במצרים נמשכים התחקירים המבקשים לאתר את המניע שהוביל לפיצוצו לפני ימים אחדים של המטוס הרוסי על אדמת סיני, אך מסקנות הביניים הראשוניות שפורסמו אתמול קבעו כי אכן מדובר בתוצאותיו הטראגיות של פיגוע.
בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס הקברניט ד"ר יוסי שוב, יו"ר האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל, להתמודדותם של אנשי צוות האוויר עם איומי טרור ולשאלת המסוכנות של טיסה בתקופה שכזו ברחבי המזרח התיכון.
בראשית דבריו קובע ד"ר שוב כי ככל שחברת הטיסה מוכרת ומסודרת יותר וככל שיש בה מערכי אחזקה וביטחון מסודרים והנחיות ותקני ביטחון מסודרים, כך יהיה בטוח יותר עבור האזרח הנוסע, וכך בטוח יותר שיגיע בשלום.
עוד הוא מוסיף וקובע כי "ככל שיטוס ממקומות מוסדרים יותר, משדות תעופה מוסדרים כמו נתב"ג, שדות תעופה עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ומעגלי ביטחון שמתחילים הרבה ימים ושעות לפני שהמטוס יוצא לדרכו, כך הוא יהיה בטוח יותר. ככל שיטוס עם טייסים מנוסים יותר שראו מקרים של תאונות ואיומים מכל סוג שהוא כך מצבו יהיה בטוח יותר".
לאחר דבריו אלה על חשיבות ניסיונם האישי של הטייסים נשאל ד"ר שוב באשר למשמעות התרגול הקודם ברגעי איום. "הרבה מאוד מאיתנו בישראל הם בוגרי חיל האוויר שטסו במלחמות ישראל וראו כבר מצבי איום ממשיים על חייהם. אנחנו מתאמנים ונבחנים חמש פעמים בשנה. אנחנו מתרגלים מצבים של איבוד מערכות היגוי ומערכות הידראוליות ואבדן מנוע וכו' על פי סיפורים מהעבר שנכנסים לאימונים הסדירים שלנו.
''יש מצב שבו מטוס איבד את הכנף שלו או את הזנב שלו והמשיך לטוס בעזרת הטייסים הוותיקים. אנחנו מתרגלים זאת לפחות פעמיים בשנה בסימולטור, כשבכל תרגול ותרגול אנחנו מתרגלים עשרה או חמישה עשר תרגולי חירום. אנחנו נבחנים באוויר ונבחנים קוגנטיבית ורפואית. הטייסים מאומנים להתמודד עם מצבי חירום מאוד קיצוניים".
לדברי ד"ר שוב טיסה בחברות הישראליות המוסדרות בטוחה לאין שיעור מטיסה באותן חברות שאותן הוא מגדיר כחצי קיקיוניות וכאלה הטסות לשדות תעופה מקריים שמערכי הפיקוח שם בעייתיים. יש לנו את הפקחים והבקרים הטובים בעולם. מערכי הפיקוח במקומות אחרים בעולם הם לא כאלה".
באשר לאותם אזרחים הבוחרים לטוס בחברות בעייתיות ורעועות אומר שוב כי "רוב האנשים לא יודעים מה הם בוחרים. אדם רגיל מחפש שירות טוב במחיר הכי זול. הוא לא יודע מה מוכרים לו. אנשים קונים ומגלים שהם טסים במטוס של חברה שלישית וטייסים מחברה רביעית. עולם התעופה בעולם הוא מאוד מורכב ולכן אני חוזר ואומר שככל שתטוסו בחברות סדירות יותר עם טייסים ותיקים שעברו הכשרה ומיונים ובשדה תעופה ראשיים כך ייטב לכולנו".
עוד נשאל ד"ר שוב אודות הידע המודיעיני שקיים בעקבות האירוע בסיני – האם מדובר באירוע יחיד או במאפיין של איום ההולך ומתהדק סביבנו? ד"ר שוב משיב ואומר כי "אחד הלקחים מהפלת המטוס המלזי מעל שמי אוקראינה לפני שנה היה שעל המדינות להודיע שאסור לטוס מעל אזורי איום.
''אנחנו מאוד מצפים מהמדינות ומרשויות התעופה האזרחיות שלא לאפשר מעבר מעל אזורים מאוימים או אזורים שנתונים בתקופות מלחמה, ובוודאי שלא לאפשר נחיתה בשדות תעופה מסוכנים. יש מערכות מפותחות שמנסות להגן על המטוסים מהאיומים מהסוג הזה".
"כטייס אני יכול להגיד שגם הנוסע צריך להיות משוכנע שמערכי האבטחה, שאינם קשורים רק לטייס עצמו, הם כאלה שמבטיחים שנעשה הכול כדי למנוע פיגועים שכאלה. מנקודת הראות שלי כשאני מגיע לשדה תעופה מסודר, עושים לנו בדיקות קפדניות כדי שלא בלי כוונה נעביר ציוד או מכשיר בעייתי. אנחנו עוברים את אותן בדיקות שעובר נוסע. במקומות שזה לא קורה אני מודאג. אין סנטימנטים וזה מוצדק שאין סנטימנטים".
באשר להנחיות שלא לאפשר טיסה מעל אזור מלחמה אומר ומבהיר ד"ר שוב כי "בכל מקום בו נשק מגיע לגבהים בהם טס אווירון, שם אסור לטוס. כשמדובר במלחמות באזורי שדות תעופה אז האיסור הוא גם באזורים נמוכים, וכשאלו אזורים עם טילי קרקע אוויר שמגיעים לגובה של שלושים וחמישה עד ארבעים אלף רגל אז אסור לטוס ואנחנו צריכים לסמוך על המדינות וההסכמות בין המדינות שלא יאפשרו לאף אחד לטוס".
את הסכנות והאיומים האישיים שעברו עליו בטיסה חווה ד"ר שוב רק במלחמת יום כיפור כאשר מטוס הקרב שלו חמק מירי. בעולם התעופה האזרחית לא ראה ולא פגש איומים מעין אלה. "אני משוכנע שמדינת ישראל ואל על לא יאפשרו לנו ויעשו הכול כדי שלא נעבור באזורים כאלה".