ג'ון קרי עם נתניהו. מאשים את ישראל
ג'ון קרי עם נתניהו. מאשים את ישראלעמוס בן גרשום, לע''מ

למרות ניסיונות להצניע, להסתיר ולהתחמק, נראה שמחלקת המדינה האמריקנית מאמצת את עמדת הצד הפלסטיני בגל הטרור הנוכחי. דוברו של ג'ון קרי הובך הלילה בגל שאלות שמהן עלה כי האמריקנים מתקשים לתת גינוי ברור, בלי להאשים את "שני הצדדים".

חלק ניכר מהתדריך של דובר מחלקת המדינה, מארק טונר, הלילה עסק בגל הטרור, ובהתנהלות של הממשל האמריקני מולו.

ראשית נשאל טונר על הקשר של קרי עם נתניהו ואבו מאזן מאז החל גל הטרור וציין כי " המזכיר דיבר בנפרד עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא עבאס בסוף השבוע כדי להביע את דאגתנו העמוקה מהגל האחרון של האלימות. הוא שב וגינה בחריפות את האלימות והמאבק בהסתה והדגיש שיש לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית ולמנוע רטוריקה שתגביה את גובה הלהבות".

טונר נשאל מיד, האם לאור אירועי הטרור נגד ישראלים, נכון שהמסר לשני הצדדים יהיה אחיד, וענה כי התשובה חיובית. "מאוד ברור שאנחנו רוצים לראות את שני הצדדים נוקטים בצעדים להפחתת המתחים".

"ראינו התקפות מחרידות על ישראל, וגינינו אותן, אבל ראינו במקביל גם התקפות על הפלסטינים", טען טונר.

אחד הכתבים היקשה ותהה האם הממשל האמריקני רואה אחריות שווה של ישראל והפלסטינים לגל הטרור, וטונר ניסה שוב לחמוק מהשאלה. "אם הניסוח הוא 'אשמה', אני חושב ששני הצדדים צריכים להקטין את המתח שמוביל לתקריות אלימות. אני נשאל על אשמה ואני חושב שלא זה העניין. מה שצריך הוא פעילות מהירה להורדת המתיחות".

הכתב לא הירפה וניסח אחרת את השאלה. 'אינני מבקש ממך להאשים מישהו', הבהיר השואל, 'אבל אני מבקש לדעת אם המסר שמועבר לישראל והפלסטינים אחיד, ולמה הממשל מתכוון כשהוא אינו מרוצה מכך שישראל אינה מגנה מספיק אלימות ונאבקת בהסתה, כפי שהוא אינו מרוצים מפעילות הצד הפלסטיני'.

טונר כבר גמגם בשלב הזה וענה בקוצר רוח: "החלטת שאנחנו לא מרוצים. אם המזכיר מדבר עם עבאס ונתניהו ומעביר את אותו מסר לשניהם, הייתי מציע לך לחשוב ששניהם צריכים לעשות יותר היום במצב הנוכחי".

'האם יש לכם ידיעה ברורה שהסטטוס קוו בהר הבית הולך להשתנות', שאל כתב נוסף, ושוב נענה בהתחמקות. "אנחנו לא רוצים לראות כזה. ראינו היום תקריות אלימות מתמשכות שפגעו בישראלים. הנקודה היא ששני הצדדים חייבים לנקוט בפעולות להפחתת המתח, והדברים שלי מדברים בעד עצמם. זה לא אומר שאנחנו לא מרוצים מצד זה או אחר".

אותו כתב שוב ניסה לדחוק לפינה את הדובר טונר ושאל: 'אז האם אתם מרוצים מהתנהלות הצדדים', וכשנתקל בניסיון לשנות נושא, חידד את הדברים ותהה: 'האם אתה חושב שהרשות הפלסטינית ואבו-מאזן, צריך לעשות יותר כדי להילחם בהסתה ולגנות אלימות?'.

כאן טונר כבר היה קצר רוח לגמרי. "שוב", הבהיר, "אני חושב ששני המנהיגים צריכים לעשות יותר...", וכאן קטע אותו הכתב והבהיר שהוא אינו מבין, שהרי אם המסר לשני הצדדים שווה, האין הדבר רומז שישראל אשמה במה שמתרחש בשטחה.

מארק טונר ניסה להשיב: "אתה מנסה לדחוף אותי לומר, שאנחנו לוקחים כאן צד. זה לא המקרה. אנחנו בכנות מגנים במלים החזקות והקשות ביותר את ההתקפות נגד אזרחים ישראליים. היה רצח של שלושה ישראלים, ואחרים ו נפצעו. אבל אנחנו מתאבלים על אובדן חייהם של כל החפים מפשע, ישראלים או פלסטינים. אני לא יודע איך להבהיר את העמדה שלנו, טוב יותר ממה שעשיתי עכשיו".

הוא נשאל עוד האם הוא חושב שאבו מאזן שולט מספיק בשטח, ובמיוחד במזרח ירושלים וענה: "לא היינו מדברים איתו אם לא היינו חושבים שהוא שולט על כל הפלסטינים, גם בירושלים המזרחית".

הוא גם הבהיר כי "אנחנו מאמינים ביכולת של הרשויות בישראל לחקור פגיעה בפלסטינים".

הכתבים כבר גיחכו בשלב הזה, וטונר נזעק לציין כי "אנחנו עוסקים בדיפלומטיה. יש לנו יחסים עמוקים עם ישראל, ובזכותם אפשר לדון גם בדברים כואבים עם ישראל. וכן, אנחנו מבהירים שחשוב שגם אבו מאזן יפעל מיידית כדי לדחוק בפלסטינים לקחת צעד אחורה ולהגיע את האלימות"

"נראה", כך טונר, "שישראל מרגישה איום בטחוני מובהק על אזרחיה, וזה בא לידי ביטוי בהתקפות במדינה. אבל אנחנו מסתכלים על התמונה באופן נרחב יותר, מזוית של שני הצדדים, וצריך לראות את התמונה כפי שאנחנו רואים אותה".

ועל רקע הדברים במסיבת עיתונאים, שמדברים בעד עצמם, אמר הלילה המזכיר ג'ון קרי, כי הוא מתכוון להגיע בקרוב לישראל, כדי לשוחח עם "שני הצדדים" ולמנוע התדרדרות נוספת. הוא טען כי האלימות נובעת מ"התסכול הפלסטיני מההתנהלות הישראלית בהמשך הבנייה והרחבת ההתנחלויות", כלשונו.