שרשרת של מנהיגות. אלשיך
שרשרת של מנהיגות. אלשיךצילום: באדיבות: שוהם שמחי

תחילת המאה ה-19 יהדות תימן נמצאת באחת מתקופות השפל שלה לאחר מלחמות פנימיות בין השבטים המוסלמיים.  אלו מכלים את חמת זעמם על יהודי הארץ, פוגרומים, רדיפות, הריסת בתי כנסת, אסלום בכוח, רעב הפוקד את הארץ אחת לכמה שנים ועוד.

וכאילו לא די באלה מעיב על יהדות תימן מות מנהיגה הרוחני, האהוב, אולי המשמעותי ביותר שקם לה בכל הזמנים הרב יחיא צאלח רבה הראשי. הרב צאלח הותיר אחריו חלל עצום. בנוסף, נוחתת מכה כואבת לא פחות על הקהילה - שלום עראקי, השר היהודי היחיד שזכה אי פעם בתפקיד שר בחצר מלך תימן, מי שבכוחו הציל יהודים לא פעם מגזירות שמד והרג, ראש משפחת הנגידים לבית עראקי-כהן ששימשו פרנסי הקהילה משך דורות, הודח מתפקידו בסוף המאה ה-18 על ידי האימאם והושם בבית האסורים. מעמד המשפחה ויכולת השפעתה ירד ואיים למוטט את יהדות תימן הכואבת והמיוסרת. יהדות תימן נותרה יתומה ללא הנהגה רוחנית ומדינית.

אל תוך הוואקום הזה נשאבת בניגוד לרצונה משפחת הלוי-אלשיך, משפחה מיוחסת ואמידה המוכרת שנים רבות בתימן. נאלצת לשאת על כתפה את משאה של יהדות תימן ,את המחיר הכבד היא עוד תשלם בהמשך .

זהו המקום לציין כי בין יהודי תימן מנהיגים נקראו לדגל לבקשת הציבור וראשי הקהל, לא אחת בניגוד לרצונם. (כך לדוגמא הרב סלימאן קארה שהיה איש אמיד בעל עסקים חובקי עולם התבקש לשמש כרבה הראשי של יהדות תימן. למרות סירובו נאות לרחשי לב הקהל לאחר הפצרות מרובות ונשא במשרה כארבעים שנה עד מותו). מנהיגי יהדות תימן ברחו מהשררה אך נעתרו לה בהבינם את גודל אחריות התפקיד הציבורי. כשליחי ציבור הם מילאו תפקידיהם מתוך אמונה ובחרדת קודש. בתימן כידוע התפרנס כל הקהל מיגיע כפיו אפילו מי שנשא במשרת החכם באשי. העוסקים בצורכי ציבור לא רק שלא קיבלו שכר על שליחותם אלה לא אחת נאלצו לכלות ממונם לטובת צאן מרעיתם.

פרופיל המנהיג ותכונותיו:

 לרוב, מנהיגי יהדות תימן באו מתוך משפחות מיוחסות ומוכרות בתלמוד ניתנת חשיבות רבה ל"זכות אבות". ראשי הקהל היו חייבים להיות אנשי ספר ויראי שמים גם אם כיהנו בתפקידים מדיניים וכלכליים. הם צמחו מתוך העם והיו עמו בצרתו. הם נכונו למסור נפשם וממונם לטובת אמונתם ושליחותם לא פעם הושמו במאסר ועונו בעינויים קשים בעוון הציבור. יחד עם כך לא יראו ולא חתו. מנהיגותם הייתה מחוברת לקהילה בנימי הנפש. הם היו שותפים לשמחותיהם ולאבלם של עשיר ועני כאחד. בפשטותם-תפארתם וצניעות הליכותיהם היו לשם דבר.

כך הרב הראשי סלימאן קארה ויתר על ההתר המיוחד שניתן לו לרכב על סוס דבר שהיה אסור בתכלית על יהודים כדי לא לגרום "ניקור עיניים". (והרב הראשי אחריו יחיא יצחק הלוי היה שותף לכל אירוע בקהילה שמחה או עצב). הם הכירו כל איש וכל משפחה כאילו היו בני משפחתם ופעלו לטובת הכלל כפי אמונתם.

