לא קל להיות בהריון בסיכון. באשפוז עקב שמירת הריון. לצאת בלית ברירה מהשגרה: מהטיפול בילדים, מהיכולת לעבוד ולפרנס, מהעצמאות, להיות כפופה לעזרה מאחרים. מהעשיה היום יומית המרובה לאי עשיה מוחלטת.

לא קל להתמודד עם השקט, עם כל הזמן הפנוי ומעל הכל עם הדאגה לעובר וחוסר הוודאות הכרוך בלא לדעת מה יהיה בימים הקרובים ולעיתים מה בשעות הקרובות.

במחלקת הריון בסיכון בבית חולים במרכז הארץ אני פוגשת נשים בעלות אמונה. במסגרת מעגלי התמיכה שאני מקיימת, אנחנו משוחחות על הכל: משמחה ועד אבל. מהריונות ועד הפלות. וביניהם מיני מצבים שבורא עולם מחליט על גורלם.

עיניהן מחפשות אחר בשורה מנחמת. ידיהן אוחזות בספרי תפילות. מחשבותיהן מתישות אותן. ברות המזל מצליחות לישון.

מתח, מחשבות, בכי. יש מי שמחצינה את הדאגה בעצבנות, בדיבור. ויש מי שמופנמת ושקטה. האמונה שבהן יודעת שהכל משמים כי השם מכוון הכל לטובה. אבל המחשבות מתרוצצות: "מה אני יכולה לעשות ואיזו השפעה יש לי על מה שמתחולל בגופי?" הרי גם כשהכל תקין אין לנו שליטה, לא כל שכן כשיש בעיה. "אילו רק היה עוד משהו שביכולתי לעשות חוץ מלנוח..." תוהה ללא הרף כל אחת מהמאושפזות. אז זהו- שיש!

למתח נפשי בהריון יש השפעה פיזית

ראשית אזכיר כי המתח והדאגה נותנים אותותיהם בגוף. כשאנו במתח, הגוף מכווץ ולא מגיע מספיק חמצן לרקמות. המתח מכווץ את התאים, מונע מחמצן חדש לזרום גם למערכות האם וגם לאלו של העובר. כשאספקת החמצן לתאים יורדת - כאבים קיימים עלולים להתגבר ותפקוד כל המערכות נחלש. בעת מתח מופרשים הורמונים של סטרס אשר מפריעים לתפקוד מיטבי של הגוף.

ר' התאשפזה בבית החולים עקב צוואר רחם שהתקצר עד ל 3 מ"מ בטרם עת (קיצור צוואר רחם הוא מצב שאמור להתרחש רק בתהליך הלידה). הדאגה מלידה מוקדמת מזינה את מחשבותיה באופן תדיר עד כי זה מה שהמוח שומע כל הזמן, מה שמעלה את הסיכוי לכך כי הגוף מגשים את מה שהמוח עסוק בו. בנוסף לכך, המתח מכווץ תאים, מונע מחמצן להגיע במלואו ומחליש את תפקוד המערכות. כך שקשה לגוף להתחזק ולתפקד במיטבו ולצוואר הרחם להתארך שוב.

בעצם כל מצב לא תקין בהריון הוא מעגל של מתח שעשוי להגביר את הבעיה שמגבירה את המתח וכן הלאה.

כשם שלמחשבה שלילית יש מצב גופני של כיווץ, כך למחשבה חיובית יש מצב גופני של הרחבת התאים וחידוש אספקת החמצן לתאים, מה שמחזק את תפקוד הרקמות ואת הבריאות. זה עשוי להביא לתיקון חוסר התפקוד שבגינו אושפזה האישה ולהבריאה.

כדי להביא לשינוי המצב עליה להשמיע לעצמה משפטים חיוביים כדי להזין את המוח והתאים בכל הגוף לתרחיש חיובי.
במסגרת האשפוז השתתפה ר' בסדנת הכנה ללידה שאני מעבירה, שבה למדה לתרגל חיזוקים חיוביים. היא תירגלה באדיקות 3 פעמים ביום ולאחר שבוע ראינו בתוצאות הבדיקות כי צוואר הרחם התארך ל 7 מ"מ! היא המשיכה לתרגל וכך צוואר הרחם הגיע עד ל 12 מ"מ. גם הצירים המוקדמים נרגעו.

