גבעת שמואל
גבעת שמואלאתר העירייה

סקר חדש שנערך ע"י מכון סמית מעלה כי המגורים בגבעת שמואל, פתח תקווה ומודיעין הופכים להיות מנוכרים יותר ויותר.

הסקר מראה על לא מעט ניכור וחוסר תקשורת בריכוזי הדתיים, בערים באזור המרכז: בסקר נשאלו התושבים, בין היתר, באיזו מידה הם מכירים את שכניהם לקומה.

התוצאות המפתיעות מגלות, כי רוב תושבי גבעת שמואל (55%) מסתפקים בשלום מנומס במעלית או כשנפגשים במקרה. 58% מתושבי גבעת שמואל ציינו, כי הם לעולם לא נפגשים עם השכנים מחוץ לפגישות מקריות באזור הבית. רק 13% ציינו, כי השכנים הם חברים טובים שלהם.

בהמשך נשאלו הנסקרים, באילו נסיבות הם נפגשים בדרך כלל עם השכנים שלהם. על שאלה זו השיבו 5% בלבד מתושבי פתח תקווה, כי השכנים הם חברים שלהם ביום יום. 17% בלבד מתושבי גבעת שמואל ציינו, כי הם מזמינים את השכנים לשמחות ואירועים שהם עורכים. 

שאלה אחרת בסקר בחנה את תדירות הקשר עם השכנים, שם עלה כי 6% בלבד מתושבי מודיעין מקיימים קשר יומיומי עם השכנים. 66% מתושבי מודיעין הצביעו על כך שהם בקשר מקרי בלבד עם השכנים.

הנסקרים נשאלו עוד, כמה חברים של ממש יש להם מקרב שכניהם ותושבי העיר, וגם כאן עלה נתון מפתיע. על אף התדמית החברתית שלה, כמעט מחצית מתושבי גבעת שמואל (47%) הצביעו על חבר אחד או שניים בלבד מקרב תושבי העיר. 7% ציינו כי אין להם חברים כלל בעיר. כרבע מן הנשים (24%) מהערים מודיעין, גבעת שמואל ופתח תקווה, ציינו כי אין להן אף חבר או חברה בעיר.

ההבדלים בין גברים ונשים ניכרים גם הם בסקר ומצביעים על בדידות גדולה יותר של הנשים. בעוד 57% מן הנשים מעידות, כי הן מדברות עם השכנים במעלית או כשנפגשים במקרה, רק 35% מן הגברים מעידים כי הם מנהלים "סמול טוק" עם שכניהם במעלית ובאזור המגורים. לעומת זאת, אחוז גבוה יותר בקרב הגברים (45%) מעיד כי הוא מכיר את השכנים טוב וכי הם קופצים אחד לשני מידי פעם, זאת בהשוואה ל-27% בלבד מן הנשים, המעידות על כך.

על פי נתוני הסקר עולה, כי על אף שצעירים מן המגזר הדתי לאומי מוצאים עצמם פעמים רבות גרים בריכוזי אוכלוסייה דומה להם בערי המרכז, מודיעין, גבעת שמואל ופתח תקווה – רבים מהם לא ממש "מוצאים את עצמם" מבחינה חברתית ונמנעים מקשר קרוב עם שכניהם.