פרוייקט בנייה
פרוייקט בנייהצילום: פלאש 90

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, משה כחלון, להסדיר את כניסתם של עובדים זרים לביצוע עבודות בענף הבניין. עשרים אלף סינים יגיעו לעבוד בישראל.

הגדלת מספר העובדים הזרים תביא לצמצום משך הבניה הממוצע של בניינים גבוהים ב-20-30%, פעולה שצפויה להוריד את העלות לקבלן בכ-50,000 ₪ לדירה.

בהתאם לבקשתו של שר החינוך, נפתלי בנט, בעוד שנתיים תדון הממשלה שוב בהחלטה למטרת מעקב וביקורת.

הגדלת מספר העובדים הזרים נחוצה להתמודד עם משבר הדיור, ולמרות שורת הצעדים בהם נקטה הממשלה, סוגיית מלאי כוח האדם המיומן נותרה ללא מענה. עיקר הבעיה טמונה בירידה בביקוש לעבודה בעבודות רטובות, למשל ריצוף, טיח, טפסנות וברזלנות.

היעדר עובדים ישראלים וזרים מיומנים, שעות עבודה מוגבלות ואי-ודאות תעסוקתית מסיבות ביטחוניות של עובדים פלסטינים, גרמו למחסור של עובדים מיומנים בתחום העבודות הרטובות. ההצעה שעברה היום בממשלה נועדה לתת מענה לבעיה זו ובכך להעלות את היצע הדירות במשק.

מניסיון מצטבר בענף הבנייה עולה כי יעילות העובדים הסינים ואיכות עבודתם בתחום העבודות הרטובות בבנייה לגובה גבוהה משל עובדים אחרים כישראלים, פלשתינאים, ועובדים ממדינות אחרות.

קצב עבודתם של הסינים גבוה ביותר מ-50% ועלויות אי האיכות בעבודתם קטנה משמעותית. לדוגמה, בהתאם לגובה הבניין, קבוצת שלד סינית בונה 3 קומות בחודש ואילו קבוצה פלסטינאית בונה קומה וחצי בחודש.

היעדר עובדים מיומנים גרם להקטנת מספר התחלות הבניה במגדלי מגורים. בשנת 2011 החלו בבנייה של כ-6500 דירות בבניינים מעל 16 קומות ואילו בשנת 2012 החלו בבנייה רק של כ-3500 דירות מסוג זה. במידה ולא יגדל מלאי העובדים המיומנים בעבודות "רטובות" במגדלים, לא ניתן יהיה להגדיל את התחלות הבנייה כנדרש.

ההצעה משנה את התחייבות המדינה להבאת עובדים זרים לישראל רק ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם בילטראלי. מול ממשלת סין מתקיים משא ומתן זה זמן רב, אך זה טרם הבשיל לכדי הסכם בילטראלי.

לאור הדחיפות בהבאת עובדים זרים בהקדם האפשרי, הוחלט כי יובאו עובדים זרים סינים ללא הסכם, לצד מנגנוני פיקוח ובקרה נדרשים במטרה להגן על זכויותיהם של אותם העובדים, במטרה למנוע תופעה של גביית דמי תיווך.

בהחלטה מוצע לנקוט במספר אמצעים על מנת למנוע את התופעה של גביית דמי תיווך מהעובד הזר, מעבר לתשלום המותר לפי תקנות שירות התעסוקה:

  • ההתקשרות של רשות ההגירה תהיה אל מול חברות סיניות ממשלתיות. התקשרות עם חברות אלו מהווה תחליף ראוי להתקשרות באמצעות הסכם בילטראלי. כל תשלום שתבקש החברה הסינית כדמי תיווך מעבר לתשלום המותר, ישולם על ידי קבלני הבניין בהם יועסק העובד.
  • במידה והקבלן לא ישלם, ייכנס תאגיד הבניין לנעליו והוא יהיה אחראי לתשלום זה. תנאים אלה יכללו במסגרת ההסכמים עליהם תחתום רשות ההגירה והאוכלוסין עם החברות הסיניות. החברות יידרשו להפקיד ערבות כספית להבטחת תנאים אלו ויקבעו במסגרת ההסכם סנקציות על הפרתם.
  • רשות האוכלוסין תהיה אחראית על גיוס העובדים בסין, בניגוד למצב בעבר בו תאגידי הבניין גייסו את העובדים בארץ המוצא וגבו דמי תיווך עובדים.
  • מנגנון הגיוס יפעיל קו חם לשאלות ותלונות של עובדים זרים. העובדים הזרים יקבלו הסבר בשפתם בכתב ובעל פה בנוגע לאישור גביית דמי התיווך מהם, והעובדה שעל קבלני הבניין חלה חובה לשלומם.
  • על מנת למנוע אפשרות לקשור פסול, העובדים הזרים ישובצו לעבודה באמצעות הגרלה בין תאגידי הבניין שתבצע רשות ההגירה. העובדים שיבחרו ויעמדו במבחנים המקצועיים יחולקו בין באופן רנדומלי.

שר האוצר, משה כחלון, אמר כי "יש לנו אחריות גדולה והיא לדאוג לדירות לזוגות הצעירים. לכן החלטנו על תוספת של עשרים אלף עובדים סינים מיומנים שיהוו זריקת מרץ משמעותית להיצע הדירות בישראל.

''כוח אדם איכותי ומיומן הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע בהדבקת הביקוש לדירות. אני מודה לראש הממשלה על התמיכה והגיבוי שהעניק ומחויבותו העמוקה לפתרון משבר הדיור", הוסיף כחלון.