משה גפני
משה גפניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הכספים דנה הבוקר (א') ברפורמה בבריאות, שנועדה להקל על מי שנפגעו בתאונה במסגרת עבודתם, כך שיהיו פטורים מרוב הבירוקרטיה הכרוכה כיום בהגשת הכרה להיותם נפגעי עבודה.

עפ"י הרפורמה שאושרה בחקיקה במסגרת חוק ההסדרים, האחריות על הטיפול בנפגעי עבודה תועבר מהביטוח הלאומי לקופות החולים ועקב כך, הנטל הכלכלי בפיצוי נפגעי עבודה ימומן מקופת המדינה ולא עוד מקופת הביטוח הלאומי.

הדבר נועד להקטין את הגירעון האקטוארי של הביטוח הלאומי. עוד במסגרת הרפורמה, נפגע עבודה, שיקבל טיפול אך טרם הוכר ע"י קופת החולים כנפגע עבודה, יקבל החזר אוטומטי על התשלום שישלם בתוך 45 יום, לאחר שהקופה תקבל אישור מהביטוח הלאומי על היותו נפגע עבודה.

בתום הדיון הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי הוא דוחה את אישור הרפורמה עד להתחייבות תקציבית של האוצר להעביר את הסכום הדרוש לטיפול בנושא למערכת הבריאות.

גפני שאינו מתנגד לרפורמה, החליט לדחות את אישור הרפורמה מכיוון שנוסח הצעת החוק, כפי שהונח על שולחן הוועדה ע"י משרד האוצר, לא כלל ציון של תקציב שיועבר לבריאות עם העברת האחריות לטיפול בנפגעי עבודה למערכת הבריאות, שב- 2014 עמד על 500 מיליון ₪.

"ב- 2014 התקציב שיועד לטיפול בנפגעי עבודה עמד על 500 מיליון ₪ ואני רוצה לוודא שאין כוונה להפחית אותו במהלך העברת האחריות מערכת הבריאות. אאשר את הרפורמה רק לאחר שבנוסח של התיקון לחוק יופיע הסכום של 500 מיליון ₪ שיועבר מראש למערכת הבריאות לצורך כך. אחרת, הנטל ייפול על המערכת ללא כיסוי תקציבי הולם", אמר גפני.

רכזת תחום ביטוח לאומי ורווחה באגף התקציבים במשרד האוצר, רבקה לויפר, אמרה כי "להעברת האחריות על נפגעי עבודה מהביטוח הלאומי לקופות החולים יש שתי מטרות. האחת, הקטנת הגירעון האקטוארי ההולך וגדל של הביטוח הלאומי, כך שמעתה הסכום שנדרש לפיצוי נפגע עבודה ישולם מסל הבריאות, קרי מקופת המדינה, ולא מקופת הביטוח הלאומי. הגירעון האקטוארי בביטוח הלאומי נובע בין השאר, מכך שכיום עליו לשאת בעלויות של המון מרכיבים שלא שייכים לביטוח הלאומי.

''אנחנו רוצים שמי שייספוג עלויות של מקרים שונים, לרבות של נפגעי עבודה, תהיה המדינה ולא הביטוח הלאומי ועל-כן נעביר את הסכום הדרוש לכך לסל הבריאות. היתרון הרפורמה הזו, גם בהקטנת הביורוקרטיה הרבה שכרוכה בהליך הטיפול בנפגעי עבודה", הוסיפה.

נציגי קופות החולים הביעו תמיכה ברפורמה ובלבד שהרפורמה לא תהיה 'גרעונית', כלומר, שהתקציב הנדרש לטיפול בנפגעי עבודה והפיצויים יועבר למערכת הבריאות עם כניסתה לתוקף. נציגי הקופות כמו גם נציגי הביטוח הלאומי, שיבחו את הרפורמה בכך שאכן יש בה כדי להפחית ביורוקרטיה רבה בטיפול בפרוצדורת ההכרה והטיפול בנפגעי עבודה.

בסיכום הדיון דרש יו"ר הוועדה גפני מנציגי האוצר, "לחזור לוועדה עם נוסח מתוקן הכולל את הסכום של 500 מיליון ₪ למימון הרפורמה, לא יאוחר מעוד חודש ימים, לפני אישור חוק ההסדרים והתקציב". אחרת, אמר, "לא אאשר את התיקון לחוק. לא אאפשר לבצע קיצוץ בתקציב הבריאות בדרך עקיפה".