חנוכה חנוכיה
חנוכה חנוכיהצילום: פלאש 90

לקראת חג החנוכה מופצות ברחבי הארץ אלפי ערכות מיוחדות להדלקת חנוכיות משותפת לשכנים דתיים וחילוניים.

מאחורי המיזם עומד ארגון 'קרוב ללב' ובשיחה עם ערוץ 7 מספר סמנכ"ל הארגון, יעקב נמן, על המגמה הפשוטה והמקרבת שמאחוריו.

הערכה עצמה, מספר נמן, כוללת חנוכייה, נרות, סביבון ומשחק משפחתי. הערכות שמחולקות בחינם על ידי אלפי פעילים מיועדות למסירה כשי לחג לשכנים שאינם דתיים כאשר המטרה היא הדלקה משותפת ויצירת קשר בין דיירי הבניין, "מאוד פשוט ומתבקש", כלשונו.

נמן מציין כי סקרים מלמדים ש-90 אחוזים מעם ישראל מדליקים חנוכיות ואת האירוע הלאומי הזה מבקשים בארגונו למנף לערכי אחווה נוספים. עד כה הונפקו לשם כך 13.000 ערכות שיצאו כבר בדרכן לאלפי פעילים שיקבלו אותן ב-130 מוקדים ברחבי הארץ.

המבצע המדובר מתקיים מזה שלוש שנים ולא רק בחג החנוכה אלא בכל חג וחג, "כל חג הוא הזדמנות למפגש", כלשונו של נמן שנשאל אם לא קרוה מצב בו פעילים נתקלים בסירוב לקבל את הערכות, בתחושה שמישהו אולי מבקש לכפות עליהם אקט דתי שאינם חפצים בו. לדבריו "למרבה ההפתעה זה כמעט ולא קורה. רק במקרים בודדים. כשדופקים על הדלת של השכן אנחנו פונים כדי להיפגש והחנוכייה היא רק התירוץ. החגים זה הזמן שלנו להתחבר אל האחים שלנו. זה מה שמאחד אותנו כעם ישראל".

לדבריו אמנם "בפעם הראשונה יש פרפרים בבטן, אבל מיד אחרי הפעם הראשונה רואים שזה פשוט. הלבבות נפתחים, מתקיימת שיחה קולחת, מזמינים פנימה או לפחות מקיימים שיחה לבבית בכניסה".

עוד מוסיף נמן ומספר על מקרים בהם הגעתו של הפעיל ובידו הערכה מהווה הפעם הראשונה בה מתוודעים השכנים לקיומה של המצווה. מדובר בדרך כלל בעולים חדשים לדבריו "אלו המקרים המרגשים ביותר. זו ההזדמנות לספר ואולי להדליק נרות בפעם הראשונה בחיים".

בארגונו של נמן מלקטים את סיפורי הפעילים לאחר החג וסיפורים אלה, כדבריו, הם שנותנים כוח להמשך והרחבת המבצע בשנה הבאה ובחג הבא. הוא מזכיר כי רק לפני שלוש שנים החל המבצע עם 300-400 פעילים בלבד, ואילו היום מדובר בלמעלה מ-4000 כי "זו פעילות טבעית ופשוטה. אנחנו הרי חיים ביחד והכי טבעי זה לבוא אל השכנים ולומר שאנחנו השכנים מלמטה ורוצים להיפגש".

"קשר שכנים הוא קשר טבעי, אבל צריך את האקט המעשי הזה שבלעדיו אנחנו יכולים לגור שנים דלת מול דלת בלי להכיר אפילו בשם. להגיד רק שלום במעלית... אז צריך לאזור מעט אומץ, לצאת מהבית ולדפוק בדלת, ואחרי מפגש אחד הדברים מתגלגלים והפגישה הבאה במעלית תהיה שונה.

''מגיעים אלינו סיפורים ממשפחות דתיות וחילוניות על שינוי באווירה בבניין כולו, פתאום יש דיבור והיכרות. יש אחווה ואהבה, מה שאנחנו צריכים לא רק במצבי קושי ומשבר אלא גם בשגרה".