דני דיין
דני דייןצילום: ניסים לב

יו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין, שמונה באוגוסט לשגריר ישראל בברזיל, מעריך את ראש הממשלה בנימין נתניהו על שמינה אותו לתפקיד אך רומז כי משרד החוץ לא עושה מספיק כדי ללחוץ על ברזיליה לתת את הסכמתה למינויו.

המינוי מעוכב יותר מארבעה חודשים ודיין חושש שמדובר בתקדים ולפיו אזרחי ישראל שמתגוררים באיו"ש לא יוכלו לבצע בעתיד שום תפקיד דיפלומטי מטעם המדינה.

"משרד החוץ, כולל שר החוץ שהוא גם ראש הממשלה, סבורים עד הרגע הזה שהדרך להתמודד עם המצב שנוצר היא במדיניות של 'שב ואל תעשה' מתוך הנחה שבסופו של דבר, כמו בבדיחה היהודית המפורסמת, או שהכלב ימות או שהפריץ ימות", אמר דיין. "אני לא מוציא מכלל אפשרות שיש גם גורמים שמקווים שאני אהיה או הכלב או הפריץ ופשוט אודיע שאני מסיר את מועמדותי ואפתור להם את הבעיה".

בראיון לברק רביד בעיתון "הארץ" הבהיר דיין כי הוא לא יודע אם יתמנה לבסוף לתפקיד, אך זה לא מה שמדאיג אותו. "זה אפילו היה מקל עלי מאוד אם לא. אבל אני נלחם בשביל השגריר המתנחל הבא. מבחינה מצפונית ואידיאולוגית אני לא מוכן להרשות לעצמי להיות זה שיוצר תקדים שתושב יהודה ושומרון או אפילו יו"ר מועצת יש"ע לא יכול לייצג את ממשלת ישראל בחו"ל.

"התגובה הישראלית למקרה הנוכחי קובעת את התייחסות המדינה המארחת לשגריר הבא מיהודה ושומרון שימונה, או חלילה מקבעת את המציאות שבה מאות אלפי ישראלים פסולים לשמש כשגרירים בגלל מקום מגוריהם וישראל משלימה עם זה", אמר.

דיין הדגיש כי הממשלה היתה יכולה לפעול אחרת לטובת מינויו, במיוחד לאור העובדה שהפלסטינים מנהלים קמפיין אגרסיבי נגדו. "לבטח אפשר היה לעשות דברים אחרת", אמר. "אני לא רוצה להרחיב על כך, אבל לצערי מחלק מהמסרים שהועברו לברזילאים מגורמים רשמיים בירושלים הם היו יכולים להבין שישראל מבינה את התנגדותם למינוי".

"אני חושב שאפשר עוד להציל את המינוי אבל זה ידרוש פעולות. ישראל צריכה להחליט אם עיכוב אישור מינוי של שגריר על רקע היותו מתנחל זה אירוע מדיני שמחייב פעולה או לא. זו החלטה שרק ראש הממשלה יכול וצריך לקבל. זו עליית מדרגה. כבר לא מסמנים כאן מוצרים, אלא מסמנים אנשים. אסור שישראל תעבור לסדר היום ותסייע ליצור את התקדים הזה. בעניין סימון המוצרים ישראל הגיבה בחריפות אבל כאן היא עוד לא הגיבה. אני משאיר זאת כסימן שאלה פתוח".