ח'ירבת מרג'ם
ח'ירבת מרג'םצילום: רגבים

באתר העתיקות ח'ירבת מרג'ם הסמוך ליישוב כוכב השחר נמצאו ממצאים ארכיאולוגים מתקופת המקרא ואף מערכת של מחילות מסתור משלהי תקופת בית שני ומרד בר כוכבא.

בשל עובדה זו שלטונות המנדט הבריטי מצאו לנכון להכריז עליו על המתחם הייחודי כאתר ארכיאולוגי מוכרז במהלך ימי מלחמת העולם השניה.

לפני כעשור החלו עבריינים ערבים המתגוררים בסביבה לבנות בתוך האתר הקדום בתי מגורים ומבנים חקלאיים, תוך הרס מסיבי של שרידי העתיקות, באמצעות תנועה ועבודה של כלים הנדסיים כבדים.

מעבודות הבניה נהרס ונפגע רוב רובו של האתר הארכיאולוגי, כתוצאה מחשיפת העתיקות במקום ובשל הסרת שכבות ושרידים קדומים.

לפני כמחצית השנה - בעיצומם של ימי השבעה לאחר הירצחו של מלאכי רוזנפלד הי''ד - הוקם בית חדש ובלתי חוקי באתר המשקיף על זירת הפיגוע. סביב הבית החדש אף הוקמה גדר אבנים גדולה, שככל הנראה נלקחו מאתר העתיקות עצמו.

מאחר והמתחם כולו מצוי בתוך שטח C ונמצא תחת שליטה ישראלית מלאה, פנתה תנועת 'רגבים' למנהל האזרחי בדרישה למנוע את המשך הרס האתר והבניה הבלתי חוקית בתחומו, ולנקוט בהליכים פליליים כנגד העבריינים. זאת בהתאם לחוק העתיקות האוסר על כל פעילות בניה בתחומי אתר ארכיאולוגי ואף בהתאם לחובה המקובלת במשפט הבינלאומי המנהגי – לפיו יש להגן ולשמור על אוצרות תרבות וארכיאולוגיה.

במנהל האזרחי כלל לא השיבו לפניות החוזרות ונשנות שנשלחו במהלך החודשים האחרונים. לאחרונה, ובעקבות ההתעלמות הממושכת, עתרה 'רגבים' לבג"ץ כנגד המנהל האזרחי שאיננו מונע את המשך השמדת אתר העתיקות. 

עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון מדגישים בכתב העתירה, כי למרות המשמעויות הנרחבות והאקוטיות שיש להריסת האתר הארכיאולוגי, במנהל האזרחי לא טרחו לפעול לשם מניעת הריסתו או לשיקומו.

"לצערנו אין בתגובה זו כל חדש", אמרו. ''עבריינות הבנייה של האוכלוסייה הפלשתינית באזור זה, נהנית מסיוע בעקיפין (אם לא בפועל ממש) של רשויות החוק... עברייני הבניה יודעים בידיעה ברורה כי הרשויות לא ינקטו נגדם בכל הליך שהוא, ואף אם ינקטו נגדם בהליך הרי שבסופו של דבר לא יפעלו למימוש צווי ההריסה נגדם. ממכלול הנתונים מצטיירת תמונה עגומה על מצב שלטון החוק באזור, תמונה חמורה שבשום אופן אין להשלים עמה". 

"בשנים האחרונות אנו עדים להרס שיטתי ומתמשך מצד עבריינים פלשתינים כלפי מספר עצום של אתרים ארכיאולוגיים בכל רחבי יהודה ושומרון", מוסיף עובד ארד, מנהל אגף השטח ב'רגבים'. "לא מדובר בבניה בלתי חוקית 'סתם כנהוג במגזר הפלשתיני ביו"ש, אלא בהריסה מכוונת של אתר ארכיאולוגי בן אלפי שנים.

''הבניה בתוך אתר עתיקות מוכרז היא לא רק מעשה בלתי חוקי, אלא גם ניסיון למחוק ולקעקע את ההיסטוריה היהודית. עם שחפץ בעתיד, חייב לשמור בהווה על העבר שלו", אמר.

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: ''עתירה הוגשה לבית המשפט בנושא, עמדת המנהל האזרחי תימסר בבית המשפט העליון כמקובל''.