יעלון פועל לצמצום נסיעת ערבים בקווי השומרון
יעלון פועל לצמצום נסיעת ערבים בקווי השומרוןחזקי עזרא

המצב הביטחוני המתוח ושרשרת פיגועי הדקירה ברחבי הארץ, אשר נמשכת גם היום, נותנים את אותותיהם גם בשוק התעסוקה.

ציפי ביטון ישי, מנהלת מקצועית בחברת C.V.pool מספרת לערוץ 7 על התרחבות משמעותית בתופעה של מעסיקים הדורשים שלא לשלוח אליהם עובדים פוטנציאלים ערבים.

החברה, C.V.pool, היא למעשה פלטפורמה של "שידוכים" בעולם הדרושים. הפלטפורמה פועלת כך שמעסיקים נכנסים ופותחים פרופיל בתשלום, בעוד מחפשי העבודה פותחים פרופיל חינמי. מחפשי העבודה המתאימים לפרופיל נשלחים למעסיק לכל תקופת המנוי.

לדבריה של ביטון ישי, "תמיד היו מפעם לפעם מעסיקים שביקשו להעסיק לא להעסיק עובדים ערבים, אך בשבוע האחרון אנו חווים עלייה משמעותית במספר הפונים שמעלים את הדרישה. אם בזמנים רגילים מדובר על פעם עד פעמיים בשבוע, בשבוע האחרון מתקבלות בכול יום חמש עד שבע פניות חדשות כאלה, מרביתן חריגות גם ברמת התקיפות והעקשנות של הדורשים".

ביטון ישי מציינת כי התופעה בולטת במיוחד במשרות המבוקשות יותר כמו בנייה, גינון, הפעלת כלי צמ"ה ועוד. פניות מעטות יותר מסוג זה מתקבלות בענפי המסעדות, ניקיון, משק בית ונותני שירות, ובשיעור פחות יותר במפעלים. בהייטק התופעה כמעט אינה מורגשת.

בחברה מציינים כי ישנן שתי מוטיבציות עיקריות לבקשות מסוג זה, "מוטיבציה אחת היא תחושת הלאומיות והכעס שתמיד עולה במצבים כאלה, כמו ב'צוק איתן' למשל, מה שבא לידי ביטוי במשפטים כמו 'למה שאני אתן עבודה לערבים'. מוטיבציה שניה היא תחושה אמתית של חשש ופחד כלפי המעסיק או כלפי הלקוחות שלו שבאה לידי ביטוי במשפטים כמו 'אני מפחד לשים עובד חדש על טרקטור...', 'אשתי לא מרשה לי להכניס עובדים ערבים הביתה כי היא פוחדת', או 'להכניס לבית של לקוח עובד עם טוריה או כלים מסוכנים, במיוחד לאור המצב בירושלים' ועוד".

עם זאת, ביטון ישי מציינת כי לחברה אסור מבחינה חוקית להיענות לבקשות מסוג זה, וזאת על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה תשמ"ח 1988, האוסר להפלות עובד בגין דת או לאום ולמנוע ממנו תעסוקה בשל כך.