נשות הכותל: גם אנחנו ניצחנו, וגם רב הכותל

חברות עמותת "נשות הכותל" ערכו אחר הצהריים (ראשון) מסיבת עיתונאים ברחבת הכותל המערבי, בעקבות החלטת הממשלה להקים רחבה נוספת, שלישית במספר, שתהיה מעורבת לגברים ונשים.

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, ומי שמובילה את המאבק מזה למעלה מ- 27 שנים אמרה כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל מעביר ראש הממשלה את המפתחות של האתר הקדוש ביותר לנשים ולזרמים הלא-אורתודוקסיים, ומאפשר חופש בחירה אמיתי בדת. זהו ניצחון דרמטי ומשמעותי לעם ישראל ולנשות ישראל".

לדברי הופמן, המשא ומתן בין הצדדים בהובלתו של מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, איפשר הקשבה ודיאלוג מתמידים בין כל השותפים. ''מנדלבליט נתן לכל הצדדים לשמור על חזונם, אבל גם לכבד את חזונם של השותפים האחרים. סביבת הדיאלוג המיוחדת שיצר באה לידי ביטוי בתוצאת המו"מ.

"רב הכותל ניצח בכך שיש לו עכשיו מוטת שליטה מלאה על רחבת התפילה הצפונית של הכותל המערבי. נשות הכותל ושותפיהן ניצחו בכך שניתנה להן שליטה ברחבה הדרומית של הכותל המערבי. הזרמים הפלורליסטיים מקבלים הכרה משמעותית לראשונה בהיסטוריה. והזוכה הגדול הוא עם ישראל שניצח בכך שתתאפשר לו בחירה - שלא היתה קיימת קודם - במקום שהכי מתאים למנהגי התפילה שלו".

עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, חברת הנהלת נשות הכותל, אמרה כי "בישראל אידיאלית ומתוקנת, לא היה צורך בדוח כזה כי בישראל האידיאלית, כל היהודים מכל הזרמים היו מתפללים זה לצד זה בכותל".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תקף את החלטת הממשלה להקים רחבה לרפורמים בכותל המערבי. "מי שחושב שנשות 'המוראביטאת הרפורמי' יסתפקו בכותל הדרומי אינו מבין את מלחמתן. מטרתן לפרוץ פרצות במקום הקדוש ביותר לעם היהודי", אמר אייכלר.

''כשם שנשות המוראביטאת האיסלאמי חוללו פרובוקציות וצעקות ואלימות בהר הבית, כך הרפורמים רוצים לגרש את השכינה ואת הקדושה מן המקום הקדוש ביותר לעם ישראל''.

הוא הוסיף כי ''אלה אותם ארגונים רפורמים שמסיתים נגד ה'כיבוש' ומציגים את ישראל בעולם כמדינת אפרטהייד הראויה לחרם בינלאומי. מיליוני יהודים באים להתפלל באחדות ובשמחה מכל העדות והחוגים לפי ההלכה במשך יובל שנים. 'המוראביטאת הרפורמי' רוצים להפוך את המקום למאורת פריצות שיהודי חרדי ייאלץ להדיר רגליו משריד בית מקדשנו''.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ברכה על החלטת הממשלה. "נשות הכותל מנהלות מאבק חשוב וצודק למען שוויון והכרה של כל הזרמים ביהדות. אני שמחה על כך שבסופן של שלוש שנות מו"מ מפרך הצדדים הגיעו לפשרה שלעת עתה מספקת גם את נשות הכותל וגם את הרבנות. 

''הכותל שייך לכלל העם היהודי ואיננו נחלתו של עדה אחת בלבד", הדגישה סבטלובה. ''יחד עם זאת הדרך לשוויון עוד ארוכה. המדינה חייבת להגן על זכויות הקונסרבטיבים והרפורמים בדיוק כמו שהיא מגנה על הזכויות של החרדים. פגיעה בזכות הקונסרבטיבים והרפורמים להכרה פוגעת לא רק בישראלים וישראליות אלא גם בקשר עם העם היהודי בגולה".