ביצים מוברחות
ביצים מוברחותצילום: חטיבת דובר המשטרה

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום (א') בהצעת חוק שתבטל באופן מוחלט החזקת תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים.

על פי ההצעה, יוחזקו תרנגולות אך ורק בלולים פתוחים המכונים "לולי חופש", וזאת בכדי לאפשר תנאי מחיה נוחים יותר עבור התרנגולות.

ארגון "חותם" הוציא דף עמדה המתנגד להצעת החוק, אולם תומך בחקיקה שתגדיל את "כלובי הסוללה" - דרך הגידול הנפוצה ביותר של תרנגולות. על פי ''חותם'', אם תאושר הצעת החוק לביטול הכלובים באופן מוחלט, הדבר עלול לפגוע בצורה קשה במגדלים, ולייקר בצורה משמעותית את עלות הביצים בישראל ובכך יפגע בצורך בסיסי של האדם.

"הצעת החוק הנוכחית משרתת את האג'נדה של ארגוני בעלי החיים המדברת על כך שבעלי החיים שווים באופן מוחלט לאדם", אומר אבנר פורת מארגון ''חותם''.

"על פי ההלכה היהודית בעלי החיים נועדו לשמש את האדם, כמובן באופן הוגן וללא התאכזרות או התעללות. התוצאה של הצעת החוק הנוכחית היא חיסול ענף הביצים בחקלאות הישראלית והעלאת מחיר הביצה באופן שיפגע משמעותית בצרכן הישראלי".

בארגון מדגישים כי "מבדיקה שנעשתה על ידי צוות מקצועי במשרד החקלאות  עולה, כי שיטת הגידול אשר מביאה לידי ביטוי את צרכי האדם בצורה המיטבית הינה גידול התרנגולות בכלובי סוללה תוך הגדלת השטח למטילה מ350 סמ"ר ל-550 סמ"ר. כמו כן הדבר ייתן מענה סביר לרווחת העוף, לעומת לולי חופש שהיתרון המשמעותי היחיד שלהם הוא היכולת של המטילה לבטא התנהגויות טבעיות. 

בנוסף לכך, קיימת התנגדות עקרונית של אנשי המקצוע לשימוש בלולי חופש, בשל העובדה שבלולים אלו קיים חשש משמעותי להתפרצות מגפת שפעת העופות".

ב''חותם'' מציינים כי "החזקת בעלי החיים במשקים חקלאיים טומנת בחובה שאלות ערכיות, שעיקרן האפשרות לקיים משק חקלאי רווחי אל מול הפגיעה ברווחתם של בעלי החיים".

"לאדם הראשון נאמר 'ורדו בדגת הים ובעוף השמים'. משמעותה של רדייה זו הינה שליטה על בעלי החיים. על פי ההלכה, אין מניעה בעצם החזקת בעלי החיים ושימוש בהם לצרכיו של האדם, גם אם הדבר כרוך בסבל מסוים לבעלי החיים. עם זאת, ישנם כמה עקרונות ותנאים להחזקת בעלי חיים לצורך האדם: החזקה שאינה גובלת באכזריות, צורך משמעותי ומועיל לחלק נרחב מהאוכלוסייה, ותנאי החזקה פיזיים סבירים, כגון הגנה מפגעי מזג האוויר, גשם, רוח, שמש וכדומה, וזאת בנוסף לטיפול רפואי רציף בבעלי החיים ללא הזנחה".

בארגון מדגישים עוד כי יש לוודא כי שיטת הגידול אותה בוחרים היא השיטה שבראש ובראשונה עונה כראוי על צרכי האדם הן מהבחינה הבריאותית, והן מהבחינה הכלכלית, ובנוסף לכך ממזערת את הפגיעה בבעלי החיים. "בהקשר לכך יש לבחון את זמינות הביצה ואיכותה, עלויות הגידול, ורווחת העוף ובריאותו, ועוד", אומרים ב"חותם".