מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדי
מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדיצילום:רויטרס

מנהיג דאע"ש, אבו באכר אל בגדדי, משגר איומים לעבר ישראל, אך מסתבר שיש מי שרואים דווקא באיומים אלה עדות נוספת לחולשתו של הארגון בראשו הוא עומד.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומרת ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית לתנועות מוסלמיות רדיקאליות באוניברסיטאות בר אילן וחיפה כי בכל קושי שבו נתקל ארגון מוסלמי קיצוני נוח לו להיטפל לישראל ולסכסוך עם הפלשתינים ובכך לקצור דיבידנדים הסברתיים בעולם הערבי.

"הסוגיה של ישראל והפלשתינים היא נקודה שקל להיטפל אליה. כלומר לא משנה באילו בעיות נתקלות תנועות רדיקאליות מוסלמיות, כשיש בעיה או קושי בהתקקמות ליעדים שהם הציבו בפני עצמם, כלומר קושי בכיבוש שטח נוסף או המשך הפעילות הטרוריסטית במרחבים שנחשבים כאויבי האיסלאם, בכל קושי שכזה הסוגיה של ישראל היא סוגיה שקל להפוך אותה לשעיר לעזאזל".

להערכתה אל בגדדי "מגיע למקומות האלה מתוך תחושה שהוא נמצא בפני מכשול כלשהו. דאע"ש במצב לא פשוט לפעילים ולהנהגה". לדבריה המשך התקדמותו של הארגון תלוי בהרבה נסיבות ולא כולן מתיישרות על פי מטרות הארגון ומנהיגיו. "אין אפשרות להיכנס עם תקשורת מבחוץ אליהם, ולכן אנחנו לא מודעים לבעיות פנימיות שיש שם", מעירה ליסננסקי המוסיפה ומעריכה כי במציאות מעורפלת שכזו "קל להסביר את האיום של דאע"ש דווקא מתוך ההבנה שהם לא יהיו הראשונים שיפנו "לטפל" בנושא הזה של ישראל".

ד"ר ליסננסקי מוסיפה ומציינת כי "לגבי האידיאולוגיה – אנחנו משווים בין דאעש לאלקעידה תוך הבנה שההבדל הוא שדאעש שואפים מצליחים לבנות מדינה איסלאמית היום מבלי להתפשר על דברים. עבורם הניסיון האידיאולוגי של אלקעידה לבנות חאליפות איסלאמית לאחר שיטופלו כל הסכסוכים של האיסלאם מול המערב, המטרה הזו רחוקה מדי ולכן הם פנו לבניית מדינה כזו עוד לפני ההתמודדות עם סכסוכים מול המערב.

מבחינתם הקמת המדינה האיסאלמית היא הניצחון על אלקעידה, אבל כאשר הם נתקלים בבעיות שנוצרות מיישום האידאולוגיה שלהם חשוב להם להשתתף בכל סכסוך של העולם המוסלמי מול המערב, ואת העימות עם ישראל הם רואים ככזה. לכן, ניתן להבחין בשינוי בגישה דווקא מתוך הקושי. מתוך הקושי הם חוזרים לאידיאולוגיה של אלקעידה".

מדגישה ומציינת ד"ר ליסננסקי כי ההערכות באשר לחולשתם של אנשי דאע"ש אינן נובעות רק מהתבטאותו זו של אל בגדדי, אלא מהצטברות נתונים נוספים. "אנחנו מודעים לכך שיש קושי בהתפשטות. ההתפשטות המטאורית שלהם נעצרה. הם מתקשים בכיבוש שטחים נוספים בסוריה מכמה סיבות, וצריך במקביל לנהל את המדינה שהקימו, לכן הפיכת העולם לחאליפות איסלאמית היא משימה שקשה להם להשים אותה כעת ולכן הם פונים לאפיקים הקלים יותר וזה האיומים כלפי ישראל".

עם כל זאת מקפידה ליסננסקי לומר כי אין לראות בדברים ערובה לכך שאיומי דאע"ש יסתכמו באיומים בעלמא ויתכן בהחלט שהם יגיעו למחוזותינו, כדבריה. "לא צריך לשלול את האפשרות הזו. זו אפשרות הגיונית אבל צריך להבין שזה קורה מתוך חולשה ולא מתוך כוח. כאן אופי הפעילות ישתנה. זה לא יהיה אטרקטיבי מבחינתם באופן הראוותני שלהם".

ומה באשר לתגובה וההיערכות הישראלית? ד"ר ליסננסקי קובעת כי "אנחנו מגיבים באופן הכי הגיוני להגיב. כוחותינו ערוכים למפגש עם דאעש. את זה אפשר להבין מהרבה ידיעות שיצאו כבר לתקשורת ושום דבר לא סודי בעניין הזה", היא אומרת ומציינת כי הדגש כעת הוא על הגבול הדרומי, הגבול עם מצרים, משם עשויה להיפתח הרעה.