באבא ג'ון
באבא ג'וןצילום: יוראי ליברמן

פעם, היו אלו היונים בספרו ובסרטו של אלי עמיר מפריח היונים. היום אלו- תרנגולי הודו. פעם, היתה זו היציאה בבהלה מעירק בשנותיה הראשונות של המדינה. היום, זו איראן או העלייה מפרס.

יצחק מנהל את המשק המשפחתי, לול תרנגולי הודו שהקים אביו כשהיגרו מאיראן לישראל. כשבנו מוטי (אשר אברהמי בתפקידו הראשי הראשון של הנער בן ה-14 שלא למד משחק מעולם, אשר התגלה לאחר אודישנים נרחבים ברחבי הארץ במושב זרחיה שבדרום. המושב בו גדל גם במאי ותסריטאי הסרט), מגיע לגיל 13, יצחק מלמדו את העבודה, כדי שימשיך את מסורת המשפחה.

אולם מוטי מסרב לעבוד בלול. אהבתו הגדולה היא שיפוץ גרוטאות והחזרתן לחיים. אמו שרה מנסה לפשר ביניהם, אך מנגד סבו, דוחק ביצחק לחנך את בנו ביד קשה. יצחק רואה בסירובו של מוטי מרידה בו, ועל אף אהבתו הגדולה לבנו, הוא כופה עליו את עבודת המשק. הגעתו של הדוד מאמריקה תגרום לשרשרת אירועים שתטלטל את המשפחה, ותוביל להתנגשות הבלתי נמנעת.

ומנין שם הסרט, באבא ג'ון? מסתבר שזהו  כינוי חיבה הדומה לאבא'לה, ומקובל בדיבור בין הגברים במשפחה המסורתית האיראנית.

הסרט, מצייר את מאבקו של כל אדם בצומת המפגיש את המורשת ואת חירות הפרט ועוסק בקושי לגשר על פער הדורות; מבט מפוכח וגלוי המנסה לשמר "הסדר הישן", בעולם שהולך ומשתנה. אבל לא תמיד ואפילו יש לומר ביושר בד"כ זה לא עובד. העולם השתנה וזהו ייחודו של הסרט.

זהו סיפור על חופש ועל עצמאות אישית, בסביבה משפחתית וחברתית שלא נותנת להם מקום. "בּאבּא ג'וּן" מעלה שאלות על שמירת מסורת בתנאי הגירה, ועל המכשול שהיא שמה בפני עצמאות אישית ; על כבוד האב מול משפחתו ומול "שבטו" ועל הקושי להמשיך לכבד ולאהוב בעיצומו של הקונפליקט שבין הדורות.

הבמאי, יובל דלשד מספר לנו שמשפחתו עזבה את שיראז היפה ועלתה לישראל, כשהיא משאירה מאחור נכסים, עסקים ותרבות מפוארת והגיעה למקום חדש, כפר נידח בדרום ישראל, בו ניסתה לבנות חיים וזהות חדשים "אנו, הדור החדש נולדו לזהות החדשה, אולם הורינו המשיכו להיאחז בעברם. הדור המהגר הנאחז בכל כוחו במוכר - בתרבות ובמסורת הפרסית, רוצה באופן טבעי להעביר את הקודים של תרבותו לדור החדש.

הצעירים המחפשים דרך חדשה מתנגדים לקבל עליהם את המסורת הפרסית, הנראת בעניהם מיושנת. התנגדות זו מערערת לדור המהגר את הבסיס ממנו באו ומייצרת קונפליקטים משפחתיים רבים ובקונפליקט זה עוסק בסרט באבא ג׳ון" אומר יובל דלשד ומוסיף: "הרצון של כל הורה לדאוג לעתיד ילדיו ולגונן עליהם קרוב אליו, הוא טבעי, ובו בזמן מתנגש ברצון החזק של כל צעיר לחפש את דרכו שלו, לפעמים הרחק מהוריו. באבא ג'ון הוא סרט על הזכות של כל אחד מאיתנו לבחירה חופשית" הוא מסכם.

סרט ערכי, חינוכי, קשה  עם הרבה נקודות למחשבה. 91 דקות של  תהיה על החיים.   סרט שנבחר  בכל הקטגוריות של פרסי אופיר והוא מועמד לייצג את ישראל באוסקר.