משפחת אלשיך הלוי נקראה אל הדגל והחלה בשיקומה של הקהילה החבולה. בניה מילאו תפקידים ציבוריים רחבים בכל שטחי חיי החברה. מנהיגים חברתיים, אנשי רוח, רבנים בבית הדין הגדול של צנעא ואף יוצקי מטבעות המלך, משרת אמון בחצר מלך תימן ותפקיד הדורש גם ידע מקצועי נרחב. אך לצידו סיכון אישי גדול בשל קנאת השרים הרוחשים ללא הרף מזימות כנגדם.

ביתם של בני המשפחה היה פתוח לכל דורש ונזקק. בבעלותם  בית הכנסת "כניס בית-שייך" מפואר מהעתיקים בתימן שבו היו כ-60 ספרי תורה ואוצר של ספרים עתיקים בעלי ערך היסטורי רב שרובו אבד "בנסיבות עלומות" בזמן העלייה ארצה.

משפחת הלוי קיבלה את תואר האצולה משפחת "אל-שיך" שפירושה "הנשיא" כאות הערכה על תרומתה ועל מסירות נפשה לטובת הכלל. מסירות ששיאה בטרגדיה קשה עם הוצאתו להורג של מורי סאלם אלשיך ראש המשפחה עקב עלילה זדונית עליו טפלו שונאי ישראל. מורי סאלם עמד כצוק איתן בסרבו לקבל חנינא אם רק יאות להמיר את דתו ולאחר עינויים קשים נערף ראשו בכיכר העיר, לא לפני שהמשפחה נאלצה למכור את רוב רכושה כדי לנסות לפדות את נפשו.

סיפור עמידתו האיתנה של אלשיך לא במהרה נמחה מליבם של יהודי תימן וקינות חוברו על סיפור גבורתו. בני המשפחה שימשו דוגמא ומופת גם כחלוצים והם נמנים עם המשפחות הראשונות שהקדימו ועלו ארצה בעליית "אעלה בתמר".בן משפחה ידוע נוסף הוא הרב יחיא אלשיך זצ"ל מגדולי חכמי ומנהיגי יהדות תימן בארץ וזוכה חידון התנ"ך העולמי.

בימים אלו נכנס רוני אלשיך, מצאצאיה של משפחה מפוארת זו, לתפקיד מפכ"ל המשטרה. הנער שרץ עם שקי חול על הגב בשעה שבני גילו בילו במגרש המשחקים בכדי להכין עצמו לקראת שירותו הצבאי הפך למפקד המוביל חיילים תחת אש הקרב. הילד המחונן שקפץ שתי כיתות ומילא את חלל השנתיים שנותרו עד גיוסו בלימוד תורה והכנה לשירות שכבר אז היה ברור לו שיהיה משמעותי. בגר והיה לאיש שב"כ עלום שמעשיו אינם ידועים גם לא לקרובים אליו ביותר. נשלח כיום אל קדמת הבמה לתפקיד אשר רבים רואים בו את אחד התפקידים המורכבים והקשים ביותר.

לשם כך יצטרך אלשיך לאמץ (ויתכן כי כבר אימץ) את התכונות שבשורשי משפחתו דורות רבים. מסירות הנפש לכלל, פשטות ונועם הליכות, רגישות לזולת, לקיחת אחריות ויראת שמים, אהבת האדם העם והארץ לצד עמידה ללא חת מול כל אתגר . תכונות אלה ישמשו אותו בשליחותו המיוחדת אליה נקרא על ידי ראש הממשלה. הצלחתו תהיה הצלחת עם ישראל כולו אותו נכסף לשרת עוד משחר נעוריו. אדם ראוי ,הנהגה ראויה שאולי תהיה סנונית ראשונה שתבשר על דמותם של מנהיגי ישראל החדשים-ישנים. 

(הכותב, שוהם שמחי, הוא בן משפחתו של רוני אלשיך, יזם ומנהל 'החצר התימנית')