עוברת לירוחם. עיר הבה"דים מוקמת
עוברת לירוחם. עיר הבה"דים מוקמתצילום: פלאש 90

70 אלף ש"ח לקצין ו- 200 אלף ש"ח למשפחה, אלו חלק מהמענקים שמכינים בצה"ל למשפחות אנשי הקבע שיעברו לנגב, במסגרת העברת בסיסי המודיעין והתקשוב.

נתונים אלו נחשפו היום (שני) בדיון בנושאה בוועדה לביקורת המדינה. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) "חשוב לבדוק את התהליך תוך כדי ביצועו ולא לבכות על הליקויים בדיעבד. זהו מהלך מבורך ומכריע, שאמור להביא לאזור צמיחה כלכלית וחברתית, אך יש להיערך לקליטת אנשי הקבע ומשפחותיהם מבחינת מגורים, ותשתיות חינוכיות, בריאותיות ותחבורתיות".

"הכיוון חיובי אך ההכרעות הדחופות, תוך שיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה – נחוצות כדי לא לעכב את המעבר בצורה חלקה", הוסיפה.

תא"ל (מיל.) יוסי ביינהורן, נציג מבקר המדינה ציין כי "זה איננו רק מיזם של מערכת הביטחון אלא בעל משמעות לאומית, רוחבית, לכל המערכות בדרום הארץ. האחריות מתחלקת בין כמה וכמה משרדי ממשלה, ויתכן כי המיזם יתקדם מבחינה מסוימת ויתנהל בעצלתיים מבחינות אחרות".

לדבריו, המבקר חשף בדו"ח שלו, עיכוב במקור המימון להעברת יחידות המודיעין והתקשוב לנגב בהיקף של 19 מיליארד ש"ח. עוד טען כי התמיכה באוכלוסיית משפחות אנשי הקבע  בהיקף 3.2 מיליארד ש"ח שנקבעה ע"י מערכת הביטחון טרם אושרה ע"י האוצר ולכן נוצרה אי-ודאות בהבטחות אלו, וגם חלק מתשתיות התחבורה ההכרחיים טרם החלו, כיוון שטרם סוכם תקציבם.

חזי משיטה, מנהל מעבר צה"ל לנגב במשרד הביטחון, השיב כי כל המימון למיזם אושר ע"י האוצר, בהתאם לביצוע, כתקציב ייעודי – חיצוני לתקציב הביטחון. לדבריו, כבר היום משרתים כ 30 אלף חיילים ומעבר קריית הדרכה, אגף המודיעין וקריית התקשוב יוסיף 30 אלף נוספים, מתוכם כ-7,000 אנשי קבע.

משיטה ציין כי סוכמה מסגרת כללית בלבד לתמיכה באנשי הקבע, מענקים לקצינים מבוקשים בהיקף של עד 70 אלף ש"ח, ועוד, ובחודש הקרב אמור לסכם עם האוצר, את המענק בהיקף של כ- 200 אלף ש"ח למשפחה שתבחר לעבור לאזור, ותגור בו לפחות חמש שנים. הוא הוסיף כי עד שיושלם המענה התחבורתי הכולל, שיוצג בחודש הקרוב ע"י משרד התחבורה, מממן משרד הביטחון הסעות ישירות לבסיסי הנגב מ-19 מרכזים בארץ.

משיטה הזהיר, "כוחות השוק לא יעשו את שלהם, ועל משרדי הממשלה להכין מאות יחידות-דיור להשכרה לתקופת מעבר הבסיסים". לדבריו, קריית ההדרכה שתיבנה ליד רמת חובב נבדקת היום ומנוטרת מבחינת זיהומים ואיכות הסביבה.

לעומתו, האשים ח"כ  מאיר כהן (יש עתיד) כי "המעבר של צה"ל לא מעיר את הנגב. נתנו לאנשי הקבע בית בעומר בפחות ממיליון ש"ח כאשר מחירו למעלה מ-3 מיליון ש"ח, אך הם ממשיכים לגור במרכז הארץ – וכל הבתים בעומר מושכרים על ידם. לדימונה, ירוחם, באר שבע ואופקים - טרם הגיע ולו איש קבע אחד".

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) הוסיף כי בתשתית הרכבות כיום, אין שום בעיה לאנשי הקבע לשרת בנגב ולהמשיך להתגורר בתל אביב או ראשון לציון.

לדברי אל"מ ירון כהן, ראש מחלקת התכנון באגף כוח האדם, מי שישרת בקבע באגף המודיעין או התקשוב ישהה כ 25 שנה באותה היחידה, ולכן הכנת המעטפת עבורם ומשפחותיהם – תביא למעברם לסביבת הבסיס. נעה אבירם, נציגת משרד התחבורה הוסיפה את התכנית להוספת רכבות ואוטובוסים, ולדבריה תדירות האוטובוסים לבסיסים היא בהתאם לאכלוסם.