"מפחד שאפול ויהיה חילול השם". יעקב ליצמן
"מפחד שאפול ויהיה חילול השם". יעקב ליצמןצילום: Miriam Alster | FLASH90

1. אפשר להעריץ אותו. אפשר לתעב אותו. אי אפשר להתעלם ממנו. גם אי אפשר להתעלם מכובעו החסידי השחור שניצב תדיר על ראשו. בגלל הכובע. למרות הכובע. ליצמן והכובע תמיד יהיו שם, בפולמוס הציבורי, בשיח הפוליטי המבעבע ברחוב הישראלי.

בשבוע שעבר דורג איש יהדות התורה ושר הבריאות יעקב ליצמן במקום הראשון בסקר שביעות הרצון של הערוץ השני עם שיעור שביעות רצון של 56%. זהו מספר גבוה למדי לשר בממשלה, גבוה במיוחד לאישיות חרדית המייצג ציבור שבהוויה הישראלית נמכר כסחטן, פרזיט ונטול השכלה.

בראיון שהעניק ל'כלכליסט' נשאל ליצמן האם הוא מרוצה מהסקר המחמיא. "כן. מה אתה רוצה, שאני אשקר לך? כולם אוהבים קומפלימנטים", השיב ליצמן אך סייג: "אבל כגודל הקומפלימנטים, וככל שזה גדול ויפה, כך גדול החשש שלי שחס וחלילה ביום אחד אני יכול ליפול ויהיה חילול השם. זה בהחלט חשש שלי. יש לי מזה דפיקות לב".

בשנת 1999 נבחר ליצמן לראשונה לכנסת. עם המיומנות הפוליטית שרכש במחיצת שני קודמיו ידע לרקום בריתות פוליטיות שסייעו בעדו לסייע לציבור שולחיו
ואולי זה סוד הקסם האישי שלו.

2. ליצמן, כיום בן 67 אבא וסבא ואפילו סבא רבא, נולד במחנה עקורים בגרמניה להורים ניצולי שואה מפולין שנמנו בכלל עם הזרם הליטאי.‏ כשהוא בן שנתיים היגרה משפחתו לארצות הברית ולימים השתקעה בבורו פארק החרדית בברוקלין. בגיל 17 עלה לישראל להמשך לימודיו התורניים בישיבת כוכב מיעקב - טשיבין בירושלים.

במרוצת השנים יצר העסקנות החל לדבוק בו. הוא החל להתקרב לאדמו"ר מגור באותם ימים, הרב שמחה בונים אלתר זצ"ל, ורכש את אמונו. לאחר שכיהן במספר תפקידים ציבוריים החל ללוות בכנסת את חברי הכנסת בסיעת אגודת ישראל, אברהם יוסף שפירא ובהמשך אף את נציג גור בכנסת משה זאב פלדמן שכיהן לאחר ה'תרגיל המסריח' כיו"ר וועדת הכספים מטעם הסיעה החרדית.

בשנת 1999 נבחר ליצמן לראשונה לכנסת. עם המיומנות הפוליטית שרכש במחיצת שני קודמיו ידע לרקום בריתות פוליטיות שסייעו בעדו לסייע לציבור שולחיו בכל הנוגע לתקציבי עולם התורה ושימור מעמדו של בן הישיבה, לצד חוקים רבים שחוקק שהקלו על השכבות החלשות ואפשרו למוסדות חינוך פרטיים להגדיל תקציביהם. בהמשך אף כיהן ליצמן פעמיים בתפקיד יו"ר וועדת הכספים של הכנסת.

3. לצד היותו פוליטיקאי משופשף בכנסת, כיו"ר אגודת ישראל ניהל ליצמן במהלך העשור הקודם מערכות פוליטיות קשות בזירה הפנים-חרדית, ואף בתוך ביתו שלו – אגודת ישראל.

אחת המערכות הרשומות על שמו היא התבוסה שהנחיל לעמיתו בסיעה, ח"כ מאיר פרוש, שהתמודד באותם ימים על ראשות עירית ירושלים מול ניר ברקת. כנקמה על הברית הפוליטית שרקם פרוש עם אנשי דגל התורה להלאמת סמכויות רשת החינוך 'החינוך העצמאי' מהאנשים המזוהים עם חסידות גור וליצמן, הוביל האחרון להתנגדות גורפת של חסידות גור למועמדותו של פרוש, דבר שבסופו של יום הוביל להפסד מועמדה של יהדות התורה בירושלים לטובת ניר ברקת.

