עו"ד יעל דולב
עו"ד יעל דולבצילום: עצמי

בעקבות הסופה אשר פוקדת אותנו השבוע עולות מטבע הדברים שאלות בנוגע למצב המשפטי כאשר עובד נעדר מעבודתו בשל תנאי מזג האוויר.

בניגוד למבצע או למלחמה, מזג האוויר הינו כוח עליון, אשר לא ניתן לצפותו מראש ואיש אינו אשם בגרימתו. לאור זאת, היעדרות עובד בשל פגעי מזג אוויר אינה מוכרת בחקיקה ובפסיקת בתי הדין לעבודה כהעדרות המזכה בשכר.

דיני העבודה אינם מחייבים את המעסיק לשלם את שכרו של העובד אשר נעדר מעבודתו, אלא אם נעדר עקב מחלה, חופשה, מילואים או מחמת סיבה אחרת המזכה אותו בשכר מכוח חוזה אישי, הסכם קיבוצי או צו הרחבה.

בהקשר זה יצוין כי ישנם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה המתייחסים להיעדרויות מחמת כוח עליון (צו ההרחבה בענף המוסכים למשל) או אף להיעדרויות בשל פגעי מזג האוויר (צו ההרחבה בענף הבניין למשל).

במקרה בו המעסיק נאלץ לסגור את מקום העבודה עקב מזג האוויר, ככלל, החוק אינו מחייב בתשלום שכר לעובדים. יחד עם זאת, אם העובד התייצב במקום העבודה ורק אז החליט המעסיק להשבית את העבודה מפאת מזג האוויר, יהיה העובד זכאי לקבל את מלוא שכרו עבור יום זה ללא ניכוי יום חופשה, וזאת בהתאם להנחיית משרד הכלכלה מיום 9.1.2013.

לסיכום, ככל שהיעדרות העובד בעקבות מזג האוויר אינה מוסדרת בהסכם העבודה, בהסכם קיבוצי או בצו הרחבה, הרי שכל זמן שמקום העבודה המשיך לפעול, המעסיק אינו מחויב לשאת בעלויות ההיעדרות. יחד עם זאת, מומלץ לגלות גמישות עם העובדים ולנכות להם ימי חופשה בשל ההיעדרות כך ששכרם לא יפגע.

לשליחת תמונות ועדכוני מזג אוויר לערוץ 7 לחצו כאן.