מדינת ישראל".

נתניהו בירך על שהפער לטובת ישראל גדל משמעותית מההצבעות בשנים האחרונות. "אני מודה לכל המדינות שתמכו במדינת ישראל ובראשן ארה"ב, אוסטרליה וקנדה. אני מודה לאיחוד האירופי שהצביע כגוש אחד בעד ישראל כנגד ההחלטה", סיכם ראש הממשלה.