צבי מזאל
צבי מזאלחזקי עזרא

דבריה הקשים של שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום שקשרו בין מתקפת הטרור בפריז למדיניות ישראל מול הפלסטינים ממשיכים להכות גלים, ולהעלות את מפלס הזעם במערכת המדינית בירושלים.

אחרי התגובות הקשות, ניסינו לברר ראשית, במיוחד לאור ההבהרות שיצאו מהשגרירות וממשרד החוץ השבדי, האם אולי דברי השרה לא הובנו נכון.

צבי מזאל, מי שהיה שגרירה של ישראל בשבדיה, אומר לערוץ 7 כי הדברים הובנו לאשורם, ואפילו התרגום היה מקל מדי.

"היא בעצם נמנעה מלגנות את הפיגועים בפריז, ואמרה שצריך להסתכל על מה שקורה במזרח התיכון, כיצד אנשים סובלים, וזה יסביר את מה שקורה. כדוגמא היא נתנה את הפלסטינים שסובלים ואין להם עתיד, ואפשר להסיק את המסקנה שאם הפלסטינים תוקפים אותנו, ודאע"ש תוקף בצרפת – זה אותו דבר".

מדוע השבדים כל כך מתנגדים לישראל? מזאל מסביר כי "שבדיה לא מגדירה את עצמה כחלק מהעולם המערבי, אלא כמדינה בלתי מזוהה. באופן קבוע ושיטתי היא מגנה אותנו על כל שטות. על כל פיגוע נגדנו, מגנים אותנו, ולא את מה שהורג אותנו. כאשר קוראים את העיתונות השבדית, אם היה פיגוע וצה"ל הרג את המפגעים, הכותרות הם שצה"ל הרג פלסטינים. מעט מאוד קוראים את הידיעה עצמה ומבינים מה באמת התרחש".

הוא מוסיף כי "הכל שם מסולף, ובאופן קבוע הם מצביעים נגדנו בכל מקום. ראש הממשלה החדש יחסית, הדבר הראשון שעשה עם מינויו, היה להכיר במדינה פלסטינית".

מזאל מצביע גם על הבעייתיות שהתמיכה האוטומטית בערבים גורמת לשבדים. "אם אתה בודק את מדיניות ההגירה המוסלמית שלהם, אתה רואה ששבדיה אימצה מדיניות של זכויות אדם על חשבון החברה והביטחון, והיא בעצם נמצאת בדרך להתאבדות".

מסתבר שמדובר בתהליך שהחל לפני עשרות שנים. "שבדיה פתחה החל משנות ה-70 וה-80 את שעריה למהגרים, רובם ממדינות אסלאמיות, בקצב של כ-80 אלף בשנה. אחרי תקופה, ברגע שהמוסלמים התקבצו יחד הם תפסו כוח ואומץ, ובדומה למה שקורה אצלנו, הם לדוגמא, זרקו אבנים על כבאיות שבאו לכבות שריפות ומעשים נוספים כאלה.

''השבדים היו בהלם, אבל אמרו – אנחנו נמשיך לקבל אותם. כיום יש כ-750 אלף מהגרים ואלו מספרים עצומים ביחס למדינה כמו שבדיה. השנה יקבלו עד 200 אלף איש לטענתם, כולם מוסלמים, ללא מקצוע, אבל עם הרבה דרישות ובכוח".

מזאל מציין כי "בחודשים האחרונים שבדיה הגיעה לאפיסת כוחות מבחינת כסף, והודיעה שלמרות הכל תמשיך לקלוט פליטים – כי מדובר במעשה אנושי".

יותר מכך, מסביר השגריר לשעבר, "ראש הממשלה של המדינה אמר שהשבדים רואים את העתיד שלהם במהגרים המוסלמים, משום שאזרחי המדינה מתרבים פחות, והמוסלמים יותר, והם אלו שידאגו לעתיד המדינה".

"בינתיים הם מעלים את מס ההכנסה ומנפיקים אגרות חוב כדי לממן את הפליטים. אם זו לא מדינה מתאבדת שנמצאת בקריסה, אז מה זה?", הוא תוהה.

על רקע מתקפת הטרור בצרפת מסביר מזאל כי "מדובר במדינה עויינת שנמצאת בדרך להתאבדות. היא הראשונה שמאוד רדיקלית בעניין הזה של ההומניות, ואחריה יש עוד מדינות כמו צרפת – ולמרות מה שהתרחש ביום שישי אינני בטוח שמבינים מה קורה. באירופה של היום, עוד כמה ימים ישכחו הכל, עד הקטסטרופה הבאה".

אז מדוע ישראל נשארת בקשר דיפלומטי עם שבדיה? "משום שכאשר אתה מדינה, רצוי להיות ביחסים דיפלומטיים עם מדינות אחרות, שמביאים לידי מסחר, וכלכלה ותרבות. אז ברור שיש נציגות דיפלומטית שלנו שם, ושלהם פה.

"השגריר שם עושה עבודה מצויינת, מתראיין ככל שהוא יכול ומנסה להסביר, אבל הם מסתכלים עליו בצורה מוזרה ועונים לו: 'אתה אינך מבין, אנחנו הומניים, אתם אלה שמשתמשים בכוח'", משיב מזאל.

הוא מציין כי יש עוד סיבות לדאגה עבור השבדים. "אחת התוצאות הקשות של המצב היא שהימין הקיצוני במדינה מתחזק, ובפעם הראשונה בהיסטוריה, לפי סקרי דעת קהל, מפלגתם עוברת את המפלגה הסוציאל דמוקרטית. זו מהפכה ממש".