כפר השילוח
כפר השילוחעטרת כהנים

כוחות הביטחון פינו הלילה (שני) את הערבים מבית הכנסת התימני העתיק בכפר השילוח שבמזרח ירושלים, לאחר שהוצאו נגדם צווי פינוי.

לבית הכנסת פלשו לפני עשרות שנים בני משפחת אבו נאב, ולאחר מאבק משפטי הצליחו בעלי הבית בסיוע עמותת "עטרת כהנים" להשיב את הנכס לידיהם. לבניין כבר נכנסו תושבים יהודיים.

מדובר בבית כנסת שנבנה בשנת 1885 בכפר התימנים, ובשנת 1938 פונה על ידי הבריטים כחלק מחיסולו הסופי של הכפר במהלך מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט. הבריטים התחייבו להחזיר את הנכסים בהמשך לבעליהם היהודים, אולם ההתחייבות לא קוימה מעולם.

בהמשך מונה שלמה זאבי (וולקוביץ), אביו של רחבעם זאבי (גנדי) לחדש את ההתיישבות בכפר ולהזרים "דם צעיר" לשכונה אולם הדבר לא צלח, ובסופו של דבר במהלך מלחמת העצמאות, בשנת 1948, נפל כל שטח מזרח ירושלים בידי הערבים. 

עו"ד אבי סגל, המייצג את הקדש בינבנישתי, מסר, "לאחר הליך משפטי שארך 7 שנים, חזרנו היום לבית כנסת בכפר השילוח במורדות הר הזיתים, לאחר פינוי משפחות ערביות שפלשו למתחם בית הכנסת התימני על אדמות ההקדש".

סגל ציין, "לצערנו, למרות שלפנים משורת הדין הוצעו פיצויים למשפחות שפלשו אל הנכס כדי להימנע מהליך משפטי, סרבו לכך הפולשים ולאחר מאבק משפטי ממושך קבע בית המשפט העליון כי ההקדש הוא הבעלים הבלעדי של הנכס והורה לפולשים להשיב את הנכס לבעליו המקוריים".

"שוטרי משטרת ישראל ובעלי התפקיד מלשכת ההוצאה לפועל ביצעו את עבודתם על פי פסקי דין של בתי המשפט ועל פי החוק. כעת, המקום אליו הגיעו יהודים כבר בשנת 1882 והקימו בו קהילה ובית כנסת, שב לבעליו המקוריים היהודים", הוסיף עורך הדין. 

בית הכנסת נמצא בסמוך לבית שאוכלס לפני כחודשייםמדובר בשטח "ההקדש" של כפר התימנים בשילוח, ובהמשך המהלך לרכישת נכסים ושיבת יהודים לחלקים שונים של כפר השילוח, בהם גרו וחיו יהודים רבים עד למאורעות תרפ"ט.

כחלק מאותו מהלך נכנסה לפני כשלושה חודשים קבוצה יהודית לחלק אחר מבית הכנסת ההיסטורי בכפר השילוח. בית הכנסת, הממוקם כ-50 מטרים מבית יהונתן שימש את בני העדה התימנית שהתגוררו בכפר שנוסד לפני כ-130 שנה על ידי ר' ישראל דוב פרומקין.