גם לאחר שאולמרט פרש וציפי לבני החלה לנהל משא ומתן קואליציוני וכדי למנוע הליכה לבחירות, ליצמן, הנחשב כמחזיק בעמדות ימניות בזירה המדינית, דרש מאנשיה התחייבות לפיה ירושלים לא תעלה בכל צורה במשא ומתן המדיני, התחייבות שלבני התקשתה לספק
ערב הקמת ממשלת נתניהו השניה ביקש ליצמן לקבל בשלישית את תפקיד ראשות וועדת הכספים, אולם בהצבעה פנימית שהתקיימה בחדר סיעת יהדות התורה, סירב ח"כ פרוש לצדד במתן התפקיד לעמיתו, והתפקיד הועבר לח"כ גפני. בעקבות כך מונה ליצמן ב-2009 לראשונה לתפקיד סגן שר הבריאות (במעמד שר).

4. ליצמן נחשב כפוליטיקאי עקשן אך כזה הקשוב לפשרות במשאים ומתנים. במסגרת המשאים ומתנים הקואליציוניים שהתנהלו לאורך השנים בין הממשלות הקודמות ויהדות התורה, יורד ליצמן כיו"ר סיעת יהדות התורה לפרטים הקטנים בנושאי הליבה החשובים למגזר החרדי ויחד עם עמיתיו ביהדות התורה ממקסם את תביעותיו לטובת הציבור החרדי.

בממשלת אולמרט יהדות התורה נותרה מחוץ לקואליציה מאחר ואולמרט סירב לבקשתו להעלות את תקציב קצבאות הילדים. למרות שיו"ר 'דגל התורה' בשעתו, הרב אברהם רביץ ז"ל, סבר שאין טעם להתעקש על כך, דעתו של ליצמן הכריעה בסופו של יום והסיעה החרדית נותרה מחוץ לקואליציה.

גם לאחר שאולמרט פרש וציפי לבני החלה לנהל משא ומתן קואליציוני וכדי למנוע הליכה לבחירות, ליצמן, הנחשב כמחזיק בעמדות ימניות בזירה המדינית, דרש מאנשיה התחייבות לפיה ירושלים לא תעלה בכל צורה במשא ומתן המדיני, התחייבות שלבני התקשתה לספק.

מנגד, במהלך הדיאלוג שהתנהל ערב התקציב האחרון בין ליצמן לאוצר, נעתר הראשון לפשרה סביב הגדלת קצבאות הילדים, כשמחצית מהסכום שהובטח לסיעת יהדות התורה ערב כינון הממשלה הנוכחית, הועתקה ל'תכנית חיסכון' לכלל ילדי ישראל עם הגיעם לגיל 18.

5. במשרד הבריאות נתפס ליצמן כרפורמטור. לאחר שחזר אליו בקדנציה הנוכחית לסיבוב שני, והפעם, בהוראת בג"ץ, כשר לכל דבר, הצליח ליצמן במסגרת התקציב האחרון להביא תוספת של כמיליארד שקל ממשרד האוצר למערכת הבריאות לשנים הקרובות. במקביל אף הרחיב את טיפולי השיניים לילדים במסגרת סל הבריאות – רפורמה שנבלמה בתקופת קודמתו יעל גרמן.

הוא נחשב כמי שיודע להתנהל נכון מול פקידי האוצר ואף להתחבב על ראש הממשלה נתניהו. מלבד הישגיו הבולטים במהלך החודשים האחרונים השיג ליצמן 21 רישיונות נוספים למכשירי MRI ובוועידת “כלכליסט” שהתקיימה לפני ארבעה חודשים קרא לכל מי שממתין יותר משבועיים לבדיקת MRI להתקשר ללשכתו.

"נדמה שלא השתניתי במשך 20 שנה האחרונות, מאז שנכנסתי לכנסת", אמר ליצמן ל'כלכליסט'. "אבל אז, לפני 20 שנה, לא חשבו שאני מענטש. היום כן. דבר שני, אני לא מתערב בדברים לא לי. אני מדבר רק על נושאים שהם פרופר בריאות. פרט לכך, יש לי צוות מדהים. ובעיקר, סופר העיקר, השם עוזר לי. אני מתפלל כל יום שאצליח בסייעתא דשמיא".

בינתיים נראה שהסייעתא דשמיא בעדו.

---

מתוך מגזין ערוץ 7