תרופות
תרופותמשרד הבריאות

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בהצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת הרוקחים, לפיה יוסדרו ויוחמרו הפיקוח והענישה על רוקחים, יצרנים ויבואנים של תרופות, במקרי זיוף, גניבה או שימוש במוצר פגום.

הצעת החוק קובעת עונשי מאסר של עד שלוש שנים והטלת עיצומים כספיים בסך של עד 400 אלף ש"ח על מקרים אלה של "פשיעה פרמצבטית".

ראש אגף האכיפה במשרד הבריאות, מיקי אריאלי, אמר בדיון כי מדי שנה נפתחים מאות תיקים במשטרה, בפרקליטות ובמס הכנסה בשל מכירת תרופות מזויפות, גנובות, או כאלה שהיו אמורות להיות מושמדות.

"כיום מאפשר החוק רק חצי שנת מאסר, ולמשטרת ישראל לא שווה להתעסק בזה", אמר אריאלי.

מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, ד"ר איל שורצברג, הסביר "הכלים החדשים שנותנת לנו הצעת החוק ימנעו פגיעה בבריאות הציבור. אנחנו לא מבקשים להעניש, אלא לפקח".

מנכ"ל הסתדרות הרוקחים, אמיר ניצן, התריע: "בתי מרקחת בקהילה עלולים לקרוס מכובד הקנסות". חנה לאידרשניידר מאיגוד לשכות המסחר הזהירה גם מפני פגיעה כלכלית בחברות תרופות קטנות.

היועץ המשפטי של הסתדרות הרוקחים, עו"ד אייל פלום: "היום אפשר להזמין כל דבר דרך האינטרנט ושם הפשיעה הקשה. החוק הזה מטיל סנקציות כבדות על עניינים אדמיניסטרטיביים שאין בינם לבין פשיעה פרמצבטית שום קשר".

עו"ד נילי חיון-דיקמן מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות: "גם הוראות שנראות קטנות עלולות לגרום לכשלים ולהוביל לתוצאות לא טובות". עו"ד לילך וגנר ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הבהירה: "רוקח ששגה בתום לב לא ייחשב עבריין".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הדגיש כי הצעת החוק חשובה ביותר וכי יפעל לקדם אותה. דיון נוסף בהצעת החוק נקבע ליום רביעי הקרוב.