איך לא לדאוג ואיך להיות במחשבה חיובית

בסדנאות הכנה ללידה ובעבודתי עם נשים בהריון במצבי חוסר איזון ובבעיה בריאותית, אני נותנת כלים לרגיעה ולהפגת מתחים. קיימות טכניקות המאפשרות לעצור את חשיבה השלילית והדאגה, ולתרגל אמירות חיוביות המשפיעות באופן ישיר על המצב הבריאותי.

כדי לעצור חשיבה שלילית או דאגה עלינו ראשית לשים לב שאנו "מחזיקים" בה. ואז באופן מודע להחליפה באמירה חיובית, אשר יוצרת רגיעה, התרחבות בכל תא ותא וכניסת נשימה חדשה. הגוף מיד ירגיש בשינוי (וישמח בו).
חשוב לחזור על כך כי החזרה היא זו שיוצרת את המציאות החדשה והבריאה.

לכל מחשבה / אמירה יש "תמונת גוף". כשם שדאגה מכווצת, כך יש מחשבה / אמירה עם השפעות מחזקות ומבריאות.

אם נבין, או יותר נכון- נרגיש, את ההשפעה החיובית של משפטים נכונים, אותם אני מכנה "חיזוקים", נחזיר לעצמנו את האפשרות להשפיע לטובה על המצב.

כך ניתן להרגיע פעילות רחמית מוקדמת (צירים מוקדמים), לחזק את ההריון, לעזור לעובר להתפתח ולגדול, לאזן כמות מי שפיר, לעצור דימומים ועוד. כמו כן במצבים של אחרי ניתוחים, הפלות, גרידות, הדרכה זו מזרזת את קצב ההתאוששות של הגוף, בניקוז נוזלים, סיום הפרשות ודימומים, איחוי רקמות ועוד.

חיזוקים לדוגמא שעשויים לשפר את מצבה ולחזק את בריאותה של אשה בהריון:

אמרי לעצמך משפט חיובי שמרפא את הבעיה. אופן הניסוח בהווה ובחיובי:

הנה מספר דוגמאות:

הרחם שלי חזק ויציב ושומר על ההריון , העובר שלי מתפתח מצוין ויש לו את כל מה שהוא זקוק לו.
גופי מחלים ומתאושש במהירות. הלידה שלי מתרחשת בזמן הנכון.

גם כאן חזרי על המשפטים שלך שלוש פעמים ביום לפחות.

נתתי דוגמאות שעשויות להביא לשינוי כאשר מתמידים בתרגול פשוט זה.

ישנם מצבים בהם נדרשת התייחסות יותר אישית ומעמיקה למצב הנפשי של ההריונית, כי אז מגלים קשר בין סימפטום שבגינו התאשפזה לבין מתח נפשי מסויים שהביא לחוסר האיזון הגופני. לאחר טיפול נכון ניתן לראות תוצאות של חזרה לאיזון ולבריאות.

ממה שראיתי בעבודתי עם נשים- חרדיות וחילוניות- תרגול החיזוקים חיזק לא רק את המצב הבריאותי כי אם גם את האמונה והשקט הנפשי. הן מרגישות מחוזקות באופן מיידי באותו רגע. התרגול החוזר היומיומי מחזק את המשאב הפנימי של כל אישה ומאפשר לגוף להבריא ולכל המערכות להתאזן ולתפקד במיטב. כך היא מגיעה ללידה בריאה יותר ואף חווה אותה כחוויה רוחנית.

תרגול נוסף: נשימה:

קחי נשימה ארוכה ודמייני שהאויר נוגע באיבר או באיזור אותו ברצונך להבריא. כך תגבירי את החמצן למקום ותעזרי לו להתחזק, להתאזן ולתפקד במיטבו.

קחי עוד שתי נשימות לאיזור. חזרי על פעולה זו שלוש פעמים ביום לפחות.

אביטל גרינפלד מרדכי - מדריכת הכנה ללידה, דולה, הכנה נפשית ללידה בשיטת קיי, מטפלת גופנפש