בניין, דירות, נדל"ן
בניין, דירות, נדל"ןצילום: iStock
רישום זכויות במקרקעין בישראל מתבצע מול אגף הפועל תחת משרד המשפטים. נסח הרישום נקרא בעבר "טאבו" והכינוי דבק בו עד היום, אך לאורך הדרך חלו לא מעט שינויים בפרוצדורה הבירוקרטית הזו. הנה כמה פרטים שיעשו לכם סדר

נכסי מקרקעין בישראל מוגדרים מתוקף חוק משנת 1969. החוק מתייחס למקרקעין בתור קרקע, כל הבנוי והנטוע עליה וכל דבר המחובר אליה בצורה קבועה או זמנית. לפי החוק הבעלות על מקרקעין היא זכות להחזיק בנכס ולעשות בו שימוש, לרבות העומק שמתחת לקרקע (כגון מחצבים) והתחום שמעליה (טיסה). עם זאת, החוק קובע כי המדינה שומרת לעצמה את הזכות על המשאבים הטבעיים שלה ובסמכותה להפקיע את הקרקע.

רישום זכויות במקרקעין בישראל הוא נושא סבוך המציין את אופי קביעת הבעלות. הרישום וקביעת הבעלות על מקרקעין נעשה על פי שיטת טורנס, שמבוססת על עקרונות השיקוף, מסך המרשם והשיפוי. יחד עם זאת, 5% מהקרקעות בישראל טרם מופו והוסדרו ולכן מתקיים גם רישום ציבורי של עסקאות מקרקעין.

מי אחראי על רישום זכויות במקרקעין ולמה קוראים לזה טאבו?

בני זוג נשואים שמתכננים בעזרת השם להרחיב את המשפחה צריכים לקחת משכנתא ולדעת כיצד מתבצע הרישום במקרקעין. הגורם האחראי על מרשם מקרקעין בישראל הוא אגף של משרד המשפטים. האגף מפעיל 9 לשכות רישום מקרקעין איזוריות ועוד 3 שלוחות. ברמה המעשית, המשמעות היא שלרוב יש צורך בנסיעה ללשכת הרישום האיזורית על מנת לבצע שינויים בנסח טאבו או לבקש אישורים מיוחדים. בנוסף, יש להבחין בין הבעלות על קרקעות בתחומי הקו הירוק לבין שטחי יהודה ושומרון.

תהליך הסדרת המקרקעין נקרא "טאבו" בגלל תקופת השלטון העות'מאני בארץ ישראל. התהליך התחיל באמצע המאה ה-19, הוא נמשך בתקופת המנדט הבריטי ולאחר מכן יושם בשיטות שונות עם ולאחר הקמת המדינה. לאורך השנים עברו 95% מהקרקעות במדינת ישראל תהליך הסדרה של רישום בטאבו, 4% נמצאים בתהליך הסדרה בימים אלו ועוד 1% לא עברו כל הסדרה.

איך בודקים מי הם בעלי הנכס?

השימוש העיקרי בטאבו הוא לצורך בדיקת זכויות בפנקסי מקרקעין. מומלץ לבדוק מי בעל הזכויות בנכס ולוודא שמי שמציג את עצמו בתור הבעלים החוקי והיחיד של הנכס, אכן מופיע כך לפי רישומי משרד המשפטים. המידע על בעלי מקרקעין בישראל מרוכז בדף המכונה "נסח רישום מקרקעין" כל אזרח יכול לקבל נסח רישום ובו פרטי נכס כלשהו מפנקסי המקרקעין, כל עוד יש בידו את פרטי הנכס: גוש וחלקה, ובבית משותף גם תת חלקה. נסח הרישום ניתן בתמורה לתשלום אגרה שעומדת כיום על 11 ש"ח.

נסח הרישום המקוון הוא קובץ חתום בחתימה אלקטרונית ומאובטחת. אפשר לגשת אליו דרך אינטרנט כשר והוא מקבל מעמד של מקור כל עוד הוא נשמר בתצורה דיגיטאלית. משרד המשפטים מעודד את הציבור להשתמש בנסח הרישום המקוון, כדי לחסוך זמן רב של המתנה בתור ולמנוע הוצאות מיותרות על גיוס כוח אדם. עם זאת, לא יאושר החזר אגרה לאחר התשלום במקרה שהנתונים המוזנים על ידי המבקש אינם תואמים את המבוקש. לעזרה בשימוש בשירות ולתמיכה טכנית ניתן לחייג לטלפון 03-9765200.

לסיכום, טאבו הוא המונח המקובל בישראל כאסמכתא לרישום מקרקעין. הגדרת מקרקעין מבוצעת על פי חוק משנת 1969, אך המדינה עורכת לא מעט שינויים במטרה להקל על האזרחים ובעלי נכסים. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי רישום בטאבו ולבחון את הנושא גם בהתנהלות מול בנקים וגופי סיוע כלכלי.